متن كامل خبر
برگزیدگان دومین جشنواره کتاب سال دانش‌آموزی معرفی شدند

تاريخ خبر : 1/9/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 801

همزمان با هفته کتاب در «دومین جشنواره کتاب سال دانش‌آموزی» از 43 دانش‌آموز مؤلف و 62 کتابدار برتر و تعدادی از کتابخوانان برتر کشور با حضور مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر به عمل آمد.

 کفاش، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و مشاوره آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به تقدیر از دانش‌آموزان مؤلف، کتابدار و کتابخوان برتر و بیان این که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال نهضت کتابخوانی نامیده شده است، گفت: پس از ابلاغ دستورالعمل، ارسال آثار دانش‌آموزان مؤلف به کلیه استانها تعداد 43 اثر برتر دانش‌آموزی به دبیرخانه جشنواره ارسال و در نهایت در موضوعات دین، علوم اجتماعی، ادبیات، کلیات و فلسفه، آثاری برگزیده شد.

وی در ادامه با اشاره به همکاری‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نتیجه این همکاری‌ها ایجاد 26 هزار نمایشگاه کتاب احداث 384 باب کتابخانه و تجهیز آنها به 174 هزار کتاب، احداث و تدوام 12 کتابخانه متمرکز دانش‌آموزی ، مشارکت در تجهیز 4 هزار و 445 دبیرستان و آشنایی 11 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز با فرهنگ کتابخوانی بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مشاوره آموزش و پرورش افزایش سرانه کتاب دانش آموزی و ترویج فرهنگ کتابخوانی در 50 هزار مدرسه شبانه‌روزی را حاکی از اثربخشی‌ همکاری فیمابین آموزش و پرورش و وزارت ارشاد دانست.

 کفاش خطاب به 62 کتابدار برگزیده از 30 استان کشور پیشنهاد تشکیل یک تشکل را به آنها داد و اظهار کرد: کتابداران می‌توانند از طریق این تشکل به پیگیری مسایل مشکلات خود پرداخته تا تحولی در جریان شغلی آنها و کتابخانه‌ها ایجاد شود چرا که این تحول مقدم کار برای فرهنگ کتابخوانی که دچار خلل شده است خواهد بود.

وی افزود: کتابداران باید بدانند که ما در وزارت آموزش و پرورش در کنار آنها و نه مقابلشان خواهیم بود و پیگیری جدی می‌کنیم تا کارهایی که در گذشته به دنبال تحقق آن بوده‌ایم، محقق شود که برای رفع این ظلم مضاعف نیازمند حرکات عاقلانه و منطقی کتابداران هستیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم شعاعی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت جوانان و نوجوانان در امر کتابخوانی و تاثیر مطالعه متون غیردرسی در توسعه دانش بیان کرد: پیشنهاد تشکل کتابداران در هر سطحی می‌تواند کمک فراوانی به ادامه فعالیت‌های این افراد به صورت سازمان یافته کند.

وی ضمن اعلام آمادگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از فعالیت‌های این تشکل اظهار کرد: نگاهی به ترکیب جمعیتی برگزیدگان دانش‌آموز نشان می‌دهد که زنان در ادبیات 4 برابر مردان فعالیت و موفقیت داشته‌اند.

به گفته شعاعی حضور زنان در فعالیت‌های فرهنگی دستاوردی از نظام است که بدون توجه به مسایل جنسیتی شاهد حضور جدی زنان در عرصه‌های فرهنگی هستیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به موفقیت بیشتر استان‌های تهران، خوزستان، همدان و گلستان در میان برگزیدگان این جشنواره بیان کرد: این در حالیست که استعدادهای خوبی در سایر استانها است و شاید ساز و کارهای نشر یکی از موانع موجود باشد.

وی در ادامه اعلام کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت تقدیر از کلیه ناشرانی که تالیفات این دانش‌آموزان را به چاپ رسانده‌اند، از کتاب‌های برگزیده 500 جلد خریداری خواهد کرد و به کتابخانه‌ها ارسال می‌کند.

شعاعی اعطای بن 30 هزار تومانی به هر یک از مولفان دانش‌آموز، کتابداران مؤلف و کتابخوان و بن 10 هزار تومانی کتاب به 300 نفر کتابخوان برتر مناطق 19 گانه را از سیاست‌های تشویقی این وزارتخانه دانست و افزود: امر کتابخوانی باید فارغ از وظایف رسمی به عنوان یک نهاد جوی در فضای آموزش و پرورش دیده شود، هر چند این امر به سهولت امکان‌پذیر نخواهد بود، اما وجود فضاهای غیردرسی باعث توسعه دانش می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: اگر یک درصد وقت دانش‌آموزان صرف مطالعه کتب غیردرسی شود، میانگین ساعات مطالعه کشور به یک ساعت و نیم افزایش می‌یابد و در دنیا به عنوان برترین کتابخوانان دنیا معرفی می‌شویم.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدیان، مشاور وزیر آموزش و پرورش خوب خواندن و خوب فکر کردن را دو شطر اصلی خوب نوشتن دانست و گفت: ما باید به خوب خواندن در آموزش و پرورش رسمیت دهیم، چرا که هستند دانش‌آموزانی که کتاب را ورق زده و کلمات و سطرها را می‌بینند ولی آن را نمی‌خوانند.

وی با اشاره به افرادی که خوب می‌خوانند و خوب رونویسی می‌کنند، بیان کرد: شاید این کار یک مشغولیت فرهنگی باشد، اما تولید فرهنگی نیست، به گونه‌ای که گاهی در مطالعه برخی کتب هیچ مطلب جدیدی دیده نمی شود و مشخص می‌شود که حلقه خوب فکر کردن، در اینجا افتاده است.

حجت الاسلام والسملمین محمدیان فکر کردن را هنری دانست که جزء وظایف دستگاه تعلیم و تربیت است و با بیان این که دانش‌آموزان ما نباید مقلد بوده آموزش طوطی‌وار ببنیند، خاطرنشان کرد: ردپای معلمان خوب در نوشته‌های دانش‌آموزان باید تقویت شود و به سراغ کلاس‌های فوق‌برنامه که چگونه فکر کردن، خواندن و نوشتن را می‌آموزد،، برویم و از کلاس‌های انشا نگذریم چرا که این کلاس‌ها یک کارگاه آموزش نویسندگی است.

وی کتابداران را عاملان توزیع فرهنگ یکی از حرفه‌های ابن سینا دانست و ادامه داد: این در حالیست که تنها 30 درصد مدارس ما دارای کتابخانه آموزشگاهی هستند، در حالی که این رقم باید به 100 درصد نزدیک می‌شد. برخی مدارس ما کتاب داشته ولی کتابخانه ندارند و برخی دیگر کتابخانه‌ دارند ولی کتاب ندارند اما آنچه مسلم است این که مدارس کتابدار ندارند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش برتر ماندن کتابخوانان را هنر ندانست و هنر را در انتقال این کار به اطرافیان خواند و بیان کرد: ما باید در سطح مدارس آموزشگاهی سیر مطالعاتی تدوین کنیم در حالی که ما هنوز کتاب‌ها را متناسب با گروههای سنی معرفی نکرده‌ایم.

وی در پایان خطاب به مسؤولان عرصه فرهنگی تصریح کرد: ما باید در عرصه تولید فکر عمل کرده و در این راستا متخصصان را وارد عمل کرده و نیروی جوان را حمایت می‌کنیم.


     منبع خبر : سازمان آموزش و پرورش شهر تهران

بازگشت