|
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدیان در گفتوگو با معلمان درس تفکر و سبک زندگی و تفکر و پژوهش اظهار کرد: ضرورت دارد آموزش و تربیت معلمان این دروس جدّی گرفته شود و افراد علاقهمند و دارای دانش علوم انسانی با کسب صلاحیتهای حرفهای این دروس را تدریس کنند.
دکتر محمدیان گفت: امروز یکی از مشکلات ما تعطیلی تفکّر و عدم پذیرش مسئولیت اقدامها و تصمیمها در عرصههای اجرایی و اجتماعی است. نهادهای مدنی به جای توسعه تفکّر و اندیشیدن و پرسشگری به گسترش روحیّة پذیرش و اطاعت فردی، حزبی و گروهی میپردازند آموزشوپرورش بهعنوان یک نهاد فرهنگی و تربیتی موظف است به توسعه تفکّر انتقادی و فلسفی از دوره آموزش ابتدایی متناسب با سنّ دانشآموزان بپردازد و پرسشگری را سرکوب ننماید. معلمان باید در نهادینه کردن این مهم ایفای نقش کنند.
دکتر محمدیان افزود: تفکر انتقادی پایه اصلاحگری و تمدّنسازی است درحالیکه امروز جریانهای سیاسی در قالب حزب و جبهه و گروه فشار اجازه نقد، حتی بهصورت درون تشکیلاتی را نیز نمیدهند و همین باعث شده است که به دور باطل و تکرار بیثمر بیافتند و انگیزههای نو و جوان را از بین ببرند.
وی تأکید کرد: تمدنسازی نتیجه و دستاورد فرایند آزمونها و خطاست. چرا که مدنیت عنصر اساسی شکلدهندهاش عقل انسانی است و اگر بشر بهصورت مداوم به بازنگری و تجدیدنظر نمیپرداخت تمدنهای پیشرو به وجود نمیآمدند. در طول تاریخ انسان با تکیهبر عقلش مدام ساخته و پرداخت است و مرتکب اشتباه شده و با تفکر انتقادی اشتباهاتش را اصلاح کرده تا به امروز رسیده است.
دکتر محمدیان اضافه کرد، هسته مرکزی برنامه درسی ملّی عقلانیت و ایمان مبتنی بر عقل است و علم و عمل و اخلاق بر همین اساس باید توسعه و نفوذ یابند. ایمان بدون عقلانیت و عقل بدون ایمان قدسی بشریت را دچار انحطاط و سقوط در دام افراط و تفریط میکند.
سند تحول آموزشوپرورش به دست معلمانی با تفکّر انتقادی، مؤمن به آرمانهای انقلاب و تحولخواه محقق میشود
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در ادامه افزود، سند تحول آموزشوپرورش به دست معلمانی با تفکّر انتقادی و مؤمن به آرمانهای انقلاب و مدیرانی تحولخواه که آینده را آرزو کنند و در گذشته خویش غوطهور نشوند محقق میشود. این کار باید توسط رسانهها و مطبوعات، مراکز دانشگاهی و پژوهشی بهویژه کسانی که در حوزه علوم انسانی و علوم اجتماعی مثل جامعهشناسی، روانشناسی، ادبیات، هنر، حقوق فعالیت دارند، حمایت شود.
معاون پژوهشی وزارت آموزشوپرورش اضافه کرد: نهادهای مدنی باید حکم عقل را بپذیرند و تن به شایستگی سالاری و مردمسالاری بدهند و آن را بهجای طایفهگرایی حزبی و گروهی و جناحی بنشانند.
|