|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از پانا؛ دکتر علیاصغر فانی در پنجاهمین اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاههای اجرایی در اردوگاه شهید باهنر اظهارکرد: دولت یازدهم توجه ویژهای به آموزش و پرورش دارد و ارتقای کیفیت را در اولویت خود قرار داده است و امیدواریم بتوانیم این روند را به خوبی به پیش ببریم.
وزیر آموزش و پرورش افزود: از سال 83 تا کنون تعداد دانشآْموزان از 18 میلیون به قریب 12 میلیون رسیده است، تصریح کرد: به درستی سیاست دولت، ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی است.
وی به چاپ حدود 130 میلیون جلد کتاب در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: کتابهای جدید مهر سال 95 آماده شده و حتی برخی از کتابهای مهر 96 هم چاپ شده است. معمولا برای آمادهسازی کتابهای درسی حدود 14 ماه وقت نیاز داریم که به همین خاطر انسجام ویژهای را میطلبد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه 976 هزار نفر کارمند دارد که در بخشهای مختلف مشغول به خدمت هستند و به 13 میلیون دانشآموز و حدود 26 میلیون اولیای آنها کمک میکنند با در نظر گرفتن این اعداد و ارقام میبینیم که آموزش و پرورش حدود 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد و هیچ دستگاه دیگری این تعداد مخاطب مستقیم را ندارد. میبینید که هر تصمیمی در آموزش و پرورش تاثیر زیادی در جامعه میگذارد.
وی با اشاره به اینکه 750 هزار بازنشسته فرهنگی در کشور وجود دارد گفت: این معلمان به خاطر علاقهای که به آموزش و پرورش دارند علیرغم بازنشستگی باز هم خود را جز ما میدانند هرچند که پرونده آنها به سازمان بازنشستگی کشوری منتقل شده است.
دکتر فانی گفت: اهمیت آموزش و پرورش بر هیچکس پوشیده نیست در تقسیمات سرمایه دنیا هم میبینید که سرمایه انسانی را بالاترین نوع سرمایه دانستهاند و شاخص توسعه یافتگی هر کشور هم نیروی انسانی آن است. آموزش و پرورش زیرساخت انسانی هر کشور را آموزش میدهد و از این نگاه میبینید که این وزارتخانه چه نقش ویژهای دارد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چند شیفته بودن مدارس در سالهای گذشته گفت: ارتقای کیفیت آموزش راهبرد اصلی دولت یازدهم است و میبینید که در این زمینه هم کمکهای زیادی انجام شده است. هم اکنون 90 درصد مدارس کشور در یک شیفت فعالیت میکنند و فقط 10 درصد آنها 2 شیفت هستند.
وی با اشاره به اینکه عدالت آموزشی ایران در بخش کمی وضعیت تقریبا خوبی دارد گفت: هم اکنون حدود 98.5 درصد کودکان ایران که در سن ابتدایی هستند به مدرسه میروند و آن میزانی که بیرون از مدرسه هستند به دلایل مختلفی مانند وضعیت اقتصادی خانوادهها و یا فرهنگی به مدرسه نمیروند.
دکتر فانی ادامه داد: برای تاکید دولت روی عدالت آموزشی و اهمیت آنها به کیفیت آموزش همین بس که بگویم هم اکنون 110 مدرسه در کشور داریم که فقط یک دانشآموز دارند. 4 هزارو 800 مدرسه داریم که کمتر از 5 دانشآموز دارند و فعالیت اینگونه مدارس به لحاظ اقتصادی اصلا قابل دفاع نیست اما به لحاظ آموزشی و دید مثبت دولت امری کاملا پذیرفتنی است.
وی گفت: هم اکنون 56.5 درصد نوآموزان پیشدبستانی تحت پوشش هستند که نسبت به سال قبل جهشی 18 درصدی داشته است.
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه جذب همه دانشآموزان برای تحصیل وظیفه آموزش و پرورش است گفت: در 2 سال اخیر در استان سیستان و بلوچستان 72 هزار کودک شناسایی شدند که به مدرسه نمیرفتند و با همکاری خوب همه مسئولان تک تک این نفرات به مدرسه آمدند و جا دارد از همه بابت این کار بزرگ تشکر کنم که شاید اگر این کار را نمیکردیم آنها بیسواد بار میآمدهاند.
وی ادامه داد: استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان و آذربایجان غربی به لحاظ شاخصهای آموزشی جز استانهای ضعیف هستند و ما برای ارتقای جایگاه آنها هماهنگیهایی را با همه ارگانها انجام دادهایم و امیدواریم برآیند خوبی داشته باشد.
دکتر فانی با اشاره به اینکه حدود 94 درصد دانشآموزان دوره متوسطه اول تحت پوشش تحصیلی هستند گفت: تنها 6 درصد دانشآموزان در این دوره تحصیلی سرکار نیستند که این 6 درصد هم مربوط به دختران است. در دوره دوم متوسطه هم 82 درصد بر سر کلاسها حضور دارند.
وزیر آموزش و پرورش در مورد نحوه تحصیل دانشآموزان در مناطق محروم و روستاهای دورافتاده گفت: دو روش روستا مرکزی و مدارس شبانهروزی را در این بخش مدنظر داریم در روش اول یک سرویس دانشآموزان روستاهای نزدیک به هم را جمع کرده و به یک روستای مجهز انتقال میدهد تا دانشآموزان در مدرسه تحصیل کنند.
وی ادامه داد: در روش دوم به خاطر فاصله زیاد روستاها از یکدیگر مدارس شبانهروزی درنظر گرفته شده تا دانشآموزان ضمن اسکان در خوابگاهها از بقیه امکانات آموزشی و رفاهی استفاده کنند که در این بخش حدود 400 هزار دانشآموز داریم. سختیهای زیادی در مدارس شبانهروزی میکشیم و اگر همین مدارس به همین شکل ناقص هم وجود نداشت این دانشآموزان مجبور به ترک تحصیل بودند.
دکتر فانی گفت: مدارس شبانهروزی و یا شکلهای دیگر تحصیلی دانشآموزان مصداق رعایت عدالت آموزشی در این دولت است. البته باید بگویم که خیرین و اولیای دانشآموزان هم در اداره این مدارس کمکهای خوبی انجام دادهاند.
وزیر آموزش و پرورش به گلایههای معلمان اشاره کرد و گفت: آنها میگویند که ما از فقر ناراحت نیستیم بلکه از فرق بین کارمندان دولت ناراحتیم. به کارمندان دولت در زمانهای مختلف و به اشکال گوناگون کمکهای معیشتی صورت میگیرد اما به آموزش و پرورشیها فقط همان حقوق را میدهند و همین باعث شده آنها گلایه داشته باشند.
|