متن كامل خبر
افزایش تعامل با استانداران، ائمه جماعات و نمایندگان استان‌ها

تاريخ خبر : 24/3/1393امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 330

وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که آموزش و پرورش بدون تعامل با نهادهای قانونی کشور قادر به حل مشکلات نیست، گفت: مدیران کل آموزش و پرورش باید تعامل موثر با استانداران، ائمه جماعات و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهند تا بتوانند با جذب امکانات و ظرفیت‌ها بخشی از مشکلات را برطرف کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علی‌اصغر فانی دراختتامیه سومین گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونین و مدیران کل استان‌ها که دراردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، پذیرش مسئولیت در نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید را نعمتی بزرگ خواند و اظهار کرد: تلاش می‌کنیم با همت شما مدیران برای آموزش و پرورش دوران طلایی را رقم زنیم.
وی با قدردانی از منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار با فرهنگیان در اردیبهشت‌ماه، تصریح کرد: با تلاش‌های دولت و حمایت‌های مجلس شورای اسلامی توانستیم بخشی از مطالبات باقی‌مانده از دولت قبل را پرداخت کنیم و آرامش نسبی در فضای آموزش و پرورش حاکم سازیم.
دکتر فانی با بیان این‌که آموزش و پرورش همکاری با همه نهادها را با حفظ استقلال، سرلوحه فعالیت‌هایش قرار داده است، عنوان کرد: باید از ظرفیت شوراهای شهر و روستا، شهرداری، شوراهای آموزش و پرورش در جهت حل مشکلات آموزش و پرورش استفاده کرد.
وی همچنین افزود: آموزش و پرورش با نهادهای مختلف، تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده است که مدیران کل می‌توانند در تعامل با ادارات در جهت عملیاتی کردن بندهای تفاهم‌نامه اقدامات موثری را انجام دهند.
عضو کابینه تدبیر و امید از برگزاری نمایشگاه‌های وسایل و تجهیزات آموزشی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد و گفت: برگزاری این نمایشگاه ها با تخفیف 67 درصدی هزینه‌ها همراه است که از آبان‌ماه سال جاری در مدارس قابل اجراست.
وی سیاست «تمرکززدایی از آموزش و پرورش» را پنجمین راهبرد اصلی وزارت آموزش و پرورش معرفی و خاطرنشان کرد: ارکان، اجزا و مصادیق تمرکززدایی ابتدا باید در ستاد بررسی و سپس دستورالعمل آن تدوین شود.
وزیر آموزش و پرورش «تکریم ارباب رجوع» و«تقویت آرامش و روحیه امید در مردم» را به مدیران کل استان‌ها توصیه و عنوان کرد: مردم نباید در هنگام ثبت‌نام با مشکلی مانند مطالبه وجه و یا مسایلی از این دست مواجه شوند.
دکتر فانی «توسعه مشارکت» و «تمرکززدایی» را در اجرای طرح «مدرسه محوری» متجلی دانست و تصریح کرد: برای ایجاد توسعه پایدار در کشور ابتدا باید فعالیت را در ارکان مدرسه نهادینه کنیم.
وی «توسعه سنواتی» و «تراز نیروی انسانی» را از حلقه‌های اصلی ساماندهی نیروی انسانی مطرح و تاکید کرد: در بحث نقل و انتقالات باید به نیاز نسبی مناطق مقصد نگاه شود نه نیاز مطلق، یعنی درصد کاهش نیرو نباید در تمام مناطق محروم نسبت به دیگر مناطق کمتر باشد.
عضو کابینه تدبیر و امید «ساماندهی نیروی انسانی» را مهم ترین کار مدیران کل استانی تا پایان تیرماه معرفی و افزود: در صورت عدم نظارت صحیح، در برخی مناطق محروم با تعطیلی مدرسه، شاهد تولد بی‌سوادی جدید در این مناطق خواهیم بود که مغایر با سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است.
دکتر فانی با اشاره به بودجه 250 میلیارد تومانی کیفیت‌بخشی، اظهار کرد: برای تربیت مدیران آینده آموزش و پرورش، رشته «کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی» را پایه‌گذاری کردیم که با بودجه کیفیت‌بخشی و از طریق آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان و از نیروی بومی استان پذیرش می‌شوند تا پس از اتمام تحصیل بتوانند ظرفیت کارشناسی ادارات آموزش و پرورش را تقویت کنند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که توسعه مدارس خاص باعث از بین رفتن مدارس دولتی شده است، گفت: امسال از توسعه بی‌رویه این مدارس جلوگیری کردیم و تلاش می‌کنیم سرانه مدارس دولتی قبل از شروع سال تحصیلی به آن‌ها اختصاص یابد تا بتوانند بخشی از مشکلات مدارس را مرتفع نمایند.
وی با تاکید بر شرکت مدیران کل استانی در نمازجماعت ادارات، تصریح کرد: باید این رفتار در تمام مدارس با شرکت مدیران پیگیری شود تا فرهنگ نمازخوانی در بین دانش‌آموزان نهادینه شود.
دکتر فانی از ایجاد طرح «خوداتکایی» در مدارس شبانه‌روزی خبر داد و تصریح کرد: دانش‌آموزان در این مدارس باید علاوه‌بر تحصیل و ورزش در وقت‌های آزاد، فعالیت هنری مربوط به آن استان را بیاموزند تا بتوانند از محل فروش محصولات هنری خود عوایدی را کسب کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید تاسیس «گروه‌های آموزشی» را به مثابه« نهاد انقلابی» توصیف وعنوان کرد: بازدید علمی از کلاس‌های درس و برگزاری کلاس‌های ضمن خدمت و کارگاهی از وظایف این «نهاد انقلابی» است که باید به طور جدی پیگیری شود.
وزیر آموزش و پرورش واگذاری املاک مازاد را برطبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از تکالیف قانونی وزارت آموزش و پرورش عنوان و خاطرنشان کرد: با تجمیع خانه‌های معلم، درمانگاه فرهنگیان و فروشگاه‌های فرهنگ، «سازمان رفاهی معلمان» را به عنوان نهادی زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان قرار دادیم تا بتوانند در یک ساختار غیردولتی خدمات شایانی را به مجموعه کارکنان آموزش و پرورش ارایه دهند.


     منبع خبر : آموزش و پرورش ایران

بازگشت