|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی وروابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در جمع فرهنگیان شهرستان شهریار در فرهنگسرای خلیج فارس و همایش فجرامید اظهارکرد: دانشی که با روش حافظه مداری به دانش آموزان منتقل شود، هیچ تاثیری در کار آفرینی نخواهد داشت، بنابراین باید تلاش خود را بر تقلیل حجم کتابهای درسی و کاهش سلطه کنکور بر برنامههای درسی و در نهایت حذف کنکور، ادامه دهیم.
وی با تاکید بر شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی، گفت: لازمه استقلال، افزایش ظرفیتهای تولید است که برای این مهم، به وجود کارآفرینان نیاز داریم و در این صورت است که میتوانیم از قید وابستگی، رهایی یابیم.
دکتر دانش آشتیانی افزود: براساس سند تحول باید به معلم، مربی بگوییم زیرا رفتار، کردار و عمل معلمان برای دانش آموزان نقش الگویی دارد.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: با تلاشهای دولت تدبیر و امید در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و حمایتهای مردم، امروز کشور مسیر رشد و توسعه را طی میکند.
عضو کابینه تدبیر و امید، با اشاره به جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ در سطح جهان، آن را از ثمرات انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: نظر دادن مردم در تصمیمگیریهای کلان جامعه نیز از دیگر برکات جمهوری اسلامی است و انشاءالله در آینده نیز شاهد رشد و بالندگی بیشتر درحوزههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور خواهیم بود .
دکتر دانش آشتیانی، تاکید شعار جمهوری اسلامی را بر مشارکتجویی و تکیه بر مردم توصیف کرد و گفت: مردم سالاری دینی باید در مدرسه تمرین شود .
وزیر آموزش و پرورش از اجرای سیاست تمرکز زدایی با تاکید بر کاهش حجم بخشنامههای ارسالی از سوی حوزه ستادی و به موازات آن، تفویض اختیارات بیشتر به مدارس خبر داد و گفت: اعتقادم این است که سیاست گذاری باید در ستاد صورت گیرد و مدارس باید آزادی عمل بیشتری داشته باشند، با تحقق نظام مشارکتی در فرآیند تعلیم و تربیت، شاهد رشد، تعالی و توسعه بیشتر در این نظام خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: تعیین ساعتهای تدریس در اختیار مدیر مدرسه است و در راستای مدرسه محوری، اختیارات مدیران افزایش مییابد و مدیران نیز با نظر معلمان مدرسه و از بین خود آنان انتخاب خواهند شد.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به ایرادات وارده به فرمهای ارزشیابی از سوی معلمان، گفت: کارگروهی برای بررسی این امر تشکیل شده است که پس از بررسیهای لازم، به تصحیح و رفع مواردی که دارای اشکال است، خواهند پرداخت.
وی افزود: ارزشیابی معلمان باید براساس فعالیت و کارآیی آنها در کلاس مشخص شود نه براساس فرمها و لوح تقدیرهای ظاهری، زیرا آنچه اصالت دارد، نقش معلم در بهبود کیفیت آموزش و پرورش است .
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هرچند حل مشکلات مالی، زمان بر و نیازمند منابع است اما کارگروهی برای بررسی و حل مشکلات معیشتی معلمان در آموزش و پرورش تشکیل شده است.
|