|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در سومین همایش ملی روانشناسی مدرسه در سالن همایشهای اصلی دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به معنای سوره والعصر در قرآن کریم تصریح کرد: در این سوره «انسان در خسران است مگر آن که ایمان و عمل صالح داشته باشد» و این به تعبیر امروزی نشان میدهد که ایمان هنگامی که به رفتار صالح تبدیل شود، میتواند انسان را از خسران نجات دهد .
وی افزود: بر مبنای سند تحول بنیادین هدف آموزش و پرورش، تربیت انسانها و رسیدن به مراتبی از حیات طیبه است و مفهوم آن این است که، آموزش و پرورش دو مقوله جدا از هم نمیباشد.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: اگر بخواهیم کشور توسعه یافتهای در جهان باشیم، باید بیشترین سرمایهگذاری را در دوره ابتدایی انجام دهیم، بنابراین باید به مقوله پرورش بیش از آموزش بها دهیم.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به مشکلات نظام تعلیم و تربیت ایران خاطرنشان کرد: بزرگترین معضل آموزشی، نبود فهم و درک مشترک از ماموریت نظام تعلیم وتربیت در مدرسه است که باعث شده است هدف خانواده، مجریان آموزشی و عوامل مدرسه معطوف «آموزش» و نه «پرورش» گردد.
وی افزود: معلم صرف نظر از آموزش رسمی با نوع بیان، شیوه تدریس و رفتار با دانش آموزان میتواند علاوه بر معلم بودن ، نقش یک مربی پرورشی را نیز ایفا کند و در این صورت است که آموزش با کیفیت بیشتری انجام خواهد شد.
دکتر دانش آشتیانی، نوع نگاه به برنامه ریزی درسی و تعدد کتب درسی را معضل دیگر نظام آموزشی ایران عنوان کرد و افزود: در نظام برنامه ریزی درسی، بخش تربیت و مهارتهای رفتاری به درستی شکل نگرفته است، در این شرایط همواره سعی کردیم برای ایجاد یک رفتار، یک کتاب درسی جدید ایجاد کنیم و این باعث شده است که در هفته سی و چند ساعت آموزش به دانش آموزان داده شود، در صورتی که این آموزشها منجر به تغییر رفتار نمیشود.
وی با بیان اینکه در نظام های آموزشی موفق جهانی بحث آموزش از پرورش تفکیک نشده است، خاطرنشان کرد: در هیچ جای دنیا هدف نظام آموزشی کشور، تربیت دانش آموز متخصص نیست، بلکه هدف پرورش استعدادها و ارتقای مهارتهای رفتاری در دانش آموزان است و این محقق نمیشود، مگر آنکه نگاه همه معلمان ابتدا تربیت و نه آموزش، باشد.
دکتر دانش آشتیانی با مذمت نظام آموزشی، رقابتی اظهارکرد: این مشکل در خانواده ا و مدارس وجود دارد که دانش آموزان براساس نمرههای درسی با هم مقایسه میشوند و تا این نگرش اصلاح نشود، اهداف اصلی آموزش و پرورش محقق نخواهد شد.
عضو کابینه تدبیر و امید حجم کتب درسی را از دیگر معضلات نظام آموزشی کشور برشمرد و گفت: این مسئله نیز در خانواده ها علیرغم اعتراف آنها به زیاد بودن حجم کتب درسی وجود دارد که فرزندانشان را علاوه بر آموزش رسمی مدرسه در کلاسهای مختلف آموزشی دیگر نیز ثبت نام میکنند که این موضوع نشان میدهد برای خانوادهها هم موضوع آموزش اهمیت بیشتری دارد.
وی با گریز به نظام آموزشی فنلاند تصریح کرد: آموزش و پرورش فنلاند یکی از موفقترین نظامهای آموزشی جهان است که مهمترین ویژگی آن کم بودن محتوای آموزشی در کتب درسی و توجه زیاد به مهارتهای رفتاری در دانش آموزان می باشد.
دکتر دانش آشتیانی ادامه داد: مقوله تربیت به فرهنگ هر منطقه و استان وابسته است و نمیتوانیم با یک برنامه ریزی متمرکز و یکنواخت تربیت را در دانش آموزان نهادینه کنیم و این موضوع نیز باید در کتابهای درسی مدنظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه یادگیری زمانی اتفاق میافتد که انگیزههای درونی دانش آموزان تربیت شود، گفت: متأسفانه در نظام آموزشی فعلی برای ارتقای آموزش و رسیدن به یادگیری، انگیزههای بیرونی تقویت میشود و باعث افزایش استرس و آسیبهای اجتماعی در دانش آموزان میشود که این موضوع نیز به درک مشترک دانش آموزان، اولیا و مجریان آموزشی از ماموریت اصلی آموزش و پرورش بستگی دارد.
وزیر آموزش و پرورش نشاط و شادابی مدارس را از دیگر وجوه اصلی مؤثر در تربیت دانش آموزان عنوان کرد و افزود: در نظام تعلیم و تربیت و مدرسه باید روابط از «مکانیکی» به «فرا ارگانیکی» تغییر پیدا کند و در این صورت است که ما در مدارس به هیچ عنوان شاهد تنبیه بدنی و یا آسیبهای اجتماعی نخواهیم بود و این موضوع میتواند در کیفیت آموزش و پرورش نیز مؤثر باشد.
در پایان عضو کابینه تدبیر و امید با طرح سؤال برای پاسخ گویی از سوی اندیشمندان و صاحب نظران علوم تربیتی و روانشناسی به این شرح:
1-چگونه میتوان به یک فهم و درک مشترک در بین مجریان آموزشی، معلمان و اولیای دانش آموزان در مأموریتهای اصلی آموزش وپرورش رسید؟
2- چگونه می توان معلمان را علاوه بر فعالیت آموزشی در کلاس به مربیان تربیتی تبدیل کنیم ؟
3-جایگاه واقعی روانشناسان، اساتید رشتههای علوم تربیتی و روانشناسی و دانشجویان در چرخه نظام تعلیم و تربیت کجاست ؟
به سخنان خود خاتمه داد.
|