|
به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، نادر منصورکیایی در خصوص فعالیتهایی در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس صورت میگیرد، اظهار کرد: ما در قالب رویکرد پیشگیری اولیه، تمرکز خود را بر آموزش مهارتهای خودمراقبتی قرار دادهایم. برای این منظور برنامههای مختلفی را در مدارس اجرا میکنیم. این برنامهها شامل برنامههای آموزشی، فرهنگی و مراقبتی هستند.
کیایی ادامه داد: در بخش برنامههای آموزشی، طرحهایی را به منظور آموزش پیشگیری به تناسب دورههای مختلف تحصیلی اجرا میکنیم. در این طرحها که تا کنون ۴ طرح را شامل میشدند و ۴ طرح جدید نیز به آنها اضافه شده است، مهارتهای خودمراقبتی به دانشآموزان آموزش داده میشود.
وی ادامه داد: همچنین در بخش فعالیتهای آموزشی، کارگاههایی را برای شناخت رفتارهای پرخطر و آشنایی با راهکارهای مراقبت از نوجوانان در برابر خطرات برای والدین و نیز همکاران فرهنگی برگزار میکنیم. در بخش فعالیتهای فرهنگی، اقدامات مختلفی صورت میگیرد که شامل برگزاری جشنواره نوجوان سالم (در دو بخش خلاقیتهای دانشآموزی و ابتکارات مدرسهای)، تولید و انتشار گسترده محصولات فرهنگی شامل دفترکها و کتابچههای آموزشی برای دانشآموزان، والدین و همکاران فرهنگی همچنین برگزاری نمایشگاههای سیار پیشگیری در مدارس است.
کیایی اضافه کرد: در بخش فعالیتهای مراقبتی، برنامههایی برای کاهش عوامل مخاطرهآمیز و توانمندسازی و حمایت از نوجوانان در معرض خطر، طراحی و اجرا میشود.
مدیرکل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش درباره درصد نرخ پوشش فعالیتهای پیشگیری در مدارس نیز با ارائه تعریف «نرخ پوشش» گفت: نرخ پوشش، فراوانی یا درصد جمعیت هدف تحت پوشش است.
وی با بیان اینکه در این زمینه دو پاسخ وجود دارد، تصریح کرد: ابتدا اینکه برنامهها و فعالیتها، همان فعالیتهایی هستند که متون نظری و دانشگاه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی همچنین شواهد معتبر آنها را تایید میکنند؛ بنابراین در گام نخست، همه برنامههای پیشگیرانه، فرهنگی یا آموزشی میتوانند شامل برنامههایی باشند که در تعیین نرخ پوشش، ملاک قرار میگیرند. دوم اینکه، برنامهها و فعالیتها باید به افزایش آگاهی، ارتقای دانش و اصلاح و بهبود نگرش و در نتیجه ایجاد و یا تغییرات نگرشی و رفتاری در جهت اهداف تعیین شده برنامههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی منجر شود.
کیایی ادامه داد: در یک زمان ممکن است انتشار یک کتابچه آموزشی منجر به این هدف شود و در زمان دیگری، اجرای یک پروژه آموزشی، اما در عین حال اگر نرخ پوشش، مبتنی بر برنامههای چند بعدی و نیز مبتنی بر شواهد باشد، در آن صورت میتواند بیشتر موثر واقع شود.
وی افزود: با این توضیح، به تناسب جمعیت تحت پوشش، برنامههای فرهنگی، آموزشی و مراقبتی متفاوت است. به عنوان مثال در برنامههای فرهنگی مانند جشنواره نوجوان سالم در سال تحصیلی گذشته، کلیه مدارس دوره متوسطه تحت پوشش قرار گرفتند که با تسری این برنامه به دوره ابتدایی در سال تحصیلی جاری، پوشش آن کامل میشود. این شامل فعالیتهایی مانند برگزاری نمایشگاهها و تولید محصولات فرهنگی نیز میشود. در برنامههای آموزشی، به دلیل پیچیدگیهای فنی، روشی و اجرایی، این نرخ متفاوت است.
|