بهگزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هدایت آزمایشها در فوریهی 2008 میلادی (بهمن 1386) و در قالب بخشی از برنامههای کلی شرکت ایرباس برای ایجاد یک صنعت هواپیمایی بهرهور و فراگیر انجام شده است و در این پروژه از پژوهشهای در حال پیشرفت بهمنظور ارزیابی پتانسیل کاربرد و مزایای زیست محیطی فناوری پیل سوختی و تولید برق عاری از آلایندگی در صنعت هواپیمایی غیرنظامی حمایت میشود.
بنابر این گزارش، این سیستم پیل سوختی توسط شرکتهای «ایرباس» و «میشلین» توسعه داده شده و در هواپیمای آزمایشی «ای 320» (A320) مرکز هوافضای آلمان (DLR) آزمایش شد.
این سیستم، تأمین انرژی پمپ هیدرولیک موتور هواپیما و مدار هیدرولیکی پشتیبان و نیز قسمت متحرک بال هواپیما را تأمین کرده و حداکثر توان الکتریکی آن در جریان آزمایشهای انجام شده 20 کیلووات است و نیرومندی و مقاومت این سیستم در برابر بارهای جاذبه در طول چرخش و مانورهای هوایی با جاذبهی صفر تأیید شده است.
براساس این گزارش، در جریان تست پرواز، پیلهای سوختی در حدود 10 لیتر آب خالص تولید کردند و این شرکت معتقد است که آب تولید شده در پیل سوختی میتواند برای سیستمهای آبی هواپیما بهکار رفته و بدینوسیله، وزن محمولهی باری هواپیما کاهش مییابد.
همچنین از طرفی استفاده از پیل سوختی، سوخت جت مورد نیاز برای ژنراتورهای برق هواپیما را کاهش میدهد و وزن بار را کمتر میکند.
شرکت «ایرباس» و همکارانش از اواخر سال 1384 (2005 میلادی) در زمینهی فناوری پیل سوختی کار میکنند و این دستاورد، آنها را برای توسعهی هرچه بیشتر فناوری پیل سوختی بهمنظور جایگزینی سایر سیستمهای انرژی اضطراری و واحد برق کمکی توانمند میکند.
همچنین کاربرد سیستمهای پیل سوختی در هواپیما، کاهش قابلتوجه سر و صدا و سطح آلایندگی داخل و محیط اطراف هواپیما را در پی خواهد داشت.
علاوه بر این، شرکت ایرباس در راستای تلاش برای کاهش ردپای کربنی مسیرهای هوایی، نوع جدیدی از سوخت هواپیما با نام «جی تی ال» (GTL) را آزمایش کرد که سوخت مایع ساخته شده از گاز طبیعی است.
بنابراین گزارش، گاز طبیعی حداقل مقداری اکسید کربن را در میان سایر انواع سوختهای فسیلی تولید کرده و لذا سوخت مایع حاصل از آن بسیار پاکتر از سوخت جت معمولی خواهد بود.
براساس تحقیقات انجام شده، همچنین پیشنهاد شده است که «جی تی ال» (GTL) با استفاده از فرایند سنتز «فیشر، تروپش» تولید شود و بدینترتیب هواپیمای شرکت ایرباس با موفقیت، پروازی را با استفاده از ترکیب «جی تی ال» (GTL) و سوخت جت عادی سپری کرده است.
گفتنی است، این پرواز از انگلستان آغاز شد و در فرانسه خاتمه یافت و موفقیت آن مسیر موافقت برای کاربرد سوخت جت ترکیبی در آینده را هموار کرده است.
نظر به افزایش 87 درصدی میزان انتشار گازهای گلخانهای در اروپا در فاصله سالهای 1369 تا 1385 (1990 تا 2006 میلادی)، اهمیت راهحلهای ابتکاری چون سوخت «جی تی ال» (GTL) دو چندان خواهد شد.