یک پژوهشگر و استاد علوم ریاضی اعلام کرد که بررسیهای انجام شده در سطح جهان موید آن است که ایران ازنظر دانش ریاضیات از کشورهایمنطقه پیشرفتهتر است.
دکتر "غلامحسین اسلامزاده" دانشیار ریاضی دانشگاههای ایران در حاشیه برگزاری کنگره بینالمللی ریاضیات در مادرید، پایتخت اسپانیا، امروز(جمعه) به خبرنگار ایرنا گفت: بررسیهای مختلفی که در زمینه ارزیابی سطح دانش ریاضی کشورهای مختلف در جهان انجام شده است، نشان میدهد ایران هماکنون بالاتر از حد متوسط جهانی و جلوتر از کشورهای همجوار خود در منطقه است.
وی افزود: دانش ریاضیات کشورهای مختلف بر اساس ارزیابیهای موسسات تخصصی این رشته به پنج سطح تقسیم میشود که ایران هماکنون در رده سوم آن قرار دارد.
این محقق ریاضی خاطرنشان کرد: ظرفیت دانش ریاضی در ایران به گونهای است که بااندکی تلاش بیشتر و برنامهریزی بهتر میتوان آن را به رده چهارم ارتقا داد و از کشورهایی مانند هند پیشی گرفت.
این استاد دانشگاههای امیرکبیر تهران وشیراز و عضو سابق انجمن ریاضیات آمریکا و کانادا گفت که کنگره بینالمللی ریاضیات مادرید نیز نشان داد که ایرانیها از نظر دانش ریاضی در جایگاه قابل قبولی قرار دارند و روند پیشرفت آنان در این عرصه چشمگیر است.
کنگره بینالمللی ریاضیات با حضور ۳۵۰۰متخصص از ۱۲۶کشور جهان از ۳۱ مردادماه به مدت ده روز در مادرید برگزار شد. از ایران ۴۲تن از محققان و استادان ریاضی دانشگاههای مختلف کشور در این کنگره شرکت کرده بودند.
به عقیده اسلامزاده، شرط بهبود جایگاه ایران در عرصه دانش ریاضی، بهبود شرایط پژوهشی، ارایه امکانات کافی، توجه به ابتکار و نوآوری، تقویت رابطه میان جامعه ریاضی و صنعت و ارتقای شیوههای آموزش ریاضی در دانشگاهها است.
وی گفت: اگر به بخش پژوهش توجه بیشتری صورت گیرد بسیاری از نیروهای برجسته ایرانی در عرصه ریاضیات که هماکنون در کشورهای غربی در حال تدریس و فعالیت علمی هستند، ترجیح میدهند در خود ایران از وجود آنها استفاده شود.
این ریاضیدان ایرانی افزود: توجه به پژوهشهای ابتکاری نیز نقش بسیاری در بهبود جایگاه دانش ریاضیات در ایران دارد، زیرا آمار نشان میدهد کشور ما در سالهای اخیر از نظر کمیت پژوهشی پیشرفت بسیاری کرده است، به گونهای که شمار مقالات علمی از ایرانیان که در مجلات تخصصی بینالمللی منتشر میشود، کم نیست اما اینگونه مقالات از نظر کیفیت هنوز کاستیهایی دارد و به همین دلیل، بیشتر در ژورنالهای متوسط و پایین علمی در جهان به چاپ میرسد.
اسلامزاده از "کمبود متخصص" و "ارتباط ضعیف میان جامعه ریاضی و صنعت" به عنوان دو مشکل عمده کنونی دانش ریاضیات در ایران نام برد و اظهارداشت:
در صورت حل این مشکلات و کمک به بهبود شیوههای آموزشی ریاضی و بهرهگیری بیشتر از نوآوریهای این دانش در جهان، ایستادن در نوک قلههای دانش ریاضی برای ایران دور از دسترس نیست.
این استاد دانشگاه در این زمینه اهمیت "آموزش اخلاق علمی به نسل جوان" را یکی از مهمترین مسائلی دانست که باید مورد توجه دستاندرکاران امر آموزش آن در ایران قرار گیرد.
دانشیار دانشگاه امیرکبیر گفت: "بسیاری از استادان به ویژه در مقطع دکترا از دانشجویان خود کار میکشند تا نام آنها به عنوان مولف و مترجم آثار یا استاد راهنما در پایاننامهها و مقالات به ثبت برسد و این مساله، اکنون به یک "بهره کشی علمی" در کشور تبدیل شدهاست، بدون آنکه کمک چندانی به ارتقای دانش در ایران کمک کند."
وی هشدار داد که اگر در زمینه اصلاح این روش چارهای اساسی اندیشیده نشود، فرهنگ آموزش در ایران از راه اصلی خود منحرف خواهد شد.
اسلامزاده از شرکت دانشجویانو استادانایرانی در کنگرههایعلمی بینالمللی دفاع کرد و آن را فرصت بسیار مناسبی برای شناختن افراد همفکر و بررسی عملکرد دیگر کشورها در این عرصه دانست.
وی گفت:"البته، متاسفانه این مساله هم واقعیت دارد که بسیاری از افراد ایرانی شرکتکننده در کنفرانسهای بینالمللی، فقط در زمان خواندن مقاله خود در محل حاضر میشوند وبقیه زمان خود را در بازارها و تفریحگاهها میگذرانند باوجود این، افراد متعهدی نیز هستند که از کنگرهها و کنفرانسها برای برقراری ارتباط با استادان کشورهای دیگر و بهبود سطح علمی و آموزشی خود بهره میگیرند."
به عقیده این استاد دانشگاه، همچنین کنگرههای تخصصی برای بحث و بررسی مسائل بسیار مفیدتر از کنگرههای جامع علمی است.
کنفرانس بینالمللی ریاضیات که یک کنگره جامع علمی است، ۱۲۵سال قدمت دارد و هر چهار سال یکبار برگزار میشود.
این کنگره که امسال اسپانیا میزبان آن بود، چهارسال پیش در چین برگزار شد و قرار است سال ۲۰۱۰میلادی نیز در بنگلور هند برپا شود.