یک هواپیمای اتوماتیک بدون سرنشین که به جای اجزای تولید شده به روش سنتی به کمک ماشین آلات و ابزارهای قطعه سازی ، از بخشهای چاپی ساخته شده است ، در نمایشگاه تجهیزات هوایی انگلیس به نمایش درآمد.
این خودروی هوایی بدون سرنشین 28 متر است و 3 تن وزن دارد و در مرکز تحقیقات شرکت Lockheed Martin طراحی شده است و اساسا به منظور آزمایش و بررسی فناوری تولید و ساخت قطعات مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر سرعت عملکرد این هواپیما، هزینه های مصرفی تولید نیز حایز اهمیت است و از آنجایی که احتمال سقوط هواپیمای اتوماتیک بدون سرنشین کمتر بوده است ، رقابت برای کاهش هزینه های تولیدی در بین سازندگان این گروه از هواپیماها که به منظور اکتشافات و ردیابی های محرمانه در نظر گرفته شده اند، افزایش یافته است. کارشناسان مرکز تحقیقاتی Lockheed Martin براین باورند روشی که اصطلاحا مدل سازی سریع سه بعدی و یا چاپ سه بعدی نامیده می شود، بهترین روش برای کاهش هزینه هاست. در مدل سازی سریع ، طراحی سه بعدی یک قطعه از یک سیستم طراحی کامپیوتری آغاز شده و در یک اتاقک کوچک که چاپگر سه بعدی نامیده می شود، به پایان می رسد. در این اتاقک کوچک به کمک یک رایانه دو اشعه لیزری قوی با وضوح بالا به سطح پودر فلزی یا پلیمری تابانده می شود که منجر به پیوند دادن ذرات به هم و جوش دادن لایه به لایه قطعات و در نتیجه تشکیل یک قطعه جامد سه بعدی خواهد شد. در صنعت از این روش برای مدل سازی قطعات و اجزای سازنده استفاده می شود تا پیش از ساخت انبوه ، ضخامت و ابعاد قطعات به دقت مورد بررسی قرار گیرد. حدود 90 درصد از این سازه ها از مواد مرکبی ساخته شده است که عمدتا به روش مدل سازی سه بعدی تهیه شده است. چارچوب و بدنه این هواپیما از مواد ارزان قیمت و با استفاده از روشهای کم هزینه و فناوری مدل سازی سریع ساخته شده است. برترین مزیت این روش نسبت به روشهای متداول و مرسوم برنامه تولید انبوه ، صرفه جویی در آماده سازی ماشین آلات برای تولید و در نتیجه کاهش هزینه های مدل سازی و زمان انجام کار است.
با ترکیب پلیمرهای مرکب توسط فلزات جذب کننده رادار می توان تا حدودی ویژگی های نامرئی بودن تجهیزات اکتشافی را نیز تامین کرد. انعطاف پذیری قطعات سه بعدی ساخته شده این امکان را برای گروه تحقیقاتی فراهم آورد تا در مدت زمان 18 ماه ساخت این مدل چاپی را به پایان برسانند.
به این ترتیب محققان توانسته اند به امکان تهیه نمونه آزمایشی و مدل سازی با کمترین هزینه و در مدت زمانی کوتاه دست یابند. در این هواپیمای جدید بدون سرنشین همچنین سیستم هدایت مستقل که هر عملکردی از پرواز تا ردیابی و فرود را بدون کنترل از راه دور میسر می سازد به آزمایش گذاشته خواهد شد. استفاده سریع از نمونه های مدل سازی شده بدون شک انقلاب عظیمی را در ساخت هواپیماها ایجاد خواهد کرد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف ، راه اندازی یک خط تولید با کمک ابزار فلزی ثابت و مستحکم خواهد بود که هر قطعه ای را در جای مناسب آن قرار دهد.