سرپرست آموزش و پرورش با تشریح فعالیتهای انجام شده در آموزش و پرورش در جهت ارتقای مهارتهای حرفه ای معلمان، گفت: ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش ضرورت امروز کشور است و باید نظام سنجش صلاحیت و رتبه بندی کارکنان آموزش و پرورش را آماده کنیم که آییننامه آن آماده تقدیم به دولت است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، علی اصغر فانی در نشست خبری که امروز در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار داشت: رسیدگی به نیروی انسانی مهمترین الویت وزارت آموزش و پرورش است زیرا نیروی انسانی از لحاظ تعداد در آموزش و پرورش و از لحاظ نقشش در تربیت نیروی انسانی، بسیار مهم است.
وی اضافه کرد: اگر معلم توان علمی لازم را نداشته باشد یقینا نمیتواند فرزندان را خوب تربیت کند و ما باید تا پایان برنامه پنج ساله چهارم به جد دنبال این موضوع باشیم.
فانی با اشاره به نقطه نظرات رئیس جمهور یعنی عدالت محوری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی، گفت: این محورها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کیفیت در آموزش و پرورش بر میگردد زیرا آموزش و پرورش دستگاهی است که با همه مردم کار میکند و بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت، آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش 6 رکن دارد که شامل نیروی انسانی، مدیریت، برنامههای درسی، مقررات و ضوابط آموزشی، بودجه و فضا و تجهیزات است که نیروی انسانی و معلم نقش ممتازی در آن دارد.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: برای توجه به نیروی انسانی به دو نکته شامل انگیزه و مهارت حرفه ای باید توجه کرد. معلم اگر انگیزه و مهارت حرفهای نداشته باشد نمیتواند به اهداف تعلیم و تربیت تحقق دهد.
وی اظهار داشت: در جلساتی که با رئیس جمهور داشتیم مواردی را در خصوص وضعیت معلمان مطرح کردیم که به مسکن فرهنگیان، درمان معلمان، کمک هزینه تحصیل فرزندان فرهنگیان در دانشگاهها، میزان حق تأهل فرهنگیان، حذف 65 درصد ارتقای شغلی و .... میتوان اشاره کرد. رئیس جمهور در این خصوص راضی بودند و امیدواریم که این پیشنهادات به تدریج بر حسب اعتبارات و امکانات دولت به اجرا گذاشته شوند.
فانی اضافه کرد: به موجب مصوبه اسفند سال 1383 دولت، حداقل مدرک تحصیلی برای ورود برای تدریس در مقاطع ابتدایی، کارشناسی است که در مناطق محروم با مدرک فوق دیپلم استخدام صورت میگیرد اما معلمان باید در طول مدت کار، ارتقای مدرک بیابند. برای استخدام در مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد عنوان شده است که در مناطق محروم معلمان میتوانند با مدرک کارشناسی استخدام شوند اما در زمان کار ارتقاء مدرک بیابند.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش برای ارتقای سطح تحصیل معلمانی که در آموزش و پرورش مدرک دیپلم یا فوق دیپلم دارند فعالیتهایی را انجام داده است.
سرپرست آموزش و پرورش افزود: برای تبدیل مدرک دیپلم به فوق دیپلم دو اقدام اساسی صورت گرفته است. سازمان سنجش آزمونی ویژه فرهنگیان برگزار کرد که بر اساس این آزمون 7 هزار و 500 معلم در 106 مرکز تربیت معلم وابسته به وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شدند.
وی افزود: مدارک ارائه شده در مراکز تربیت معلم مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که البته این مورد در سالهای گذشته وجود نداشت و به فرهنگیان مدرک معادل داده میشد.
فانی گفت: روش دوم جذب دانشجو به روش فراگیر است که از 106 مرکز تربیت معلم، 40 مرکز مجوز اجرای فراگیر دوره های کاردانی را دارند و برای فرهنگیان اجرا میشود. روش دیگری نیز داریم که با دانشگاه جامع علمی_کاربردی تفاهم نامههایی را امضا کردیم اما فکر میکنیم با وجود دو روش قبلی به این روش نیازی نباشد.
وی اضافه کرد: برای معلمانی که مدرک فوق دیپلم دارند و باید به کارشناسی ارتقاء یابند نیز فعالیتهایی را انجام دادیم. در 31 مرکز آموزش و پرورش واقع در 30 استان مجوز برگزاری ادامه تحصیل دورههای فراگیر را گرفتیم که مدرک کارشناسی مورد تأیید این دانشگاه است و از بهمن ماه تحصیل در آنها آغاز میشود.
فانی در مورد ادامه تحصیل معلمان در کارشناسی پیوسته نیز اظهار داشت: دانشگاه شهید رجایی برای اولین بار اقدام به جذب نیروی کارشناسی خواهد کرد و 800 معلم دیپلمه برای مدرک کارشناسی پذیرفته میشوند.
وی اضافه کرد: در نظر داریم برای آزمون سراسری سال آینده، 80 درصد ظرفیت رشتههای کارشناسی آموزش و پرورش ابتدایی و علوم تربیتی در همه گرایشها به آموزگاران اختصاص دارد که در دفترچه کنکور این مورد درج خواهد شد.
سرپرست آموزش و پرورش ادامه داد: در کنکور کارشناسی ارشد نیز در " رشته محل" نیز یک نفر سهمیه آموزش و پرورش اختصاص داده شده است ضمن اینکه از بهمن ماه دانشگاه شهید رجایی در 5 رشته در مقاطع کارشناسی ارشد شامل آموزش ریاضی، آموزش فیزیک، آموزش شیمی، آموزش تربیت بدنی و آموزش علوم تربیتی گرایش مدیریت آموزشی دانشجو میپذیرد.
وی گفت: دو سه روز پیش جلسهای با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری داشتیم و در مورد اختصاص ظرفیت بیشتر در کنکور سراسری برای فرهنگیان صحبت کردیم که نتایج آن بعدا اعلام میشود.
فانی در مورد فرهنگیانی که دارای مدرک فوق دیپلم یا کارشناسی معادل نیز هستند، گفت: این دسته از معلمان میتوانند در آزمون جامعی که برای فرهنگیان توسط سازمان سنجش برگزار میشود، شرکت کنند و دفترچه این آزمون اواسط آبان ماه از طریق پست توزیع میشود و کسانی که حد نصاب قبولی را آوردند دارای مدرک مورد تأیید میشوند.
وی تعداد فرهنگیان دارای مدرک معادل در کارشناسی ناپیوسته را 140 هزار نفر و در کاردانی 90 هزار نفر اعلام کرد.
وی به آموزشهای پودمانی نیز اشاره کرد و گفت: پودمانها به تصویب سازمان مدیریت و برنامهریزی رسیده است و از سال 1385 اجرایی میشود که گام بسیار بلندی در معنادار کردن آموزشهای کوتاه مدت است.
سرپرست آموزش و پرورش در مورد معلمانی که دورههای ضمن خدمت خود را به دلایلی نیمه تمام رها کردهاند، گفت: با سازمان مدیریت و برنامهریزی صحبت کردیم تا امکان تکمیل درس این همکاران فراهم شود.
* 313 واحد آموزشی در 25 استان کشور در زمان بازگشایی مدارس بازدید شدند
فانی در ادامه سخنان خود به بازگشایی مدارس و عملکرد آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: نسبت به سال گذشته بازگشایی بهتری داشتیم و توانستیم 313 واحد آموزشی در 100 منطقه آموزشی واقع در 25 استان کشور را بازدید کنیم.
وی ادامه داد: این مدارس به طور تصادفی انتخاب شدند که سه دستاورد را شاهد بودیم که شامل رواج فرهنگ برنامه ریزی، الگو سازی در تقویم و تحکیم فعالیتهای گروهی بود و شاهد همکاری شهرداری، صدا و سیما، وزارت کشور و ... با آموزش و پرورش در این زمینه بودیم.
فانی با بیان اینکه در بازگشایی مدارس دستاورد سوم آموزش و پرورش، کاهش تنشها و کاهش صدمات ناشی از ضعف تدبیر بود، گفت: مشارکتهای بیرونی و درونی باعث شد که تنشها و اضطرابها در بازگشایی مدارس به حداقل برسد.
وی مشکلاتی که در بازگشایی مدارس وجود داشت را بر شمرد و اظهار داشت: عدم توزیع مناسب نیروی انسانی، فشار نقل و انتقالات، کمبود سرانه مدارس و ... از جمله مشکلات بود که شناسایی این موارد برای بازگشایی بهتر مراسم در سال آینده بسیار کمک میکند ضمن اینکه تبلیغات درست رسانه ها در بازگشایی مدارس کمک بسیار خوبی است.