|
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، مجتبی زینیوند در برنامه رادیویی نگاه روز اظهار کرد: براساس ماده 15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی، آموزش و پرورش موظف به تدوین الگوی شهریه متناسب با هفت سرفصل است که به اطلاع خانوادهها رسیده است.
وی افزود: سالهای گذشته در بحث الگوی تعیین شهریه، این مشکل وجود داشت که شهریه به صورت درصدی افزایش مییافت و مدارسی که شهریه بالایی داشتند با درصدی که اعلام میشد، شهریه بیشتری دریافت میکردند.
زینیوند افزود: امسال در الگوی تعیین شهریه مبنای محاسبه، هزینه تمام شده هر مدرسه است و ممکن است در یک مدرسه هزینه متناسب با فعالیتهای پرورشی، آموزشی و فوق برنامه با سایر مدارس متفاوت باشد.
وی در خصوص دریافت مبالغ جدید توسط برخی مدارس تصریح کرد: امسال دستورالعمل نظارت جامع به مدارس غیردولتی در قالب ارزیابی تعیین شهریه و ثبتنام تدوین شده است و بر این اساس بازرسان اقدام به بازدید از مدارس غیردولتی میکنند و اگر میزان شهریه اعلام شده را رعایت نکرده باشند قطعا با آنها برخورد میشود.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: هماکنون شهریه تمام مدارس مشخص شده است به جز شهریه مدارس 2 استان، شهریه تمام شده شامل شهریه ثابت و فوقبرنامه است که فعالیتهای فوقبرنامه باید به اطلاع اولیاء برسد و آنها بدانند، مبلغی که به عنوان شهریه پرداخت میکنند در قبال آن قرار است چه فعالیتهای فوقبرنامهای را دریافت کنند.
زینیوند خاطر نشان کرد: تمام اولیاء باید هنگام ثبتنام در جریان فعالیتهای فوقبرنامه قرار بگیرند و هیچگونه شهریه دیگری در طول سال به غیر از شهریه ثابت و فوقبرنامه نباید گرفته شود مگر شهریهای که مورد توافق اولیاء و مدرسه قرار گرفته باشد مانند اردو و کلاسهای فوقبرنامهای که بعدها در طول سال تصمیم گرفته میشود که باید آن را برگزار کرد.
علت دریافت شهریههای متفاوت برخی مدارس
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش درباره شهریههای متفاوت برخی مدارس عنوان کرد: شهریه مدارس بر مبنای هزینه تمام شده و کیفیت بخشی به فعالیتهای آموزشی و پرورشی تدوین میشود و مدارسی که اعلام کردهاند که این فعالیتهای فوقبرنامه را دارند و برای آن شهریه دریافت کردهاند باید حتما برنامهها را اجرا کنند. مدیران مدارس شهریه دریافتی را به شورای شهریه مناطق ارائه کرده و این موضوع تائید شده است بنابراین در طول سال تحصیلی تک تک فعالیتها بازبینی شده و در صورتی که در انجام تعهدات کوتاهی کنند با آنها برخورد میکنیم.
زینیوند با اشاره به بازرسیهای آموزش و پرورش از مدارس غیردولتی افزود: در ایامی که دانشآموزان در حال ثبتنام در مدارس غیردولتی هستند از طریق بازرسیهای انجام شده با مدارسی که الگوی شهریه را رعایت نکردند، برخورد کردیم و امکان ندارد گزارشی به ما ارائه شود و آن را پیگیری نکنیم. در طول سال تحصیلی نیز از طریق تدوین دستورالعمل نظارت جامع بر مدارس غیردولتی بازرسیها را ادامه خواهیم داد.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از چهار سیاست وزیر آموزش و پرورش توسعه مشارکتهای مردمی در آموزش و پرورش است که براین اساس به دنبال استفاده از ظرفیتهای درون و برون سازمانی در آموزش و پرورش و اعتماد به مردم برای اداره مدارس در قالب مدارس غیردولتی هستیم. محدودیت منابع مالی در آموزش و پرورش ایجاب میکند که برای برون رفت از مشکلات، مدارس غیردولتی را توسعه دهیم. بنابراین بسته حمایتی تحت عنوان شیوه نامه حمایت از توسعه مدارس غیردولتی به استانها اعلام شده که شامل هفت محور است.
زینیوند ادامه داد: تسهیل فرآیند صدور مجوز برای تأسیس مدارس غیردولتی یکی از محورهاست و براین اساس افرادی که تمایل به ایجاد مدارس غیردولتی دارند با ارائه درخواست حداکثر ظرف مدت 20 روز با درخواست آنها موافقت اصولی میشود.
خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی
وی خرید خدمات آموزشی از مدارس غیردولتی را یکی دیگر از محورهای حمایتی است، عنوان و اظهار کرد: هم اکنون در مدارس غیردولتی 500 هزار صندلی خالی داریم که براساس قانون بودجه میتوانیم در مناطقی که تراکم دانشآموزان زیاد است و مشکل نیروی انسانی داریم، بخشی از دانشآموزان را براساس سرانه مصوب دانشآموزی به مدارس غیردولتی احاله دهیم.
مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش فرزندان فرهنگیان، خانوادههای شهدا، مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی البته با شرط معدل را از اولویتهای ثبتنام به صورت رایگان در مدارس غیردولتی عنوان کرد و گفت: در قبال پذیرش 8 تا 14 دانشآموزان به صورت رایگان، معلم در اختیار مدارس غیردولتی قرار میگیرد.
زینیوند خاطر نشان کرد: ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی یکی دیگر از بندهای حمایتی است و براین اساس آموزش و پرورش موظف است دورههای ضمن خدمت را علاوه بر معلمان مدارس دولتی برای معلمان مدارس غیردولتی نیز برگزار کند.
|