|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در کنفرانس ملی بازاندیشی و آیندهنگری در نظام آموزشی و یادگیری ایران با توجه به تغییرات پرشتاب جهان معاصر که در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد اظهار کرد: یکی از کارکردهای مهم آموزش و پرورش رشد شخصیت متوازن شخصیت و پرورش همه جانبه کودکان را موجب شده است به طوری که این امر اهمیت بسزایی دارد .
وی افزود : در بسیاری از نظامهای آموزشی به ویژه نظام آموزش و پرورش چالشهایی وجود دارد که این چالشها ناشی از تغییرات پی در پی محیطی و گسترش روز افزون نوآوریها و فناوریهای جدید است که همه این موضوعات به نحوی بحث آموزش و اهداف توسعه پایدار کشورها را به یک ضرورت اجتنابناپذیر تبدیل میکند. عضو کابیه تدبیر و امید با اشاره به اهداف سند توسعه پایدار که در سال 2000 میلادی در یونسکو به تصویب رسیده است خاطر نشان کرد: ریشهکنی فقر وگرسنگی، دستیافتن به آموزش ابتدایی، گسترش و برابری جنسیتی در آموزش و توانمندسازی دختران و پسران، کاهش مرگ و میر کودکان، بهبود سلامت مادران، مبارزه با ایدز، مالاریا و بیماریهای دیگر تضمین پایدار محیط زیست و مشارکت جهانی برای توسعه بخشی از اهداف مهم برنامه توسعه پایدار میباشد که در راستای تحقق آن باید کشورها به توانمندسازی مردم و پذیرش مسئولیت در آینده در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی بپردازند و در این راستا آموزش مهمترین رکن و ابراز عمل همه کشورهای در حال توسعه به حساب میآید .
دکتر فانی ادامه داد: مقتضای آموزش ایجاد تفکر سیستمی بین سازمانها و نهادهای مختلف برای بسط همافزایی خواهد بود و این نشان میدهد که توسعه پایدار مفهومی چند بخشی و نیازمند درک بین بخشی و سازمانی است و ایجاد مشارکت و همکاری بین سازمانها و تصمیمگیری مناسب آگاهیسازی از مسئولیتهای هر دستگاه و ایجاد تفکر نقادانه همراه باشیم با چشماندازهای جهانی با توجه به آموزش یادگیری مادامالعمر از استلزامات توسعه پایدار میباشد .
وی با بیان اینکه توسعه پایدار هر کشور نیازمند آموزش و پرورش با کیفیت است تصریح کرد: برای رسیدن به عوامل تعیین کننده در پیشرفت کشور و آینده مشترک جهانی باید به بهبود نظام آموزشی که دغدغه همه کشورها است به صورت یک ضرورت توجه شود .
عضو کابیته تدبیر و امید با اشاره به برنامه چهارچوب عمل آموزش 2030 و بیانه اینچه اون در موضوع آموزش اظهار کرد: همه دولتها باید برای آموزش که مبنای توسعه هر کشور است باید سرمایهگذاری کند به طوری که آموزش با کیفیت و ترویج فرصتهای برابر تواند عاملی در جهت صلح و توسعه پایدار جهانی باشد .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران سند تحول بنیادین نقشه راه مصوب برای نظام آموزشی است تصریح کرد: این سند که در برنامه ششم توسعه محور همه فعالیتهای آموزش و پرورش میباشد در بسیاری از موارد با برنامه چهارچوب عمل 2030 همخوانی دارد.
وی اضافه کرد: تاکید بر پوشش حداکثری تحصیل، بسط عدالت آموزشی، ایجاد فرصت برابری آموزش برای همگان با توجه به تفاوتهای فرهنگ و قومیتی، ایجاد تنوعبخشی بر محیط های یادگیری و ارائه برنامههای متنوع آموزشی متناسب با نیاز جامعه و علائق دانشآموزان و همچنین شکوفایی استعدادهای آنان ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزش و پرورش، ایجاد فضاهای آموزشی متناسب با نیازها و فرهنگ ایرانی اسلامی از جمله مواردی است که سند تحول با برنامه جامع سازمان ملل در 2030 تطابق دارد .
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران گزارشی از وضع موجود آموزش در شاخصها و برنامه آموزشی برای همه به مجامع بینالمللی ارائه کرده است تصریح کرد: در این گزارش جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخصها روند قابل قبولی را طی کرده که میتوان به پوشش 54 درصدی کودکان پیشدبستانی، پوشش تحصیلی 99 درصدی در دوره ابتدایی و ایجاد عدالت آموزشی برای کلیه مناطق محروم و دو زبانه کشور اشاره کرد .
وی ادامه داد: آموزش و پرورش فرصت برخورداری از آموزش را با اجرای طرح انسداد مبادی بیسوادی ساماندهی کرده است به طوری که در مدت دو سال فعالیت دولت یازدهم بیش از 71 هزار کودک بازمانده از تحصیل از طریق مراجعه خانه به خانه شناسایی و به چرخه آموزش بازگردانده شدهاند و این نشان میدهد که تاکید زمینههای کمی و کیفی آموزش ابتدایی در صف جهانی امری ضروری و سیاستگذاری برنامهها و اقدامات اجرایی آموزش و پرورش مبتنی بر فرصتهای لازم و دسترسی کودکان به آموزش با کیفیت و سرمایهگذاری و رفع مبانع از راهکارهای اساسی است که میتواند مورد استفاده دیگر کشورها قرار گیرد .
وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از بازتولید چرخه فقر، مبانی توسعه و مواردی که مانع تمرکززدایی شوند را جزو اولویتهای آموزش و پرورش برشمرد و گفت: تضمین آموزش فراگیر و کیفی و ترویج فرصتهای آموزش برای همه مستلزم موارد مختلفی از جمله اطمینان از فراهم شدن بسترهای تحصیل بدون دغدغه برای دختران و پسران و رفع نابرابریهای جنسیتی در آموزش و پرورش، دستیابی به تحصیل در دورههای دیگر، بسترسازی برای تحقق نیازهای کودک و ... است.
|