|
به گزارش ایسنا، سید محمد بطحائی در مراسم اختتامیه چهل و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم رشد در مشهد گفت: از جدیترین انتقادات به نظام آموزشوپرورش این است که نظام آموزشی ما با واقعیتهای زندگی فردی و جمعی بیگانه است و با آنچه امروز جامعه نیاز دارد فاصله دارد. جامعه ایراد میگیرد که در برخی مواقع بچهها تمایل به حضور فعال در نظام آموزشی ندارند و گاهی از مدرسه و کلاس خسته میشوند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: جشنواره رشد و تولید فیلمهای آموزشی و تربیتی پنجره جدیدی در مقابل چشم ما کارشناسان نسبت به نظام آموزشی میگشاید تا از دریچه متفاوت به مسائل، اولویتها و مطالبات جامعه از نظام آموزشی بنگریم.
بطحائی با اشاره به اینکه آنچه اهمیت رسانههای آموزشی بهویژه فیلم و آثار نمایشی را بیش از پیش مورد تأکید قرار میدهد نقش و جایگاه این رسانهها در تعلیم و تربیت است، گفت: امروز تعلیم و تربیت و فرآیند یادگیری بدون استفاده مؤثر از هنرهای تصویری و رسانههای آموزشی تقریباً ناکارآمد خواهد شد.
وی بیان کرد: فناوریهای جدید آموزشی با بهرهمندی از هنرهای داستانی، مستند و پویانمایی ضمن اینکه فرصت یادگیری را دوچندان میکند پایداری و اثربخشی یادگیری را هم افزایش چشمگیری میدهد.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: با بروز فناوریهای نوین و ظهور شبکههای اجتماعی در فضای مجازی محیطهای یادگیری گستره وسیعتری پیدا کردهاند و رقابتی عمیق با محیطهای یادگیری رسمی ایجاد کردهاند. اگر در این رقابت مدرسه و نظام آموزشی مدرسهای با هوشمندی و هنرمندانه از ظرفیتهای این فناوری به نفع خود بهره نبرد بیشک در آینده نزدیک سهم خود را در سبد یادگیری افراد و دانشآموزان از دست خواهد داد. همچنان که نشانههای این مهم، در نگرشها و رفتارهای نسل حاضر بهوضوح پیداست.
وی خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین تنوعبخشی به محیطهای یادگیری را موردتوجه قرار داده است و برنامه ریزان را مکلف به بهرهمندی از روشها و ظرفیتهای گوناگون برای این تنوعبخشی در طراحی برنامههای آموزشی و درسی کرده است.
بطحائی یادآور شد: جشنواره رشد و ظرفیتهایی همچون این جشنواره در نمایان ساختن این ظرفیتها و آشنایی برنامه ریزان با آنها نقش بسزایی دارد. مهمترین دلیل برای رونق بخشیدن به چنین تلاشهایی سوءاستفاده ناجوانمردانه از ظرفیتهای هنری و جاذبههای آن برای تهاجم فرهنگی و ایجاد آسیبهای اجتماعی بهویژه در جوانان است. امروزه خطرات آسیبهایی که با لطمه زدن به ارکان اخلاقی و هنجارهای اجتماعی جامعه بنیانهای اصیل آنها را به مخاطره بیاندازد تمام کشورها را مورد خطر جدی قرار داده است. کشور ما هم با داشتن تمدن کهن و آموزههای دینی و ملی عمیق از این خطر مصون نبوده و نیست.
وی افزود: مناسبترین راه برای مقابله با این هجوم و مواجهه با آسیبهای ناشی از آن، بهرهمندی از ظرفیتهای اصیل هنر و بهویژه ملاحظات هنر اسلامی در عرصههای نمایشی، داستانی و پویانمایی است.
وزیر آموزشوپرورش گفت: وجود سه مؤلفه مهم در این تولیدات آنگونه که در فرمایشات رهبر هم تأکید شده است یعنی دارا بودن جاذبه هنری، مخاطب پذیر بودن و استفاده از مصادیق انقلابی و اسلامی شرط لازم برای موفقیت در این راه است.
وی عنوان کرد: برای ارتقای وضعیت موجود و جایگاه کنونی رسانههای آموزشی در برنامههای آموزشی و درسی باید از گویاترین بیان، اثربخشترین کلام و با زیباترین و معنویترین مفاهیم الهی و فرهنگی بهره مناسب برد. در این زمینه سهم هنرمندان و فرهیختگان با خلق آثار دقیق و مبتکرانه راهگشاست.
|