دکتر حسین رحیمی، در پنجاه و چهارمین نشست روسای دانشگاهها، گفت: اگر قرار باشد فرصت بالفعل بازار کار در حد موجود باشد، شاهد فاصله زیادی میان نیازهای بالفعل بازارکار با تعداد دانشآموختگان دانشگاهها خواهیم بود.وی با اشاره به پژوهشی که شش سال پیش از سوی سازمان مدیریت صورت گرفت، گفت: در این پژوهش مشخص شد که کف پذیرش آموزش عالی ۵۹ هزار نفر و سقف آن باید ۷۵ هزار نفر باشد، این در حالیست که هم اکنون شاهد پذیرش بیش از ۸۰۰ هزار نفر در آموزش عالی هستیم.دکتر رحیمی با بیان اینکه امسال حداکثر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر ورودی آموزش عالی میداشتیم، تصریح کرد: دانشجویان باید علاوه بر تحصیل در رشته خود، نحوه ورود به بازار کار را نیز بیاموزند تا بتوانند از فرصتهای شغلی استفاده کرده و خود شغلزا و فرصتآفرین شوند.رییس سازمان سنجش با اعلام اینکه ۳۸ مرکز کارآفرینی در دانشگاهها وجود دارد، اظهار کرد که البته این بدان معنا نیست که تمام این مراکز فعال باشند.وی ایجاد، انتقال و توسعه تکنولوژی، افزایش ثروت، شناخت، ایجاد و گسترش بازار جدید، افزایش بهرهوری، ترغیب و تشویق سرمایهگذاری، افزایش رفاه و کاهش بوروکراسی را از نتایج گسترش مراکز کارآفرینی بیان کرد.دکتر رحیمی ویژگی کارآفرینان را خلاقیت، توفیق طلبی، عملگرا بودن، مهارت طلبیدن، انعطاف پذیری، داشتن قدرت تصمیم گیری، رشدگرایی و عمل گرایی عنوان کرد.وی با اشاره به این که طرح کاراد ابتدا در ۱۲ دانشگاه اجرا شده و اکنون به ۳۸ دانشگاه رسیده است سه وظیفه اصلی را برای این مراکز برشمرد و اظهار کرد: این مراکز به فعالیت ترویجی مانند برگزاری نشست و جشنواره، سخنرانی، چاپ پوستر، خبرنامه، بازدید از کارخانه به برپایی نمایشگاه کتاب و طراحی سایت میپردازند. رییس سازمان سنجش بخش دیگر فعالیتهای مراکز کارآفرینی در دانشگاهها را آموزش بیان کرد و ادامه داد: برگزاری کارگاهها و کلاسهای آموزشی، تاسیس کتابخانه کارآفرینی، آموزش مربیان، تهیه درس آموزش کارآفرینی، راهاندازی دوره کارشناسی ارشد کارآفرینی و تهیه محتوای برنامههای آموزشی از وظایف آموزشی این مراکز است.دکتر رحیمی فعالیتهای پژوهشی را بخش سوم فعالیت مراکز کاراد دانست و تصریح کرد: ارایه طرحهای پژوهشی در رابطه با کارآفرینی از فعالیت بخش پژوهشی است که تاکنون بیش از ۱۵ طرح آماده و به دبیرخانه ارسال و ۹ جلد کتاب نیز در این رابطه چاپ شده است.در ادامه این مراسم، دکتر محمدحسن شفازند مشاور وزیر علوم در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات به بندهایی از منشور کشورهای گروه هشت اشاره کرد.وی با بیان این که باید دانش و تحقیقات در کشور هدایت شود، تصریح کرد: باید به تولید، مدیریت و انتقال دانش بپردازیم.مشاور وزیر علوم بر لزوم الکترونیکی کردن تعاملات واقعی وزارت علوم، تعامل این وزارتخانه با دانشگاهها و تعامل الکترونیکی بین دانشگاهها تاکید کرد و با اشاره به اینکه دانشگاهها قرار است به فیبر نوری تجهیز شوند اظهار امیدواری کرد که این طرح هر چه زودتر به پایان برسد.دکتر شفازند در خاتمه تعداد کاربران اینترنت در سال ۷۹ را ۲۰۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این رقم در بهار امسال به ۶ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر رسید که اکثر آنها را دانشجویان، اساتید و قشر تحصیل کرده تشکیل میدهند.