متن كامل خبر
رونمایی از 91 عنوان کتاب جدیدالتألیف دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی

تاريخ خبر : 19/11/1389امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 1175

91 عنوان کتاب جدیدالتألیف برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در مراسمی با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، در این مراسم که با حضور سوسن کشاورز، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و جمعی از معلمان و مربیان این سازمان در سالن اجتماعات پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، از 91 عنوان کتاب جدیدالتألیف در این حوزه رونمایی شد.

این کتاب‌ها ویژه دانش‌آموزان استثنایی در گروه "کم‌توان ذهنی " است که در سال 1388 تألیف شده است؛ بخش عمده‌ای از این آثار ویژه دانش‌آموزان و تعدادی نیز با عنوان کتاب کار یا راهنمای معلم ویژه معلمان و مربیان این حوزه است. در این مراسم همچنین از مؤلفان برگزیده این آثار با اهدا لوح سپاس تجلیل شد.

* بخشی از معضلات اخلاقی جامعه به محتواهای آموزشی باز می‌گردد

سوسن کشاورز، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در این مراسم با تأکید بر ساماندهی محتوای آموزشی کتاب‌ها برای هدایت دانش‌آموزان در حوزه بینش‌ و رفتار اظهار داشت: آشنایی با خصوصیات، نیازها و محدودیت‌های دانش‌آموزان استثنایی و نیز اطلاع از آخرین تجربیات جهانی باید در تولید محتوای آموزشی برای این گروه از دانش‌آموزان مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در رابطه با دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و معلول جسمی و حرکتی، کمتر به تولید محتوا پرداخته می‌شود و عمدتاً موضوع متناسب‌سازی و ایجاد امکانات آموزشی لازم برای درک بهتر محتوای آموزشی مدنظر است اما در رابطه با دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی باید تولید محتوای آموزشی لازم مورد توجه قرار گیرد که در این زمینه نقدهایی نیز از سوی اولیا و کارشناسان در جامعه مطرح است و بر همین اساس نظرسنجی از خانواده‌ها، معلمان و کارشناسان در این حوزه باید در این سازمان جدی گرفته شود.

کشاورز تصریح کرد: بخشی از معضلات اخلاقی جامعه به عنوان واقعیت‌هایی تلخ، به حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی برمی‌گردد. بخش عمده‌ای از این مسئله نیز به دلیل تأثیرگذاری بر نگرش و رفتار افراد به محتواهای آموزشی تولیدشده مربوط می‌شود.

* آموزش کودکان استثنایی از 2 تا 6 سالگی اجباری است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به تعریف 7 گروه از دانش‌آموزان استثنایی با زیرگروه‌های جداگانه گفت: بر این اساس، برای تولید محتوا در هر کدام از این گروها باید دقت نظر ویژه‌ای شود.

وی با دعوت از اولیای دانش‌آموزان استثنایی و معلمان و کارشناسان برای مشارکت در نقد محتوا و نیز تولید محتوای آموزشی ادامه داد: تبدیل کتب آموزشی دانش‌آموزان عادی به "خط بریل " برای دانش‌آموزان نابینا، تهیه کتاب‌های درشت خط برای دانش‌آموزان کم‌بینا و ارائه ذره‌بین‌های مخصوص بزرگ‌کننده متن از جمله اقداماتی است که برای متناسب‌سازی محتواهای آموزشی صورت می‌گیرد.

کشاورز افزود: اگر دانش‌آموزان مبتلا به "چند معلولیت " از نوع کم‌توان حرکتی در دست و پا باشند، از کتاب‌های دانش‌آموزان استثنایی و اگر از جهت بهره هوشی، مشکلی نداشته باشند، از کتاب‌های دانش‌آموزان عادی استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به نظام آموزشی طراحی‌شده برای دانش‌آموزان استثنایی اظهار داشت: بر خلاف کودکان عادی، آموزش کودکان استثنایی از 2 تا 4 سالگی و از 4 تا 6 سالگی اجباری است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: در این دوره سنی به ویژه از 2 تا 4 سالگی، تولید محتوا عمدتاً برای آشنایی والدین این دانش‌آموزان با راه‌های رفع نیازها و نیز انگیزه‌بخشی به آنهاست.

کشاورز افزود: پس از این مقطع برای دانش‌آموزان "کم‌توان ذهنی "، دو دوره راهنمایی و پیش‌حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای در نظر گرفته شده است. رویکرد ما در تدوین محتوای آموزشی این دوره، تأکید بر مهارت‌های حرفه‌ای و عملی است.


     منبع خبر : فارس

بازگشت