|
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر محیالدین محمدیان رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی در نشست خبری در خصوص وضعیت کتابهای درسی در محل این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تربیت معلمان و برگزاری دورههای آموزشی برعهده دارد، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه کرسی یونسکو را کسب کرده میتواند در زمینه آموزش و تربیت کارشناسان صاحب سبک باشد و با برگزاری دورههای آموزشی مجازی به تربیت معلمان بپردازد.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش در ادامه عنوان کرد: در مورد آموزش زبان فارسی نیز باید تلاش بیشتری انجام شود و با توجه به اینکه دارای ظرفیت علمی خوبی هستیم بایستی با مشارکت نهادهای مطالعاتی زبان در تبیین متون و محتوای زبان آموزشی برنامهریزی شود.
دکتر محمدیان با اشاره به اینکه برای آموزش زبان فارسی از روشهای به روز استفاده نشده، گفت: مشارکت نهادهایی همچون فرهنگستان زبان فارسی وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای توسعه زبان فارسی در داخل کشور و همچنین خارج از مرزهای ایران ضروری است.
وی اظهار کرد: نکته دیگری که در آموزش زبان فارسی باید به آن توجه شود تولید علم با زبان فارسی است و صرفا نباید برای ارائه مقالات و متون علمی از زبان انگلیسی استفاده شود.
دکتر محمدیان یادآور شد: در آموزش و پرورش به دنبال روشهای جدید برای آموزش زبان فارسی در داخل و خارج از کشور هستیم.
تربیت دینی بستر اصلی کتابهای درسی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی بیان کرد: در خصوص تدوین کتابهای درسی هدف ما تربیت دینی است که به این وسیله معنویت و اخلاق نیز ارائه میشود. در واقع ما موظف به تربیت دینی هستیم و هدف آن صرفا حفظ آموزه های دینی نیست بلکه به واسطه این آموزش باید افراد رفتاری متناسب با کرامت انسانی را بیاموزند و سیستم فکری دینی پدید آید.
آخرین وضعیت چاپ کتابهای درسی
دکتر محمدیان در خصوص جزئیات وضعیت چاپ کتابهای درسی سال آینده گفت: وضعیت کتابها از مرحله اعتبارسنجی گذشته و متنها نهایی شده و زیر چاپ هستند.
وی ادامه داد: همانطور که پیش از این هم اشاره شده بود کتابها در دهه آخر شهریور ماه آماده توزیع میشوند و با توجه به کوششی که در سازمان پژوهش و برنامهریزی در حال انجام است این وضعیت به موقع ساماندهی میشود.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی اظهار کرد: در گروههای درسی مختلف مشغول بازخوانی و تدوین نهایی کتابها هستند و این امر برای هر دورهای که کتابی چاپ می شود اجرایی است.
دکتر محمدیان در خصوص وضعیت کتابهای پایه دهم نظری و فنی حرفهای افزود: تقریبا 140 عنوان کتاب برای این دوره تدوین شده که این کتابها حجمی متناسب با ساعت آموزشی دارند.
وی ادامه داد: در برنامه درسی نظری 35 ساعت آموزش در هفته و در برنامه درسی فنی و حرفهای 35 الی 40 ساعت آموزشی در نظر گرفته شده است.
دکتر محمدیان گفت: با توجه به اینکه نظام آموزشی تغییر کرده است در نتیجه ساعات برخی دروس نیز با تغییراتی همراه بوده اما این به معنای حذف اهداف درسی نیست چرا که برخی موضوعات در قالب کتابهای درسی جدیدی به دانش آموزان ارائه میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی با بیان اینکه 5 درس جدید به برنامه درسی اضافه شده، عنوان کرد: برخی از این دروس مانند مدیریت اقتصادی و کارگاه طراحی و تولید همچنین سواد رسانهای و برنامه فرهنگی و تربیتی میتواند به طور اختیاری برای دانش آموزان در نظر گرفته شود.
دکتر محمدیان با بیان اینکه امسال مجددا درس آزمایشگاه جز ساعات درسی دانشآموزان قرار گرفته، گفت: برای تدریس دروس از معلمانی که در رشتههای مرتبط فعالیت میکنند استفاده میشود همچنین دوره های ضمن خدمت نیز برای ارتقای کیفیت تدریس آنها در نظر گرفته شده است علاوه بر آن بستهی آموزشی بر فراز آسمان نیز در اختیار معلمان قرار میگیرد.
توجه به محتوای کتابهای آموزشی بر اساس استاندارد آموزش وپرورش
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی بیان کرد: همه ساله علاوه بر آموزش و پرورش نهادهای دیگری نیز به تولید محتوای آموزشی اقدام میکنند و برای اینکه نظارت روی این تولید محتوا انجام شود جشنواره ساماندهی کتابهای آموزشی در نظر گرفته شده است.
وی افزود: محتوای تولیدی ساماندهی شده و متناسب با استانداردهای آموزش و پرورش ارزیابی میشوند.
دکتر محمدیان عنوان کرد: در صورتی که کتابها مورد قبول آموزش وپرورش قرار گیرند اما امکان دسترسی دانشآموزان به آن نباشد انتشارات مدرسه نسبت به توزیع کتب اقدام میکند.
رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی یادآور شد: دانش آموزان بیش از آنکه نیاز به کسب نمرههای عالی داشته باشند بایستی از نظر سلامت روانی مورد توجه قرار گیرند لذا خانواده ها باید به این مسئله توجه داشته باشند که فضایی شاد و با نشاط برای فرزندان خود ایجاد کنند تا بهداشت روانی آنها تضمین شود و استفاده از کتابهای آموزشی و حتی درسی باید در حد نیاز و با برنامه در اختیار دانشآموزان قرار گیرد نه اینکه بخش اعظم زندگی آنها را تشکیل دهد.
|