|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر علیاصغر فانی در مراسم افتتاح هفتمین نشست معاونین پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد اظهار کرد: راهبرد اصلی آموزش و پرورش ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی که این موضوع در سند تحول بنیادین به صراحت اشاره شده و نقش معاونت پژوهش و برنامهریزی استانها در تحقق این هدف مهم میباشد.
وی تصریح کرد: در ذیل این سند 6 زیر نظام با عناوین ؛«پژوهش و ارزشیابی»، «نیروی انسانی»، «مدیریت و رهبری»، «برنامه درسی»، «منابع مالی» و «فضا و تجهیزات» وجود دارد که در واقع مدیریت ارکان آموزش و پرورش بر این زیرنظامها استوار است.
دکتر فانی ادامه داد: معاونت پژوهش، برنامهریزی و نیروی انسانی ادارات کل مستقیما با چهار زیرنظام « نیروی انسانی»، «مدیریت و رهبری»، «برنامه درسی»، «پژوهش و ارزشیابی»، درگیر هستند. و از این جهت کار این معاونت به نوعی با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مرکز برنامهریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه تعلیم و تربیت و دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ارتباط دارد و میتواند نقش ای بسیار مهمی را در ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش ایفا کند.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه توجه به سرمایه انسانی در هر سازمانی میتواند باعث تحول در همان سازمان شود خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش با داشتن یک میلیون کارمند بزرگترین دستگاه دولتی کشور محسوب میشود و برای تحول در چنین سازمانی سیاست ساماندهی و بهسازی نیروی انسانی در ذیل راهبرد کیفیتبخشی در دولت یازدهم اتخاذ شد.
دکتر فانی اضافه کرد: هر چقدر نیروی انسانی آموزش و پرورش توانمندتر باشد میتواند سرعت انجام تحول را تسریع ببخشد.
وی از اجرای طرح تعالی مدیریت مدرسه در 5900 مدرسه در سال گذشته آموزش و پرورش خبر داد و افزود: یک مدیر توانمند با ثابت ماندن سایر ارکان آموزشی میتواند به ارتقای کیفیت آموزشی کمک شایانی کند و در این راستا سیاستهای ارتقا مدیریت آموزشگاهی و تمرکززدایی اتخاذ شده است تا بتوانیم علاوه بر توانمندسازی نیروها شاهد خلاقیت در روشها و عملکردها باشیم.
وزیر آموزش و پرورش تأمین و ارزشیابی از محتواهای آموزشی و اعتبارسنجی کتابهای جدیدالتألیف را از کارکردهای زیرنظام برنامه درسی و وظایف سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برشمرد و تصریح کرد، ادارات آموزش و پرورش استانها و معاونین پژوهشی آنها میتوانند با احصای نظرات، پیشنهادات و انتقادات معلمان نسبت به کتابهای درسی، آموزش و پرورش را از ظرفیت علمی آنها در اعتبارسنجی و تألیف کتابها بهرهمند کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه تصمیمات در آموزش و پرورش همواره بر مبنای پژوهشهای علمی صورت میگیرد خاطرنشان کرد: تصمیمگیری فردی، غیرعلمی و بدون کارشناسی سبب اتلاف سرمایه در سازمان میشود و معاونین پژوهشی در استانها حلقه واسط بین ستاد آموزش و پرورش و مناطق و مدارس و معلمین هستند که میتواند در اعتباربخشی و کیفیتبخشی برنامهها، آموزش و پرورش را کمک و یاری دهند.
دکتر فانی با بیان اینکه ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی جدید نقطه عطفی در تاریخ آموزش و پرورش میباشد گفت: برپایه گزارشات استانها، مدارس در سال تحصیلی 95-94 با وضعیت بهتری نسبت به سالهای قبل بازگشایی شد.
وی افزود: آموزش و پرورش با جدیت و بر مبنای نقشه راه، در پی اجرایی کردن سند تحول بنیادین که از دغدغههای مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهور است، میباشد و در برنامه ششم توسعه و در شورای برنامه درس ملی که ریاست آن پس از سالها به عهده وزیر آموزش و پرورش واگذار شده است آن را دنبال میکند تا بتواند منشأ خدمات خوبی برای آموزش و پرورش فراهم کند.
|