بودجه بخش آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 1388 کل کشور در مرکز پژوهشها بررسی شد.
به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دفتر مطالعات اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس با بیان این مطلب که آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون نفر نیروی انسانی و بیش از 14 میلیون نفر دانشآموز بزرگترین بخش دولتی کشور است، افزود: این دستگاه در لایحه بودجه سال 1388 به عنوان یکی از 39 دستگاه ذکر شده و 447/102 میلیارد ریال از بودجه را به خود اختصاص داده است.
این گزارش میافزاید: در حالی که در قانون بودجه سال 1387 ردیفهای جداگانهای برای برخی از سازمانها منظور شده بود، در بودجه سال جاری نیز نیاز است که همان روال ادامه یابد، زیرا قوانین موجود اعم از قانون اساسی، قانون برنامه چهارم توسعه، قانون مدیریت خدمات کشوری و... وظایف مهمی را به عهده این دستگاه واگذار کردهاند. به این ترتیب که قانون اساسی وظیفه آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه و قانون برنامه چهارم توسعه آموزش اجباری تا پایان دوره راهنمایی، ارتقای توانایی و مهارت حرفهای معلمان، ارتقای سلامت دانشآموزان، استانداردسازی مدارس، توسعه آموزش فنی و حرفهای و... را برای این دستگاه تکلیف کردهاند که البته این گستردگی وظایف، سهم بزرگی از بودجه و مدیریتی کارآمد را جهت اجرای وظایف مذکور طلب میکند.
از سوی دیگر قوانین موجود (برنامه چهارم و مدیریت خدمات کشوری) برای کاستن از حجم مسئولیتهای این دستگاه و کاهش نقش تصدیگری و افزایش نقش حاکمیتی دولت، راه را برای کوچکسازی آموزش و پرورش و پرداختن دستگاه به امور کیفیت بخشی فراهم نمودهاند، اما عدم پیشبینی ساز و کارهای مناسب تاکنون مانع از اجرا و تحقق این امر مهم شده است.
بنابراین با توجه به مشکلات موجود، یعنی عدم تحقق بعضی از وظایف مهم آموزش و پرورش و کسری مداوم اعتبارات، ضروری است تا ساز و کارهای مناسب برای کوچکسازی آموزش و پرورش همراه با مشارکت کارکنان و مدیران ذی ربط و بخش خصوصی و بررسی دقیق میدانی کسریهای مورد نظر صورت پذیرد تا علاوه بر کیفیت بخشی به نظام آموزشی، از ایجاد کسری مجدد بودجه ممانعت شود.