|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از مهر، علی زرافشان در مراسم افتتاح گردهمایی تخصصی دبیرخانه کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی که در دبیرستان معارف برگزار شد، آموزش و پرورش را به عنوان یکی از ارکان اصلی تحقق اهداف سند چشمانداز دانست و اظهار کرد: دانشآموزانی که در این جشنواره شرکت میکنند دارای ویژگی پژوهشمحوری هستند که در همین راستا این جشنواره توانسته خلاء موجود در بحث پژوهش و نوآوری دانشآموزان مقطع متوسطه اول را پر کند و خرسندیم که اکنون جشنواره خوارزمی در کشور به جایگاه مطلوبی رسیده و باعث رشد فضای علمی و پژوهشی در آموزش و پرورش شده است.
زرافشان افزود: امروز هر آنچه را برای توسعه آینده ایران متصور هستیم در مدارس وجود دارد و مدرسههای ما کانون تحقق آرزوهای آینده ما هستند. چنانچه بخواهیم به پیشرفتهایی که برای کشور در نظر داریم دست پیدا کنیم باید مدارسمان را متناسب با آینده تشکیل دهیم.
وی با توجه به اینکه پیشرفت تکنولوژی شرایط جدیدی در فضاهای آموزشی ایجاد میکند، عنوان کرد: پیشبینی میشود در آیندهای نه چندان دور مدارس به شکل فیزیکی امروز وجود نداشته باشند و کتابی از پیش تعیین شده برای دانشآموز تهیه نشود، به این ترتیب معلم و روش آموزش هم توسط خود یادگیرنده انتخاب شوند.
زرافشان ادامه داد: اگر به دنبال پویایی بیشتر دانشآموزان باشیم باید در فضاهای آموزشی، ساحتهای مختلف وجودی دانشآموزان را مدنظر قرار دهیم ولی متاسفانه امروز فضاهای آموزشی ما دانشآموز را به سمت یادگیری صرف سوق میدهد.
وی در ارتباط با نحوه برگزاری جشنواره نوجوان خوارزمی در کشور اظهار کرد: این جشنواره در سال تحصیلی 94-93 در چهار رشته پژوهش، فعالیتهای آزمایشگاهی، دستسازهها، زبان و ادبیات فارسی (احساس واژهها) و همچنین نمایشگاه آثار علمی، آموزشی (مبتنی بر خلاقیت) و در چهار سطح آموزشگاهی، منطقهای، استانی و کشوری با حضور دانشآموزان دوره اول متوسطه سراسر کشور برگزار خواهد شد.
|