متن كامل خبر
تصویب طرح درجه‌بندی مدارس در شورای عالی آموزش‌وپرورش

تاريخ خبر : 24/4/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 359

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش بر برنامه‌های مدرسه محور و آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس تأکید کرد و اظهار کرد: شورای عالی آموزش‌وپرورش طرح درجه‌بندی مدارس را تصویب کرده است و مدارس بر اساس برنامه‌هایی که انجام می‌دهند درجه‌بندی می‌شوند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش به نقل از استان آذربایجان شرقی، علی زرافشان در گردهمایی مشترک شورای معاونین و روسای مناطق استان در باشگاه فرهنگیان تبریز اظهار کرد: کیفیت در آموزش‌وپرورش یکی از دغدغه‌های ما در چند سال گذشته بوده است و با توجه به اقداماتی که صورت گرفته است سعی کرده‌ایم حضور دانش‌آموزان در مدارس، یک حضور با کیفیت باشد.
 
وی با اشاره به اهمیت پوشش تحصیلی کودکان لازم التعلیم افزود: در مقطع ابتدایی ۹۹ درصد دانش‌آموزان تحت پوشش تحصیلی هستند و یک درصد دیگر نیز توانایی یادگیری ندارند و این به معنی این است که توانسته‌ایم ۱۰۰ درصد کودکان لازم التعلیم را پوشش دهیم.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: در دوره متوسطه اول ۹۴ درصد پوشش تحصیلی داریم که حاصل تلاش همکاران در چند سال گذشته برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل است.
 
زرافشان اضافه کرد: در سنین ۱۲ تا ۱۴ سال ۹۷ درصد پوشش داریم که ۹۴ درصد آنان در دوره اول متوسطه تحصیل می‌کنند و ۱۱۰ هزار نفر یعنی ۳ درصد آن‌ها در دوره ابتدایی ترک تحصیل کرده بودند و اکنون جذب شده و در این مقطع مشغول تحصیل هستند.
 
وی گفت: در دوره دوم متوسطه نیز پوشش تحصیلی واقعی ۸۲ درصد است و در سنین ۱۵ تا ۱۷ سال ۸۷ درصد پوشش داریم که می‌توان گفت ۵ درصد دانش‌آموزان یعنی ۱۴۰ هزار دانش‌آموز دوره دوم متوسطه در دوره اول مشغول تحصیل هستند.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در امر پوشش تحصیلی دانش‌آموزان با چالشی روبرو هستیم و آن‌هم تفاوت پوشش تحصیلی دختران و پسران به خصوص در برخی استان‌ها مثل سیستان و بلوچستان است و این نشان می‌دهد که در کنار برنامه جذب کودکان بازمانده از تحصیل یک برنامه هم برای جذب دختران بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه باید داشته باشیم تا بتوانیم با جذب دختران که در آینده نقش مهمی در تشکیل خانواده مطلوب و تربیت فرزندان دارند بتوانیم آینده جامعه را تضمین کنیم.
 
زرافشان بیان داشت: امروز مطالبه جامعه و اسناد تحولی آموزش‌وپرورش از ما بحث کیفیت است و در سند تحول استقرار نظام ارزشیابی در نظام تعلیم تربیت رسمی و عمومی خواسته شده است تا ببینیم در کنار توسعه‌های کمی بحث افزایش کیفیت رخ داده است یا نه.
 
وی با بیان که آزمون‌هایی همچون تیمز و پرلز برای ارزیابی نظام تعلیم و تربیت هستند، تصریح کرد: آزمون تیمز سال گذشته روند رو به رشدی داشته است.
 
زرافشان در بخش دیگری از سخنانش به مشکل آموزش و یادگیری در استان‌های دو زبانه اشاره کرد و گفت: بین کسی که دو زبانه است و کسی که زبان مادری‌اش زبان فارسی است ۳۰۰ واژگان تفاوت وجود دارد که این امر باعث بروز مشکل در یادگیری دانش‌آموزان می‌شود.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش بر برنامه‌های مدرسه محور و آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس تأکید کرد و اظهار داشت: شورای عالی آموزش‌وپرورش طرح درجه‌بندی مدارس را تصویب کرده است و مدارس بر اساس برنامه‌هایی که انجام می‌دهند درجه‌بندی می‌شوند.
 
زرافشان خاطرنشان کرد: مدارس را فقط کلاس درس نبینیم و باید همه اجزا را یک سازمان در نظر بگیریم و معلم عنصر کلیدی این مجموعه است.
 
وی با بیان این‌که متأسفانه بحث‌های مطرح در سند تحول به گفتمان تبدیل نشده است، ادامه داد: در رویکردهای تربیتی کم و کاستی داریم باید بگویم که توانسته‌ایم دانشمندان کوچکی تربیت کنیم که نتوانسته‌اند راه و رسم زندگی کردن را یاد بگیرند.
 
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش‌وپرورش با بیان این‌که امروز تربیت، ضرورت جامعه ما است، ادامه داد: مطالبه ساحت‌های مطرح شده در سند تحول از مدیران مدارس باید جدی پیگیری شود چرا که اگر به این ساحت‌ها توجه نشود در آینده آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌باید


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت