|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در اولین روز از سی و دومین جلسه رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: در سال گذشته 110 مدرسه تک دانشآموزی و 180 مدرسه با کمتر از 5 دانشآموز داشتیم. در همین راستا، دولت مصمم است دانشآموز بازمانده از تحصیل نداشته باشد.
این در حالی است که هنوز بیش از یک درصد از دانشآموزان در دورۀ تحت پوشش آموزش و پرورش قرار ندارند. این تعداد شامل دانشآموزانی میشود که یا در محیط زندگیشان مدرسه دارند، ولی خانوادههایشان از رفتن به آنها به مدرسه جلوگیری کردهاند و یا دانشآموزانی که به لحاظ ذهنی نمیتوانند در مدارس عادی حضورداشته باشند. همچنین وجود مشکلات فرهنگی و اقتصادی در خانواده باعث میشود دانشآموزان نتوانند به مدرسه بروند.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای حل این مشکل باید از ابزارهایی برای اجباری کردن دوره ابتدایی و اول متوسطه استفاده کنیم تا دانشآموزانی بتوانند از تسهیلات آموزش و پرورش برخوردار شوند.
دکتر فانی گفت: در سند آموزش و پرورش که در سال 2000 در داکار، پایتخت سنگال، به امضای آموزش و پرورش رسید، تکلیفی با عنوان آموزش برای همه، از جمله در عرصههای آموزش دختران، آموزش فنی و حرفهای و آموزش پیشدبستانی معین شد و در این باره یونسکو ایران را کشور پیشرو در منطقه شناخت.
وی افزود: در برنامهء ششم توسعه، علاوه بر توجه به تحقق سند تحول، باید نیم نگاهی نیز به تکالیف جهانی داشته باشیم. در همین راستا، سهم آموزش از GDP در سال 2030 باید به پنج تا شش درصد آن و سهم آموزش از کل بودجه دولت به مرز 30 درصد برسد.
دکتر فانی با اشاره به تجربیاتی که به برکت انقلاب کسب کردهایم اظهار کرد: باید بتوانیم این تجربیات را به سایر کشورها بخصوص کشورهای منطقه منتقل و زمینههایش را فراهم کنیم زیرا آموزش و پرورش این توانمندی را دارد که تجربیاتش را در اختیار سایر کشورها قرار دهد.
دکتر فانی محورهای دیگر آموزش و پرورش را ایفای نقش در وظایف دولتها دانست و افزود: در برخی از این وظایف همه مشترک هستند مانند محیطزیست، آموزش شهروندی، بهداش و سلامت و... . به همین جهت آموزش و پرورش می واند در این زمینهها موثر واقع شود و باید در کنار آموزشهای علمی رفتارسازی کند.
وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به پژوهشمحور کردن آموزش به عنوان یک هدف در فرآیند برنامه یزی برای تحول در فرآیند یادگیری و یاددهی گفت: دانشآموز باید چیستی، چرایی و چگونگی را بیاموزد. همچنین باید یاد بگیرد که چگونه فکر کند و این فرآیندی است که به مرور باید جبران شود. همچنین به تعبیر مقام معظم رهبری باید از حافظه محوری به خلاقیت محوری تبدیل شود.
|