|
به گزارش خبرنگار آموزشوپرورش خبرگزاری فارس، مرضیه گُرد معاون وزیر آموزشوپرورش در جمع خبرنگاران در خصوص روند نظارت بر مدارس هیئتامنایی، اظهار داشت: ما برای بررسی وضعیت مدارس هیئتامنایی، اقدامات جدی از سال گذشته شروع کردیم؛ متأسفانه علت تأسیس مدارس هیئتامنایی با آنچه اکنون در برخی از این مدارس انجام میشود، فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد: هدف از تأسیس مدارس هیئتامنایی طبق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش، استفاده از مشارکتهای مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است اما متأسفانه روند تشکیل مدارس هیئتامنایی در خیلی از جاها رعایت نشده است.
گُرد در خصوص روند ایجاد مدارس هیئتامنایی گفت: در ابتدا مدرسه باید پیشنهاد خود را مبنی بر اینکه افرادی هستند که میتوانند کمک کنند و منابع مالی مدرسه را تأمین کنند، ارائه کند و در شورای آموزشوپرورش استان باید صلاحیت اعضای هیئتامنا و تواناییهای مالی این افراد، تأیید شود.
وی افزود: ممکن است خود افراد توانایی مالی نداشته باشند ولی متعهد شوند که از روشهای دیگری بتوانند منابع مالی مدرسه را تأمین کنند و کلاسهای فوقبرنامه علاوه بر آنچه در مدرسه هست به مردم ارائه بدهند؛ به عبارتی فضا و منابع مالی را داشته باشند و با رضایت انجمن اولیا و مربیان و هیئتامنا به مردم ارائه کنند و البته فعالیتها اختیاری باشد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی ادامه داد: متأسفانه در برخی از مدارس در بعضی استانها مشاهده کردیم که اینگونه عمل نشده است و حتی برخی مدارس فاقد مجوز شورای آموزشوپرورش بودند و محل تأمین منابع را فقط دریافت پول از اولیا دیدند و جالب است که وزارت آموزشوپرورش هم تأمین مالی میشدند که این موضوع با فلسفه وجودی مدارس هیئتامنایی متفاوت است.
وی با تأکید بر اینکه هیئتامنا به این معنا نیست که یکسری افراد جمع شوند و بگویند تابلوی مدرسه تغییر کرد و به واسطه آن از مردم پول بگیرند، ادامه داد: مدارس هیئتامنایی، مدارس کاملاً عادی و معمولی است و مدیریت آن فرق میکند یعنی افرادی باشند که بتوانند در فرایند تحصیلی و تربیتی بچهها نقشآفرینی کنند؛ هیئتامنا میتواند جمعی از مدیران، معلمان، اولیا، صاحبان صنایع، مجموعه علمی، صاحبنظران حوزوی باشد.
گُرد افزود: گزارشهایی را که شروع کردیم و تا آخر آذرماه در تمام مدارس هیئتامنایی در استانها انجام میشود برای همین مسئله است؛ سال گذشته آموزشهایی را برای مدیران مدارس هیئتامنایی داشتیم و مشاهده شد که متأسفانه هنوز برخی از این مدارس شرایط خودگردانی را پیدا نکردند.
وی اضافه کرد: تفاوت مدارس عادی و هیئتامنایی در این است که هیئتامنا ۳ مدیر را پیشنهاد میکند و مدیر بنا بر انتخاب آموزشوپرورش طبق ضوابط تعیین میشود و میتواند مدرسه را اداره کند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی افزود: متأسفانه مشاهده شده است که در این مدارس از عنوان «شهریه» هم استفاده کردند و تا دانشآموز آن شهریه و پول را نداده است، حاضر به ثبتنام نشدند.
وی تصریح کرد: از ادارات کل آموزشوپرورش درخواست میکنیم که حتماً فرایند ایجاد مدارس هیئتامنایی باید طی شود و مدارسی که فاقد این شرایط هستند باید تابلوی هیئتامنایی از سرِ در مدارس حذف شود و مدارس به حالت عادی برگردد.
گُرد اظهار داشت: قرار نیست فضایی ایجاد شود که خانوادهها ناگزیر به پرداخت شهریه شوند و هفته پیش نامهای به یکی از استانها ارائه کردیم و درخواست تغییر حذف «هیئتامنایی» از ۳ مدرسه دادیم چرا که استفاده از نام «هیئتامنایی» در برخی مدارس موجب سرگردانی خانوادهها میشود.
|