|
به گزارش خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزشوپرورش امروز در پنجمین کنگره کانون تربیت اسلامی با شعار «معلم امانتدار هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی» که با حضور جمعی از فرهنگیان در مجتمع آدینه برگزار شد، اظهار داشت: آموزشوپرورش امروز ما علیرغم همه تلاشهایی که پیش از این نیز توسط وزرای سابق صورت گرفته است، کماکان از برخی مشکلات رنج میبرد.
وی ادامه داد: برخی از این مشکلات در حوزه متن و محتوای برنامههاست، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات مستقیم و غیرمستقیم که مرتبط با آموزشوپرورش است به این موضوع اشارتی داشتهاند.
وزیر آموزشوپرورش یادآور شد: بخشی از این اشکالات ناشی از اختلال در متن و محتوای برنامهها و همواره برای رفع این مشکل سادهترین راه را پیشگرفتهایم.
بطحایی با انتقاد از حافظه محوری در بین دانشآموزان تصریح کرد: برنامهها بیشازاندازه به حافظه محوری تکیه دارند و دانشآموز بهمحض خروج از مدرسه همه محفوظات را فراموش میکند.
وی افزود: در محتوای آموزشی به آنچه بهعنوان الگوی اسلامی ـ ایرانی است کمتر توجه کردهایم و دانشآموزان هنگامیکه از مدرسه بیرون میآیند ممکن است شاگرد اول کلاس باشند، اما گاهی وقتها در حل سهلترین مسائل زندگی عاجز هستند، تهدیدها را نمیشناسند و قدرت مواجهه با آن را ندارند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به مشکلات مختلف آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: بخشی از مشکلات ناشی از اشکالات و اختلالات در محتوای برنامهها و بخشی دیگر ناشی از اداره و مدیریت آموزشوپرورش است.
بطحایی بابیان اینکه آموزشوپرورش امروز ما از مسیری که تا به امروز آمدهایم و مدیریت کردهایم به سرمنزل مقصود نخواهد رسید، گفت: آنچه در سند تحول که یکی از کاملترین سندهای بالادستی در دستگاههای کل کشور است، کلیگویی نبوده بلکه این سند راهکار ارائه داده است.
وی عنوان کرد: امروز نیاز به فاز طراحی در خصوص مسائل آموزشوپرورش نداریم و این سند ما را از این موضوع بینیاز کرده است.
وزیر آموزشوپرورش تأکید کرد: توجه رهبر معظم انقلاب به اجرای متوازن سند تحول است تا بتوانیم با همکاری یکمیلیون و ۷۰۰ هزار فرهنگی شاغل و بازنشسته سند تحول آموزشوپرورش را اجرا کنیم.
بطحایی با اشاره به زوایای مختلف مشکلات در آموزشوپرورش متذکر شد: در دو بعد باید تحولات را با شدت بیشتری جلو ببریم.
وی یادآور شد: در تغییر و اصلاح مدیریت آموزشوپرورش باید دقت کرده؛ چراکه متأسفانه آموزشوپرورش بیشتر متمرکز است، درجه رسمیت و پیچیدگی در آموزشوپرورش بالاست که این سه شاخص در حد اعلا وجود دارد و تا زمانی که این شاخصها در این سطح باشد، بهرهوری در همین سطحی که در حال حاضر وجود دارد، خواهد بود.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه امروز بیش از هر زمانی نیاز آموزشوپرورش به گفتمان و اجماع ملی دارد، گفت: حضور بنده در این وزارتخانه اینطور است که منتسب به اصلاحطلبی با رویکرد اعتدال هستم، اما به مسائل امروز آموزشوپرورش اصلاحطلب و اصولگرا نمیشناسد و آینده انقلاب اسلامی در گرو کیفیت امروز آموزشوپرورش است.
بطحایی بابیان اینکه پرفروغ بودن نظام در آینده منوط به آموزشوپرورش امروز است، خاطرنشان کرد: باید همه روی مسائل آموزشوپرورش متمرکز شویم و بنده فکر میکنم آموزشوپرورش فراوانترین موضوعی است که رهبر معظم انقلاب بهطور مستقیم و غیرمستقیم آن را مورداشاره قرار داده است.
وی با اشاره به راهکارهای برونرفت آموزشوپرورش از مشکلات فعلی ابراز داشت: راهکاری پیشنهاد میکنیم و آن این است که از تشکلهای معلمی و فرهنگیان مانند کانون تربیت اسلامی بهصورت عملیاتی و نه تشریفاتی استفاده کنیم و آنها بتوانند مستقیماً در فرآیند تصمیمسازی آموزشوپرورش مشارکت کنند و برای برونرفت از مشکلات از فرهنگیان استفاده کنیم.
وزیر آموزشوپرورش افزود: این موضوع باید منتج به تهیه پیشنویس با همکاران در این خصوص شود تا بتوانیم در جلسات آینده راهکارهای آن را نهایی کنیم و از نیروی عظیم فرهنگیان استفاده کنیم.
|