قانون ارتقاء به مقاطع تحصیلی بالاتر تغییری نکرده است
معاون آموزش و پرورش سازمان آموزش وپرورش شهرتهران گفت: قانون ارتقاء به مقاطع تحصیلی بالاتر تغییر نکرده است.
"علیرضا عراقینیا" افزود: به پیشنهاد ما دانشآموز توانمند میتواند در مقاطع بالاتر جهش کند، اما آموزش و پرورش دورهای عمومی است و باید بر اساس قانون حرکت کند.
وی گفت: براساس ماده ۲۷آییننامهامتحانات، دانشآموزان برجسته و پرتلاش کلاسهای دوم و سوم ابتدایی و اول راهنمایی تحصیلی با رعایت شرایط و با تقاضای کتبی والدین، میتوانند در شهریورماه به ترتیب پایه سوم و چهارم ابتدایی و دوم راهنمایی را امتحان دهند و در صورت موفقیت به کلاس چهارم و پنجم و سوم راهنمایی ارتقاء یابند.
عراقینیا به شرایط امتحانات جهشی اشاره کرد و گفت: دانشآموزی که قصد دارد در امتحانات جهشی شرکت کند باید در امتحانات خردادماه معدل کل ۱۸و در دروس حداقل نمره ۱۵را کسب کرده باشد.
وی افزود: دانشآموز باید در امتحانات شهریورماه (امتحانات جهشی) دوره ابتدایی علاوه بر کسب حداقل معدل ،۱۸در تمامی دروس حداقل نمره ۱۵را کسب کند.
عراقینیا به شرایط امتحانات جهشی دوره راهنمایی اشاره کرد و افزود:
دانشآموزان دوره راهنمایی در امتحانات شهریورماه(جهشی) نباید در هیچ کدام از موارد درسی نمرهای کمتر از ۱۶را کسب کنند.
وی با اشاره به نحوه رسیدگی پرونده تحصیلی دانشآموزان تیزهوش، اظهار داشت: رسیدگی به پرونده این دسته از دانشآموزان بر اساس مصوبه ۴۷۶جلسه کمیسیون خاص شورای عالی آموزش و پرورش صورت میگیرد.
وی افزود: درخواست آن دسته از دانشآموزان تیزهوش که طبق مقررات پایه تحصیلیشان را طیکرده و متقاضی شرکت درامتحانات نهایی پایههای بعدی هستند، هوشمندی و آمادگیشان برای شرکت در امتحانات نهایی پایه بالاتر در کمیته دانشآموزان استثنایی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه را با اظهارنظر صریح برای اقدامات بعدی به سازمان آموزش و پرورش استثنایی اعلام میکنند.
این مسئول باتاکید بر اینکه دانشآموزان ابتدایی و راهنمایی فقط یکبار میتوانند در دوره تحصیلی، جهش کنند، اظهار داشت: به عنوان پیشنهاد جدای از قانون جهشی، باید از دانشآموزان تست هوش گرفت و این تست را در اختیار کمیسیون خاص منطقه قرار داد تا باهوش بودن دانشآموز را رد یا تایید کند.
وی تصریح کرد: معلم باید دانشآموزان را "ارزشیابی تشخیصی" کند و نکته مهم این است که نباید دانشآموزان استثنایی و باهوش را از سایر بچهها جدا کرد، آنها باید در بین دانشآموزان دیگر باشند.
عراقینیا اظهار داشت: تیزهوش در بین سایر دانشآموزان معنا پیدا میکند و اگر آنها را جدا کنیم، افت خواهند کرد.