|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امیدکه در تالار اندیشه مرکز همایشهای حوزه هنری برگزار شد، با بیان اینکه دوران مدیریت آموزشی به سرآمده است، اظهار کرد: مدیران مدارس باید رهبران آموزشی باشند و لازمه موفقیت رهبری یک سازمان یا مدرسه قدرت نفوذ در ذهن، کلام و افکار مخاطبان آن است.
وی «تربیت» را ایجاد رفتار مطلوب نسبتا پایدار در دانشآموزان خواند و افزود: امر تربیت در درون مدرسه با رهبری مدیر و معلمان شکل میگیرد و لازمه تربیت اعتماد دانشآموزان و مردم به مدیران میباشد که البته کار سختی است.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم باید اساس و محور کار را در مدرسه بدانیم که تمرکززدایی و تفویض اختیار دو شرط اصلی این تحول است و با مشارکتپذیری و مشارکتجویی ارکان مختلف مدرسه و مبتنیبر حاکمیت اخلاق و روابط انسانی این انسجام برقرار خواهد شد.
دکتر فانی با بیان اینکه تربیت با «دستور» و «ارسال بخشنامه» شکل نمیگیرد، خاطرنشان کرد: سیاستهای پنجگانه آموزش و پرورش دولت یازدهم به دلیل آنکه از بدنه کارشناسی آموزش و پرورش استخراج شده است مورد استقبال جامعه معلمین قرار گرفته است.
وی مدرسه را کانون تحولات آموزشی و پرورشی خواند و تصریح کرد: مخاطبمحوری، پژوهشمحوری، مشارکتپذیری و مشارکتجویی، توجه متعادل و متوازن به ساحتهای ششگانه تربیت، توانمندسازی نیروی انسانی از مواردی است که باید در شکلگیری فرایند مدرسهمحوری مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مدارس علیرغم وجود مشکلات زیاد باید کانون تربیتی محلات هم باشند تا همه مردم بتوانند از امکانات ملی به نحو احسن استفاده کنند و مدرسه نیز بتواند رسالت اصلی خودش در شکلگیری تربیت را به خوبی اجرا کند.
دکتر فانی با اشاره به مشکلات اعتباری در آموزش وپرورش، گفت: مشکلات آموزش و پرورش مربوط به دو سال دولت یازدهم نیست بلکه ریشه آن به حدود یکصد سال قبل برمیگردد و دولت یازدهم تلاش می کند تا سیستم آموزش و پرورش از بودجه دولت را در قالب برنامه ششم توسعه افزایش دهد.
|