متن كامل خبر
فعالیت ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر در استان‌های محروم

تاريخ خبر : 8/8/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 427

وزیر آموزش‌وپرورش در جمع اعضای کمیته فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار از فعالیت بیش از ۱۰ هزار مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر در استان‌های محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، سید محمد بطحایی در بیست و نهمین جلسه کمیته اجتماعی و فرهنگی شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در سالن کوثر اردوگاه شهید باهنر تهران با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدا و امام راحل آرزوی صحت و سلامت برای مقام معظم رهبری اظهار کرد: شهید فهمیده همواره بر تارک شهدای ایثارگر دانش‌آموز می‌درخشد و ما امیدواریم شاهد رشد شهید فهمیده در جامعه باشیم.
 
وی افزود: توسعه و امنیت پایدار در جامعه محقق نمی‌شود مگر اینکه ما آموزش‌وپرورش با کیفیت را در سطح جامعه داشته باشیم و این امر در مناطق محروم و مرزی بیشتر صدق می‌کند.
 
بطحایی با اشاره به اهمیت ارائه راهکارهایی برای هم‌اندیش در خصوص توسعه دانست پایدار در مناطق مرزی گفت: هم‌جواری نیمی از استان‌ها با کشورهای همسایه فرصت و تهدیداتی را در پی دارد که ناشی از تنوع قومی، فرهنگی و مذهبی است.
 
وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: تنوع قومی، مذهبی و خرده فرهنگ‌های مناطق محروم مرزی، داشتن برنامه برای تقویت توسعه پایدار را بیش از پیش ضروری ساخته تا بتوانیم به رفع مشکلات فرهنگی و پرورشی و آموزشی در این مناطق بپردازیم.
 
وی ادامه داد: نبود یک استراتژی مشترک در استان‌های مرزی و تأکیدات مقام معظم رهبری بر تقویت آموزش‌وپرورش و توانمندسازی دانش‌آموزان مناطق مرزی و راهکارهایی که در سند تحول بنیادین آمده است باعث شد تا تشکیل شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور در شورای امنیت ملی به تصویب برسد.
 
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: پوشش تحصیلی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، راهبردهای کاربردی برای استفاده از ظرفیت تمامی دستگاه‌های مرزی، ازجمله مسائلی است که توسط این شورا پیگیری می‌شود تاکنون اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته است اما کافی نیست و باید بیش از پیش در این زمینه تلاش کرد.
 
وی از ایجاد بیش از ۱۰ هزار مدرسه در مناطق محروم مرزی با هدف توسعه عدالت آموزشی خبر داد و خاطرنشان کرد: اختصاص ردیف اعتباری ویژه مناطق مرزی، ایجاد حق مناطق مرزی برای معلمان با حمایت دولت و خزانه و تشکیل مجتمع‌های آموزشی در مناطق محروم و پراکنده ازجمله خدمات نظام جمهور اسلامی در استان‌های مرزی است.
 
بطحایی گفت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته همچنان با چالش‌های جدی در مناطق مرزی مواجه هستیم، اعتیاد – دسترسی آسان به مواد مخدر – قاچاق کالا و شغل‌های کاذب، حضور افراد بی‌هویت در مرزها، نبود انگیزه کافی در بین معلمان برای اشتغال در مناطق مرزی، حضور کم‌رنگ روحانیت در مناطق مرزی و دسترسی دانش‌آموزان مرزی به شبکه‌های تلویزیون کشورهای همسایه ازجمله چالش‌هایی است که با آن روبرو هستیم.
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، وی ادامه داد: نبود فضاهای آموزشی مناسب در مناطق محروم مرزی به‌ویژه برای دختران باعث شده تا بسیاری از خانواده‌ها به علت تعصبات قومی و مذهبی از ادامه تحصیل و حضور فرزندان دخترشان در مدرسه جلوگیری کنند.
 
وزیر آموزش‌وپرورش توسعه مراکز شبانه‌روزی در مناطق مرزی را ضروری دانست و افزود: علیرغم آثار سوء تربیتی که ناشی از جدایی فرزندان از خانواده‌ها است تنها راه توسعه پوشش تحصیلی در ۹ مناطق محروم مرزی ایجاد مراکز شبانه‌روزی است که البته برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و محلی، توسعه اردوهایی که سپاه پاسداران در این مناطق برگزاری می‌کنند، توسعه اماکن فرهنگی و کتابخانه‌ها و امکان ورزشی و ایجاد مراکز مشاوره به‌ویژه در مناطق اهل تسنن ازجمله انتظاراتی است که باید در مناطق مرزی عملیاتی شود.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت