متن كامل خبر
تدوین نظام جامع برای نجات آموزش و پرورش الزامی است

تاريخ خبر : 29/8/1384امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 615

گروه اجتماعی ـ بزرگ ترین برنامه من برای ساماندهی حوزه تعلیم و تربیت، تدوین نظام جامع آموزش و پرورش برای خارج ساختن آن از خستگی و کهنگی است.
 236643.jpg
«محمود فرشیدی» وزیر جدید آموزش و پرورش در حاشیه دومین نشست مجلس دانش آموزی، در پاسخ به پرسش های خبرنگاران، افزود: «مدرسه باید محل زندگی و با نشاط باشد. این افق و چشم انداز ما است و همه برنامه ریزی ها از جمله تألیف کتاب های درسی باید در راستای نظام جامع آموزش و پرورش باشد». وی ادامه داد: «تدوین و تصویب نظام جامع آموزش و پرورش نخستین برنامه تحول گرایانه در وزارت آموزش و پرورش است و می تواند کهنگی را از این نهاد عظیم بزداید».«فرشیدی» در پاسخ به پرسشی درباره نگاه مجلس به تغییرات محتوایی در حوزه تعلیم و تربیت گفت: «مسائل تعلیم و تربیت، نیازمند نگاه کارشناسی است و هرگونه تغییر در آن باید از شتابزدگی به دور باشد، زیرا در نهایت دانش آموزان آسیب می بینند. تغییرات ساختاری از سوی مجلس، باید کارشناسی و برای اجرا در یک دوره ۱۰ ساله در نظر گرفته شود، نه برای یک سال، زیرا در سرنوشت میلیون ها دانش آموز تأثیر دارد».
وزیر آموزش و پرورش درباره طرح مجلس برای تعطیلات زمستانی مدارس تصریح کرد: «باید کارشناسی کنیم، بعد نظر می دهیم».
وی شایعاتی را که درباره کنار گذاشتن برخی طرح ها مانند ارزشیابی توصیفی وجود دارد، تأیید نکرد و افزود: «ما با نگاه تحول گرایانه هر حرکت مثبتی را ادامه خواهیم داد و از حرکت های بازدارنده دور خواهیم شد».
خبرنگاری پرسید: آیا معلمان حق التدریسی که مشمول استخدام های جدید نمی شوند، استخدام می شوند؟ «فرشیدی» پاسخ داد: «استخدام نیروی انسانی باید با مجوز مجلس و سازمان مدیریت و برنامه ریزی باشد و در اختیار ما نیست. اگر مجلس تصویب کند، اجرا خواهیم کرد. البته نباید مشکلات نیروهای استخدامی کنونی را فراموش کرد. وزارت آموزش و پرورش نیروهای مازاد زیادی دارد که باید آن ها را تدبیر کرد». هنگامی که خبرنگاران از وزیر جدید آموزش و پرورش پرسیدند که آیا می پذیرد مجلس دانش آموزی وی را استیضاح کند، با خنده پاسخ داد: «اگر قانون اجازه دهد نمی شود حرفی زد، اما اکنون قانون این را نمی گوید».
> مشارکت فعال دانش آموزان، هدف ما است
وزیر جدید آموزش و پرورش در صحن مجلس دانش آموزی درباره تفاوت نگاهها به جوانان گفت: «مشارکت انفعالی و سرگرم کردن آن ها و مشارکت فعال همراه با اعتماد، دو شیوه ای است که می توان از هر یک پیروی کرد، اما برای ما شیوه مشارکت فعال اهمیت دارد». وی افزود: «جوانان موتور حرکتند و نباید منتظر بمانند که دیگران حقوق و وظایفشان را تعریف کنند. البته مشارکت فعال تبعاتی نیز دارد، زیرا در کنار حقوق، تکالیفی را نیز برای آن ها در پی می آورد».
وی با اشاره به اهمیت مجلس دانش آموزی تصریح کرد: «کم کردن فاصله بین نسل ها و رشد مشارکت نیروهای جوان از اهداف و برکات مجلس دانش آموزی است. ما به این مشارکت در عرصه جامعه نیازمندیم. البته بی عدالتی هایی در جامعه وجود دارد که امیدواریم برطرف شود».«فرشیدی» خاطرنشان ساخت: «دولت نهم، عدالت را محور کار خود قرار داده و اجرای این عدالت، به مبارزه ای طاقت فرسا نیاز دارد. به این سادگی نیست که ندای عدالت سر دهیم و آنهایی که رانت می خورند، تسلیم شوند. آنها تا پای جان مبارزه می کنند، اما منادیان عدالت نباید خسته شوند. ویژگی نسل جوان به ویژه دانش آموزان نیز این است که طالب حق و طرفدار عدالت هستند».فرشیدی درباره نامه جمعی از نمایندگان مجلس دانش آموزان مبنی بر لزوم تدریس زبان انگلیسی از سال دوم ابتدایی خاطرنشان کرد: «دغدغه مجلس دانش آموزی درباره آموزش زبان انگلیسی، کاملاً به حق است، اما این که زبان از سال دوم ابتدایی آموزش داده شود، بحثی کاملاً تخصصی است که آن را به ما بسپارید. در بسیاری از موارد، زبان بیگانه فرهنگ بیگانه را در پی می آورد، باید مواظب باشیم که این آسیب به دانش آموزان نرسد».

     منبع خبر : ایران

بازگشت