|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در نشست هماندیشی مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور در سالن جلسات این سازمان، با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه معصومه «س» و آغاز هفته کرامت، اظهار کرد: جایگاه و امکانات سازمان دانشآموزی باید بهگونهای باشد که بتواند اهداف کلان آموزشوپرورش را محقق سازد.
وی افزود: اهداف تربیتی سازمان دانشآموزی با بخشنامه و دستورالعمل محقق نمیشود، بلکه برای تحقق آن، تغییر نگرشها نسبت به نظام تعلیم و تربیت و انگیزه مربیان این سازمان، ضروری است.
دکتر دانش آشتیانی درک صحیح از بحث تعلیم و تربیت را ضروری دانست و تصریح کرد: با اطلاعرسانی بیشتر و گفتگوی سازنده و تغییر نگرش در بدنه آموزشوپرورش، میتوان اهداف تعلیم و تربیت را دردانشآموزان و جامعه متجلّی ساخت.
وی گفت: اینکه فعالیتهای تربیتی را تنها در چارچوب کلاس و مدرسه بدانیم، نگرشی اشتباه است، زیرا همه جامعه بهعنوان یک فضای آموزشی و تربیتی بر رفتار دانشآموزان مؤثر است.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: هرچند آموزشوپرورش متولی امر تعلیم و تربیت است، اما اهداف آموزشی و پرورشی بدون ارتباط و تعامل مؤثر مدرسه با محیط خارج از آن، امکانپذیر نیست.
وی اظهار کرد: تحقق ساحتهای ششگانه تربیت که در سند تحول بنیادین آمده است، تنها در فضای مدرسه امکانپذیر نیست، بنابراین برگزاری اردوهای خارج مدرسه خود نوعی کلاس آموزشی است و دانشآموز با حضور در فضای باز و طبیعت خارج از مدرسه، تأثیرپذیری بیشتری در زمینه تربیتی پیدا میکند.
عضو کابینه تدبیر وامید تصریح کرد: حضور دانشآموز در اجتماعات گوناگون، زمینه فراگیری مهارتهای زندگی را برای آنها فراهم میسازد.
دکتر دانش آشتیانی، سازمان دانشآموزی را بازوی قوی آموزشوپرورش برای تحقق اهداف تربیتی در مدارس دانست و خاطرنشان کرد: همانطور که یک معلم برای تدریس طرح درس ارائه میدهد، مدیر مدرسه نیز باید برای اجرای طرحهای خود و تحقق اهداف تربیتی، باید از ظرفیتهای سازمان دانشآموزی در خارج از محیط مدرسه، استفاده نماید.
وی افزود: تا زمانی که درسی مثل جغرافیا در سر کلاسهای درس به شکل محفوظات علمی به دانشآموزان آموزش داده شود، یادگیری اتفاق نمیافتد، زیرا آموزش چنین درسی زمانی تأثیرگذار خواهد بود که دانشآموز در دل طبیعت آموزشهای مربوطه را فراگیرد، بنابراین تربیت اجتماعی نیز بدون حضور دانشآموز در اجتماع امکانپذیر نیست.
عضو کابینه تدبیر وامید، تصریح کرد: دانشآموزی که شناخت کافی از جامعه پیرامون خود نداشته باشد، در آینده برای ورود به اجتماع و تعامل با آن دچار آسیب میشود، لذا برنامههای خارج از مدرسه باید بهگونهای مدیریت شود که دانشآموز محتوای آموزشی کلاس درس را در بیرون مدرسه نیز تجربه کند.
وی فضای عمومی جامعه را نوعی سازمان یادگیرنده مانند مدرسه دانست و افزود: از اردوگاهها و فضاهای پرورشی موجود، چنانکه باید و شاید استفاده نمیشود، اردوگاه نباید مکمل مدرسه باشد، بلکه باید یک محیط آموزشی باشد که دانشآموز در طول سال همواره از آن استفاده کند.
وزیر آموزشوپرورش، رشد فکری دانشآموزان را از مسائل اساسی تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: برای تحقق این امر، دانشآموز نیاز به فعالیتهای هدفدار و هدفمند دارد و سازمان دانشآموزی بهترین جایی است که میتواند این اهداف را برای دانشآموزان محقق کند.
وی از استانها خواست، تجهیزات و امکانات بیشتری در اختیار سازمان دانشآموزی قرار دهند تا در راستای تحقق ساحتهای تربیتی سند تحول بنیادین، دانشآموزان مهارتهای لازمه را فراگیرند و سازمان دانشآموزی نیز در طول سال تحصیلی همواره باید ارتباط تنگاتنگی با مدارس داشته باشند
|