وزیر آموزش و پرورش در مراسم اختتامیهی سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک با اشاره به کسب رتبهی هفتم این دوره از المپیاد توسط دانشاموزان ایرانی از دانشاموزان المپیادی بهعنوان برجستهترین جلوهی نخبگان در کشور در سنین جوانی یاد و بر حمایت بیش از پیش از این دانشاموزان تأکید کرد. بهگزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «مهندس فرشیدی» در حاشیهی مراسم اختتامیه المپیاد جهانی فیزیک در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ایران سال گذشته رتبهی هشتم المپیاد جهانی فیزیک را کسب کرد و امسال با یک گام ارتقا موفق به کسب مقام هفتم شد که امیدواریم که این روند صعودی ادامه داشته باشد. وزیر آموزش و پرورش در عین حال در پاسخ به این سؤال که آموزش و پرورش چه برنامههای برای حمایت از دانشاموزان برگزیدهی المپیادهای علمی دارد گفت: وظیفهی آموزش و پرورش شناسایی دانشاموزان نخبه است و یکی از بزرگترین وظایفی که برعهده داریم شناسایی این قبیل از دانشاموزان در بین حدود 14 میلیون دانشاموز است. وی افزود: یکی از راههای شناسایی دانشاموزان نخبه، برگزاری المپیادهای علمی است و در کنار آن، توسعهی مدارس پرورش استعدادهای درخشان در شهرهای مختلف و گسترش پژوهشسراهای دانشاموزی بهمنظور شناسایی دانشاموزان نخبه در دستور کار قرار دارد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیسجمهور در حال آمادهسازی طرحی هستیم که براساس آن هر همکار فرهنگی که دانشاموز بااستعدادی را شناسایی کند میتواند آن را معرفی کند و هر دو مورد حمایت قرار گیرند. وزیر آموزش و پرورش در عین حال اضافه کرد: وظیفهی اصلی حمایت از نخبگان در کشور برعهدهی «بنیاد ملی نخبگان» است که در این راستا، تسهیلات مختلفی از قبیل «نظام وظیفه» را برای نخبگان کشور در نظر گرفته است. وی گفت: اغلب دانشاموزان المپیادی بهعضویت «بنیاد ملی نخبگان» درامده و برای ورود به دانشگاه مشکلی ندارند و مورد حمایت ویژه قرار میگیرند. «فرشیدی» در ادامه با تشکر از تمامی کسانی که در برگزاری سی و هشتمین المپیاد جهانی فیزیک در اصفهان مشارکت داشتند بهویژه شهروندان اصفهانی و رسانهها اظهار کرد: این برای نخستین بار است که کشور ما میزبانی یک المپیاد علمی با شرکت حدود 76 کشور را تجربه میکرد و با این حال بهاذعان سرپرستان تیمهای خارجی این دوره از المپیاد از برتریهایی نسبت به دورههای پیش نیز برخوردار بود از جمله اینکه برای نخستین بار در این المپیاد هیچ سؤالی در مرحلهی گزینش سؤالها حذف نشد و برای رسیدگی به اعتراضها نیز از نرمافزار «اصفهان» - که توسط اساتید کشورمان طراحی شده - استفاده شد که این امر زمان رسیدگی به سؤالها و اعتراضها را بهمیزان نصف روز کاهش داد. وی خاطرنشان کرد: استفاده از این نرمافزار با توجه بهصرفهجویی زمانی حاصله بهنفع همهی شرکتکنندگان است. وزیر آموزش و پرورش نحوهی پذیرایی، بازدیدهای پیشبینی شده و امکانات فراهم شده را از دیگر ویژگیهای المپیاد امسال عنوان کرد که برای شرکتکنندگان خارجی هم شگفت انگیز بوده است. وی گفت: تجهیزاتی که برای «آزمون تجربی» المپیاد جهانی فیزیک طراحی کرده بودیم بهشدت مورد استقبال تیمهای خارجی قرار گرفت بهطوری که 60 دستگاه از آنها بهدرخواست کشورهای دیگر برای انتقال تجربه به آنها داده شد و تعدادی از تیمها - که میزبانی المپیادهای سالهای آینده را برعهده دارند - از ما دعوت کردند تا بهعنوان مشاور آنها را یاری کنیم. «فرشیدی» اضافه کرد: برگزاری مطلوب این المپیاد بهعنوان حرکتی ملی پاسخی به همهی کسانی است که میخواهند نام ایران با محدودیتهایی همراه باشد و بهگفتهی بسیاری از شرکتکنندگان، فضای موجود در کشور ما و پیشرفتهای صورت گرفته برای آنها دور از انتظار بوده است. وی همچنین با اشاره به اینکه طبق قوانین المپیاد جهانی فیزیک این رقابتها حالت فردی دارد و نتایج تیمی اعلام نمیشود رتبهی محاسبهشده ایران در این رقابتها را هفتم عنوان کرد و گفت: تیمهای چین، کره جنوبی و روسیه بهترتیب رتبههای اول تا سوم این المپیاد را کسب کردند. |