|
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر محمود امانی تهرانی در گفتگو با روزنامه کلید با اشاره به نظام متمرکز آموزشی در کشور افزود: این کتاب درسی هم در انتقال ارزشهای ملی، دینی و فرهنگی و هم در ترویج زبان ملی که همان فارسی است نقش اساسی دارد.
وی اضافه کرد: علاوهبر این میتوان انتظار داشت دارندگان مدرک دیپلم در سراسر کشور از ارزش یکسانی برخوردار بوده و دانشآموختگان نیز از اطلاعات کما بیش یکسانی برخوردار باشند.
دکتر امانی در پاسخ به این سئوال که در تدوین محتوای کتابهای درسی، چه عواملی مورد توجه قرار میگیرد گفت: با عنایت به هدفهای آموزشی هر دوره که به تصویب مراجع قانونی مانند شورای عالی آموزش و پرورش و... میرسد، همسویی با اسناد بالا دستی مصوب، سیاستهای کلی و خط مشهای نظام جمهوری اسلامی ایران، رشد جسمانی و ذهنی متناسب با سن دانشآموزان، محتوای کتب درسی سایر کشور، رشد علمی و فناوری، ساختار رشتههای علمی و توالی مطالب و دروس مورد توجه قرار میگیرد.
وی در مورد تغییر کتابهای درسی نیز افزود: با توجه به رشد پرشتاب علوم و فناوری در جهان و ضرورت هماهنگی با نظامهای آموزشی سایر کشورها ناگزیر به تجدید نظر و به روز رسانی محتوای کتب درسی هستیم که در آن سیاستهای فرهنگی کشور، ارزشهای ملی و دینی، نیازهای جدید مخاطبان نیز مورد توجه قرار میگیرد.
مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی اضافه کرد: برخی دروس زمینههای پرورش ذهنی را فراهم میسازند، مانند: فلسفه و منطق، معارف اسلامی، ریاضی و امثالهم و برخی زمینه پرورش مهارتهای جسمانی را فراهم میکنند مانند: تربیت بدنی، هنر، کار و فناوری و... در واقع هدف در نظام آموزشی ما تک بعدی نبوده بلکه رشد متوازن ابعاد وجودی دانشآموزان مورد توجه قرار گرفته است.
|