|
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، دکتر حمیدرضا کفاش در اولین همایش کرسی آزاداندیشی دانشآموزی ضمن قرائت پیام وزیر آموزش و پرورش، افزود: این راهبرد بسیار ریشهای و ارزشمند بوده و میتواند به عنوان یک مبنا و راهبرد در آموزش و پرورش کشور قرارگرفته و مبنای فعالیتهای تربیتی واقع شود تا سایر فعالیتها نیز براساس آن پیگیری شوند.
وی ضمن تاکید بر این نکته که الگوهای دینی و مذهبی، مظهر مقاومت و آزاداندیشی هستند، اظهار کرد: یکی از ویژگیهای آزاداندیشی صحیح سخن گفتن است و این آزاداندیشیها باید در قالب اعتقادات مذهبی و بدون بیادبی، توهین ارائه شوند.
به گزارش ایسنا، هم چنین در این مراسم حجتالاسلام و المسلمین کمیل جانی، استاد دانشگاه نیز گفت: در ارتباط با کرسیهای آزاداندیشی اقداماتی صورت گرفته است، اما در این خصوص فرهنگسازی نشده است.
وی ادامه داد: این بحث موضوعی بسیار جدی است که باید با اندیشهای پویا و نوجویانه دنبال شود.
کمیل جانی در این باره تصریح کرد: فرهگسازی در این خصوص نیاز به نگاهی انتقادی، شجاعت بیان و غیره دارد که باید به مرور به فرزندان آموخته شود و خودمان نیز در این مسیر این مهارتها را کسب کنیم.
وی ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر با جمعیتی مواجه هستیم که دچار بلوغ زودرس هستند عنوان کرد: با وجود اقدامات آموزش و پرورش در سالهای اخیر و درخشش دانشآموزان در المپیادهای جهانی، جهان انتظار زیادی از ایران داشته و باید در صدد پاسخگویی به این انتظارات برآییم.
این استاد دانشگاه شیوههای متعددی برای افزایش ظرفیتها و نحوه تفکر صحیح و ایجاد فرهنگ کرسیهای آزاداندیشی برشمرد و افزود: اولین و صحیحترین روش شیوه تعاملی است و سپس روش طوفان اندیشه که در دانشگاهها و دبیرستانها قابل اجراست اما در دبیرستانها نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.
وی در پایان اظهار کرد: اساس اسلام آینده پژوهی است که در حال حاضر به این موضوع توجه کافی نشده است و باید به طور جدی دنبال شود؛ در کرسیهای آزاداندیشی به این مسائل دقت شده و موجب رشد آنها شود.
|