مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی از طرح واگذاری تألیف کتب درسی به بخش خصوصی خبر داد. به گزارش فارس، علی ذوعلم در نشست خبری که امروز در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: یکی از سیاستهای دفتر تألیف کتابهای درسی، مشارکت ناشران و موسسات پژوهشی در تألیف کتب درسی است و در نظر داریم که تألیف کتب درسی را به افراد توانمند واگذار کنیم و این دفتر به نظارت و ارتقای کیفیت دروس بپردازد.
* درس تاریخ معاصر سال سوم دبیرستان در دو کتاب تألیف شد
ذوعلم اظهار داشت: یکی از سیاستهای وزیر آموزش و پرورش تألیف چند کتاب برای یک درس به جای تألیف یک کتاب برای یک درس است.وی ادامه داد: در سال تحصیلی 86_1385 درس تاریخ معاصر سال سوم دبیرستان در دو کتاب توزیع میشود تا معلمان برای تدریس از آنها استفاده کنند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی گفت: در دوره راهنمایی نیز سه درس حرفهوفن، علوم و عربی را به روش چند تألیفی منتشر میشوند که این موضوع نیز جزو برنامههای این دفتر است و تیمهایی تشکیل شده است که این موضوع را پیگیری کرده تا در یک فرایند آزمایشی، اعتبار بخشی شود.
* حجم بعضی از کتابهای درسی تعدیل میشود
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی گفت: یکی از فعالیتهای دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی، بازنگری کتابهای درسی بر حسب تناسب بین حجم کتاب و زمان تدریس است.
وی اضافه کرد: در بعضی از درسها معلمان و دانشآموزان گلهمند هستند که زمان و میزان حجم درسها متناسب نیست البته این موضوع عمومیت ندارد.
ذوعلم افزود: یکی از اهداف نظام تعلیم و تربیت، ارتقای دانش ملی جامعه است و اگر به نظر میرسد که حجم کتابها بیشتر است باید تلاش بیشتریاز سوی دانشآموزان صورت گیرد اما سیاست تعدیل کتب نیز در برنامههای این دفتر قرار دارد.
* توجه بیشتر به آداب و مهارتهای زندگی در کتب درسی
ذوعلم اظهار داشت: یکی از کارکردهای نظام تعلیم و تربیت، انتقال مهارتها به دانشآموزان است که در متن آموزش نیز کم و بیش این موارد مشاهده میشود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در نظر گرفتیم که توجه به آداب و مهارتهای زندگی را بیشتر در کتابهای درسی مورد توجه قرار دهیم.ذوعلم گفت: بازنگری و اصلاح کتابهای درسی در جهت ارتقای خودباوری، ارتقای اسلامی و تقویت رویکرد فرهنگی و تربیتی یکی دیگر از برنامههای دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی است.
* ارتقای کیفی 3 درس زبان، ریاضی و علوم
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی گفت: اجرای مواد قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه یکی دیگر از اقدامات این دفتر است که آموزش و پرورش را مکلف کرده است که در دروس زبان، ریاضی و علوم تجدید نظر کند.وی اضافه کرد: برنامههایی را پیشبینی کردیم که راههای ارتقای کیفی این 3 درس را افزایش دهیم.ذوعلم به جنبه هنری و روانشناختی کتابهای درسی نیز اشاره کرد و گفت: امروزه در کتابهای درسی از نظر روانشناختی، جاذبه و صفحهآرایی توجه چندانی نشده است.
وی ادامه داد: نباید دانشآموزان کتابهای درسی خود را در آخر سال دور بریزند.بلکه باید جاذبه کتابهای درسی بگونهای باشد که کتاب درسی خود را نگه دارند.مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی گفت: در حال حاضر نظام درسی ما کتاب محوری است ما باید برنامه محوری را جایگزین کتاب محوری کنیم و نقش معلم در آموزش پر رنگتر شود ضمن اینکه پژوهش محوری و تقویت عقلانی دانشآموزان در برنامه درسی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
* عناوین کتابهای درسی کاهش مییابد
ذوعلم ادامه داد: رویکرد تلفیق و کاهش عناوین کتابهای درسی نیز مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. به خصوص در دوره راهنمایی که دانشآموزان حجیم بودن کتابهای درسی را مطرح میکنند، راهکارهایی اندیشیده شده است که بدون تغییر محتوا، تلفیق را پیشبینی کنیم.
وی ادامه داد: آموزش چند رسانهای نز به جای آموزش تکرسانهای در برنامه آموزش و پرورش است و در نظر داریم که از کمکهای آموزشیها به عنوان وسیله آموزشی استفاده کنیم.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی اظهار داشت: در نظر داریم که از رسانههای مختلف استفاده کنیم و معلمان بیشتر چگونگی یادگیری را به دانشآموزان بیاموزند.
* برنامه درسی ملی تدوین میشود
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی گفت: تدوین و تولید برنامه درسی ملی از دیگر برنامههای این دفتر است که فعالیت کارشناسی آن از سال گذشته آغاز شده است.
وی به تناسب درسهای مقاطع نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در نظر داریم که برنامه درسی پایان سال ابتدایی با اول راهنمایی و پایان راهنمایی با اول دبیرستان تناسب داشته باشند تا بار سنگینی یک دفعه بر دوش دانشآموزان قرار نگیرد.