|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، سید محمد بطحایی در آیین معارفه سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانشپژوهان جوان، در ساختمان علاقهمندان، این مرکز را یکی از حوزههای مهم آموزشوپرورش خواند و اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم، افزایش انواع مدارس با تابلوهای مختلف است که بین ۹ تا ۱۶ نوع مدرسه را شامل میشود.
وی افزود: در مورد این مدارس نمیتوان واژه تنوع را به کار ببریم زیرا تنوع مدارس مفهومش این است که توانستهایم به تناسب نیاز مخاطبان مختلف، مدارس متنوعی را ایجاد کنیم، درحالیکه چنین نیست.
بطحایی ادامه داد: در مقالات و نظرات افراد صاحبنظر در سالهای اخیر همواره کیفیت بهعنوان یک نقیصه مطرح شده است، پس عامل ایجاد انواع مدارس، تفاوت کیفیت است، بنابراین ازآنجاکه نمیتوانیم کیفیت را برای مخاطبان مشترک ایجاد کنیم مدارس را با تابلوهای مختلفی راهاندازی کردیم.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: بهعنوانمثال چون نتوانستیم آموزش قرآن باکیفیت را در همه مدارس ارائه کنیم ناچار مدارس قرآنی را ایجاد کردیم و سایر مدارس نیز با همین استدلال ایجاد شدهاند.
وی با اشاره به وجود ۲ یا ۳ نوع مدرسه در اغلب کشورهای دنیا گفت: مهمترین علت ایجاد انواع مدارس این است که نتوانستیم کیفیت برابر، برای همه افرادی که ویژگیهای مشترکی دارند را ارائه دهیم.
بطحایی ادامه داد: تقاضا برای ورود به انواع مدارس ازجمله استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و ...همواره بیش از ظرفیت پذیرش بوده و ناچار به برگزاری آزمون برای انتخاب تعدادی محدود از متقاضیان شدهایم.
وی برگزاری آزمون برای ورود به مدارس با کیفیت را امری نامطلوب دانست و خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون باعث میشود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تستزنی بروند، جامعه، صداوسیما و خانوادهها نیز در این زمینه آنها را همراهی کنند و این امر تربیت دانش آموزان را در مدرسه با مشکل مواجه میکند. این در حالی است که ورود مهارتهای تستزنی به مدارس بهویژه مدارس ابتدایی، یعنی تعطیلی مهارتهای زندگی، تعطیلی پرورش، تعطیلی عاطفه و تعطیلی مبارزه با خشونت.
عضو کابینه تدبیر و امید گفت: تابلو مدارس نباید بهانهای برای اخذ شهریه بیشتر باشد بلکه به معنای واقعی، مدارس خاص باید از کیفیت لازم برخوردار باشند.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به راهاندازی و استقرار نظام کنترل و تضمین کیفیت مدارس در سال تحصیلی جاری، عنوان کرد: مدارسی که به دلیل ارائه کیفیتهای متفاوت آموزشی و پرورشی ایجاد شدهاند، توسط این سامانه دائماً مورد سنجش و ارزیابی قرار میگیرند و همواره در طول سال وضعیت پیشرفت و یا افت آنها بررسی و بازخورد داده میشود.
وی رصد دائمی کنترل کیفیت مدارس را از وظایف حوزههای ستادی برشمرد و خاطرنشان کرد: در دولت دوازدهم تلاش میکنیم کیفت آموزشی و پرورشی مدارس استعدادهای درخشان را افزایش دهیم.
بطحایی ادامه داد: افزایش کیفیت مدارس استعدادهای درخشان جای خوشحالی ندارد بلکه آنچه مایه مسرت است افزایش کیفیت اینگونه مدارس است.
عضو کابینه تدبیر وامید اظهار کرد: کوچکسازی ساختارهای اداری ضروری است و باید بسیاری از امور غیر حاکمیتی برونسپاری شود تا در هزینهها صرفهجویی شود و کارشناسان حوزههای ستادی نیز تمام تلاش خود را برای عمق بخشیدن به آموزشهای مدارس استعدادهای درخشان به کار گیرند.
وی اجرای طرح شهاب در ۳ سال اخیر را یکی از افتخارات آموزشوپرورش برشمرد و افزود: بسیاری از دانش آموزان دارای استعداد برتر در خارج از مدارس استعدادهای درخشان قرار دارند که با اجرای طرح شهاب میتوان آنها را شناسایی و هدایت کرد.
شایان ذکر است، وزیر آموزشوپرورش از زحمات چندساله حسین شجاعی در سمت رئیس مرکز پرورش استعدادهای درخشان تقدیر و طی حکمی فاطمه مهاجرانی را به سمت سرپرست این مرکز منصوب کرد.
|