به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس«توانا»، علیرضا علیاحمدی در مراسم تقدیر از دانشآموزان نخبه منطقه 3 آموزش و پرورش با اشاره به نقش خانواده و مدرسه در رساندن فرزندان به مراتب بالای علم و فناوری گفت: آموزش و پرورش برای تحقق عدالت آموزشی و دسترسی به تحصیل رایگان برای همه آحاد جامعه وظیفه دارد که باید با اولویت کسانی که در سنین واجب التعلیم هستند، این امکان را فراهم کند.
وی افزود: با توسعه دسترسی به آموزش است که زمینه شکوفایی استعداد دانشآموزان فراهم میشود و در بین استعدادهای فراوانی که در فرزندان ایران زمین وجود دارد، استعدادهای برتر موفق میشوند به رقابت بپردازند و شکوفایی بیشتری به ارمغان بیاورند.
علی احمدی ادامه داد: نظام اسلامی طی 30 سال گذشته این توفیق را برای خود به ثبت رسانده است که زمینه تحصیل فرزندان این مرز و بوم را در اقصی نقاط کشور در جامعه روستایی، جامعه عشایری و شهری فراهم کند.
وی اضافه کرد: نظام اسلامی برای تسهیل دسترسی فرزندان مملکت به امکانات تحصیل از طریق تأسیس مدارس شبانهروزی، نمونه دولتی، روستامرکزی و سایر شیوههای آموزشی مثل آموزش از راه دور، آموزش بزرگسالان و نهضت سوادآموزی تلاش کرده است تا بتواند نحوه دسترسی عمومی را به آموزش فراهم کند.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در تداوم چنین روندی است که این توفیق برای دولت خدمتگزار نهم حاصل شده است تا ظرفیت آموزش عالی کشور را به حدی گسترش دهد که امروز همه فرزندان ما وقتی دانشآموخته آموزش و پرورش میشوند، میتوانند امید به قبولی در دانشگاهها را داشته باشند.
وی افزود: در حقیقت آنچنان ظرفیتی در آموزش عالی کشور البته در بخش دولتی تا غیردولتی فراهم شده است که همه فرزندان ما امید به قبولی در دانشگاه را دارند یعنی مجموع ظرفیت پذیرش سالیانه آموزش عالی کشور بیش از تعداد دانشآموختگان آموزش و پرورش است.
علیاحمدی اضافه کرد: از طرفی فرزندان ما دیگر دغدغه حضور در دانشگاه را ندارند و از طرفی باید همچنان رقابت جدی وجود داشته باشد تا بتوانند در رشته مورد علاقه و دانشگاهی که برایشان اولویت دارد، تحصیل کنند. اینها افتخارات بزرگی است که حاصل شده است.
وی اظهار داشت: از طریق توسعه آموزش و پرورش عمومی و آموزش عالی در حد گسترده، زمینه شکوفایی استعدادها بیش از پیش فراهم شده است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: توسعه کمی آموزش و پرورش و آموزش عالی بستر لازم را برای توسعه کیفی فراهم میکند؛ وقتی ما نتوانیم فرزندان روستایی، عشایری و جمعیت شهری را تحت پوشش آموزش عمومی قرار دهیم، نمیتوانیم استعدادهای برتر را شناسایی و پرورش دهیم.