به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اولین کنفرانس ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در مدارس، امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
این کنفرانس به همت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، وزارت آموزش و پرورش و ستاد کارآفرینی تهران برگزار شد.
معاون توسعه کارآفرینی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و دبیر اجرایی این کنفرانس اظهار داشت: در دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران که حدود یک سال از تاسیس آن میگذرد همواره بر این باور بودیم که تحصیلات دانشگاهی به صورت کاربردی و مبتنی بر نیاز کشور باشد و لازمه این امر، کاربردی کردن آموزشها بود.
مینا مهرنوش در خصوص هدف برگزاری این کنفرانس، گفت: این کنفرانس به دلیل تبادل نظر اندیشمندان در دو حوزه دانشگاه و آموزش و پرورش قبل از دانشگاه برگزار شد.
وی افزود: برای برگزاری این کنفرانس و ارتباط با افرادی که قبل از ورود به دانشگاه، آموزش و پرورش افراد را بر عهده دارند یکی از مهمترین ارکان، وزارت آموزش و پرورش بود.
مهرنوش یادآور شد: یکی دیگر از اهداف این کنفرانس، تربیت و آموزش مربیانی در بخشهای خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است.
وی تصریح کرد: ما علاقهمند به آموزش مربیانی در زمینه خلاقیت هستیم تا در مناطق محروم خدماتی را ارائه دهند.
در ادامه دبیر علمی کنفرانس گفت: به محض صحبت از نوآوری، خلاقیت و کارآفرینی در مدرسه و یا هر نهاد دیگر، ممکن است این سوال مطرح شود که آیا تا به حال چنین خلاقیتی در بین مدارس و دانشآموزان نبوده است؟
حسین عباسنژاد یادآور شد: برگزاری این قبیل کنفرانسها، به معنی نادیده گرفتن تلاشها در زمینه نوآوری و خلاقیت در مدارس و یا در بین معلمان نیست.
وی تصریح کرد: اشاره به نوآوری و خلاقیت در بین روشهای سنتی موجود، به معنای کارایی نداشتن این روشها نیست.
دبیر علمی کنفرانس ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در مدارس اظهار داشت: توجه به تاریخچه آموزش در کشور نشان میدهد که مدارس به سبک فعلی در مقابل مکتبخانههای قدیم یک نوع خلاقیت و نوآوری محسوب میشود.
وی بیان داشت:در حال حاضر توسعه پایدار نیازمند نوآوری و خلاقیت نرمافزاری است که به معنای ایجاد افکار بدیع است.
عباسنژاد افزود: باید نیروی انسانی خلاق تربیت کنیم؛ در حقیقت باید در ایدههای خود، نیروی انسانی را وادار به تفکر خلاق کنیم.
در ادامه کنفرانس، عباس رهی، معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی گفت: مفتخریم که به تبعیت از منویات مقام معظم رهبری، که امسال را سال نوآوری و شکوفایی نامیدند، اولین کنفرانس ملی خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در مدارس را با همکاری دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار کردیم.
رهی اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش اهتمام دارد تا دستورات مقام معظم رهبری را به جد به انجام رسانده و دستاوردهای آن را تقدیم نظام آموزش و پرورش کند.
وی با تاکید بر اینکه مهمترین بستر کارآفرینی و نوآوری، در بین دانشآموزان و معلمان است بیان داشت: در اولین گام باید کتب درسی و کمک درسی را پژوهش محور و با رویکرد خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی تالیف کنیم.
رهی با بیان اینکه حافظه محوری و تکیه بر محفوظات آسیبزا است افزود: معلمان در صورتی که خلاق و نوآور نباشد چگونه میتوانند به دانشآموزان خلاق یاری رسانند و آنها را هدایت کنند.
وی تصریح کرد: راه ایجاد خلاقیت و نوآوری ، آموزش معلمان،گزینش و بکارگیری معلمان خلاقمحور است.
معاون آموزش و نوآوری وزارت آموزش و پرورش گفت: گام بعدی برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، ساز و کار فضای آموزشی است؛ باید دید که آیا کلاس درس پژوهش محور است و آیا در کلاس درس نوآوری وجود دارد یا خیر.
وی بیان داشت: باید به این نکته توجه داشت که آیا همیشه در کلاس، معلم یاددهنده است و یا ارتباط در کلاس به صورت دوطرفه است.
رهی تصریح کرد: شدید بودن قوانین و مقررات مانع خلاقیت و نوآوری است.
مدیر کل دفتر آموزش و خلاقیت پیشدبستانی و ابتدایی، در این کنفرانس اظهار داشت: در این مجال که به دست آمده ویژگیهای خلاقیت را با نگاهی به آیات قرآن کریم ارائه میکنیم.
علیرضا رحیمی افزود: فرد خلاق باید مورد تکریم واقع شود و کار خلاقانه همیشه منحصر به فرد است.
وی با بیان اینکه ستایش مخصوص خالق است و خلاق باید مورد تکریم در جامعه قرار گیرد گفت: خلاقیت باید در خدمت انسان قرار گیرد و انسان نباید اسیر آفریدههای خود باشد.
مدیر کل دفتر آموزش و خلاقیت پیش دبستانی و ابتدایی با بیان اینکه خلاقیت باید در خدمت حق باشد افزود: هیچ کس به اندازه خالق به ویژگیهای خلق خود اشراف ندارد و مالکیت هر اثر خلاقانه باید محترم شمرده شود.
وی خاطرنشان کرد: خلاقیت وقتی مطلوب است که منجر به کارآفرینی شود و به تولید انبوه برسد.
انتهای پیام