متن كامل خبر
تشریح جزئیات طرح تعالی مدیریت مدرسه

تاريخ خبر : 9/9/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 896

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه با نیروی انسانی متخصص میسر است گفت: باید توانمندسازی مدیران مدارس در رأس برنامه‌ها قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی در جلسه شورای سیاست‌گذاری طرح «تعالی مدیریت مدرسه» که در ساختمان شهید رجایی برگزار شد، اظهار کرد: چنانچه این طرح با موفقیت مواجه نشود، تا سال‌ها نمی‌توان سراغ چنین طرح‌هایی رفت و باید دقت و جدیت در اجرای آن لحاظ شود.
وی با بیان اینکه پاشنه آشیل این طرح «ارزیابی دقیق آن است»، افزود: اگر ارزیابی‌های جدی، دقیق و منطبق بر سیاست‌های آموزش و پرورش نباشد، قطعا مانند برخی از طرح‌ها، با شکست مواجه می‌شود و سبب هدر رفتن سرمایه‌های انسانی، اجتماعی و مالی خواهیم شد.
دکتر فانی با اشاره به ارزیابی طرح‌های قبل در آموزش و پرورش، تصریح کرد: ارزیابان باید از نیروهای جدی، زبده و کارشناس انتخاب شوند تا سلیقه‌های شخصی و یا منافع منطقه‌ای تاثیری در انتخاب و امتیاز آن‌ها به مدارس نداشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که در بعضی از کشورها، سیستم ارزیابی در اختیار بخش خصوصی است، خاطرنشان کرد: این موضوع به دلیل وجود برخی نارسایی‌ها در سیستم‌های ارزیابی بخش دولتی است که باعث می‌شود این وظیفه را به بخش غیردولتی واگذار کنند.
وی عنوان کرد: اولویت‌گذاری در نمون برگ‌های طرح «تعالی مدیریت مدرسه» باید منطبق بر سیاست‌های کلان آموزش و پرورش باشد تا بتوانیم این سیاست‌ها را در مدرسه احیا و محقق سازیم.
دکتر فانی افزود: در ارزیابی‌ها، منبع تعیین شاخص و ملاک‌ها باید منبعث از اولویت‌های آموزش و پرورش باشد، سپس در نمون برگ‌ها، ابتدا اولویت‌ها باید مدنظر قرار گیرد.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری ، 5700 مدرسه در طرح تعالی مدیریت قرار گرفته است، تاکید کرد: چنانچه این طرح با موفقیت اجرا نشود، نباید مرحله دوم آن که پوشش 14 هزار مدرسه‌ای است به اجرا در آید.
وی افزود: کسی بابت عدم اجرای این طرح از آموزش و پرورش سوالی نمی‌کند، ولی چنانچه اجرای آن موفق نباشد، حتما مورد پرسش مسئولین قانونی کشور قرار می‌گیریم، چرا با هزینه‌های بالا عدم توفیق داشته‌ایم.
وزیر آموزش و پرورش، اجرای موفق این طرح را زمینه توسعه «مدرسه محوری» و«ارتقای مدیریت آموزشگاهی» دانست و تصریح کرد: منشا سیاست‌های «ارتقای مدیریت آموزشگاه»، «بودجه‌ریزی عملیاتی» و«تعالی مدیریت مدرسه» یکسان است وتوفیق هرکدام می تواند سبب تقویت دیگری باشد.
وی با بیان اینکه «موازی کاری» در اجرای هر کدام از این طرح‌ها می‌تواند باعث تضعیف طرح دیگر باشد خاطرنشان کرد: باید کمیته یا کارگروهی متشکل از مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات، معاونت‌های آموزش متوسطه، آموزش ابتدایی و معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شود تا با مشخص شدن وظایف هر قسمت، امور به صورت یکپارچه هدایت شود.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت