|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر محیالدین بهرام محمدیان، طرح سوال مناسب را سبب فعال شدن سلولهای مغز و شکوفایی خلاقیتها توصیف کرد و با انتقاد از کتابهای کمک آموزشی که پاسخ سئوالات را بدون زحمت در اختیار دانشآموزان قرار میدهند، آن را موجب ترویج حافظهمداری و تنبلی ذهن قلمداد کرد.
وی افزود: متون درسی را متناسب با نیازهای آینده طراحی میکنیم و برای این کار نیاز به یک جهش داریم. هم اکنون حوزه یادگیری، مقولهای تحت عنوان تفکر و حکمت داریم اما از سوی دیگر کتابهای کمک آموزشی منجر به تعطیلی تفکر میشود. در حالی که اعتقاد داریم ذهن باید فعال و ورزیده شود و ورزیدگی فکر نیز از طریق تفکر محقق میشود اما کتابهای کمک آموزشی موجب تنبلی ذهن میشود.
معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مخالف فناوری نیستیم و باید فرهنگ استفاده صحیح از فناوریها را به دانشآموزان آموزش دهیم، بیان کرد: اما همه چیز را نباید در کتب درسی ذکر کنیم بلکه ما تنها الفبای این موضوع را در کتب درسی مطرح میکنیم، مابقی برعهده خانواده و دانشآموز است. البته میپذیریم که یکی از مشکلات آموزش و پرورش این است که سطح آن عمومی است و بر روی ویژگیهای مشترک متمرکز شده است درحالی که در آموزش و پرورش مترقی باید به تفاوتهای فردی هم توجه ویژهای شود.
دکتر محمدیان ادامه داد: فوقبرنامهها با این هدف طراحی شده است که فرصتی فراهم شود تا به علایق دانشآموزان نیز پاسخ دهیم. فعالیتهای پرورشی باید رنگین کمانی باشند تا هر دانشآموزی هر فعالیتی را که تمایل دارد، انتخاب کند. در برنامه درسی ملی صد ساعت فوقبرنامه پیشبینی شده است که 50 ساعت آن به صورت متمرکز از سوی مرکز طراحی میشود و 50 ساعت دیگر را شهرستانها طراحی میکنند. تلاش میکنیم در فعالیتهای فوقبرنامه، پاسخگوی علایق دانشآموزان هم باشیم. البته ردپای آن را در کتب درسی لحاظ کردهایم به عنوان مثال در کتاب فارسی سه یا چهار درس آزاد وجود دارد که محتوای آن را معلمان و دانشآموزان انتخاب میکنند.
|