|
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزشوپرورش استانها اظهار کرد: در راستای اجرای سند تحول، شایسته محوری باید جایگزین رویکرد آموزش محوری شود.
وی افزود: امروزه در تمام نظامهای تعلیم و تربیت دنیا، شایسته محوری در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین خروجیهای نظام تعلیم و تربیت باید افرادی باشند که از صلاحیتهای لازم برای زندگی سالم برخوردار باشند.
وزیر آموزشوپرورش تصریح کرد: اگر آموزشوپرورش فردی را تربیت کند که تنها از دانش صرف بهرهمند باشد، ارزشافزودهای برای آموزشوپرورش نخواهد داشت، اما اگر فردی شایسته و دارای مهارتهای زندگی تربیت نماید، برای آموزشوپرورش ارزشافزوده محسوب خواهد شد.
وی گفت: باید به فرآیند داخل کلاسها پرداخته شود زیرا شایستگی در کلاس درس اتفاق میافتد و اگر این امر محقق شود، میتوان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
دکتر دانش آشتیانی نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را، کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درسی موردنظر به امر تربیت ختم شود، میتوان گفت، سند تحول بنیادین اجرایی شده است.
وی با اشاره به ساحتهای ششگانه در محتوای سند تحول بنیادین و اینکه اجرای این ساحتها باید توسط معلمان در قالب طرح درس قرار گیرد، عنوان کرد: مشاور مدرسه به تنهایی نمیتواند سند تحول را در مدرسه اجرایی کند و لازم است تکتک معلمان و کادر مدرسه در نقش یک مشاور یا مربی تربیتی، ساحتهای تربیتی را محقق سازند.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به بازدید خود از استان خراسان شمالی گفت: در این استان، یک مدرسه با کمترین امکانات موجود، سند تحول را در مدرسه اجرا کرده بود، این امر میتواند الگویی برای دیگر مدارس باشد تا با استفاده از ظرفیتهای موجود، اهداف سند تحول را محقق سازند.
وی بهرهگیری از پتانسیلهای موجود مدرسه در تصمیمگیریها را از خصوصیات یک مدیر موفق دانست و تصریح کرد: مدیر مدرسه باید با معلمان، دانشآموزان و اولیای آنها مشورت کند، آنها نهتنها از مشورت در امور مدرسه سر باز نمیزنند که از آن استقبال میکنند.
وزیر آموزشوپرورش، اجرایی کردن سند تحول بنیادین را عمل مشترک معلم، دانشآموز و اولیا خواند و گفت: در این میان، مدیر مدرسه باید فراتر عمل کند و با دستگاهها و نهادهای محلی نیز ارتباط برقرار کرده و با تعامل سازنده از مساعدت آنها در امور مدرسه بهره گیرد.
وی خطاب به مدیران کل آموزشوپرورشهای استانهای کشور، اظهار کرد: اگر در انتخاب مدیران مدارس نهایت دقت به عمل آید، میتوان اطمینان حاصل کرد که تمامی برنامههای مدرسه، طبق سند تحول به پیش میرود.
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه، یکی از برنامههایی که باید روی آن تمرکز بیشتری شود توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش است.
وی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر نفی مدرکگرایی، تصریح کرد: کارآفرینی و اشتغال با مهارتآموزی امکانپذیر خواهد شد، بنابراین فنی و حرفهای و کاردانش، دانشآموزان علاوه بر فراگیری مهارتهای عمومی، مهارتهای حرفهای را نیز فرامیگیرند تا در آینده، زمینه اشتغال آنان فراهم شود.
وزیر آموزشوپرورش گفت: مدیران کل آموزشوپرورش باید توجه داشته باشند که رشتههای تحصیلی در مراکز فنی و حرفهای و کاردانش متناسب با نیاز بومی منطقه انتخاب شود تا در آینده زمینه بهکارگیری فارغالتحصیلان فراهم باشد، در غیر این صورت، فارغالتحصیلان فنی و حرفهای نهتنها کارآفرین نمیشوند، بلکه برای اشتغال خود نیز دچار مشکل خواهند شد.
وی افزود: مدیران هنرستانها باید ارتباط نزدیکی با کارخانهها داشته باشند و دریک تعامل دوطرفه، نیازهای آنان را تأمین و آنها نیز هنرستانها را پشتیبانی کنند.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به موضوع تفویض اختیار، اظهار کرد: سقف اعتبارات در وزارتخانه تعیین میشود اما مدیریت منابع و تغییر ساختار در اختیار استانهاست، البته تغییر در آمار کلاسها یا ساختارهای آموزشی باید بهگونهای باشد که منجر به افزایش سقف هزینهها نشود.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به مدارس تیزهوشان، اظهار کرد: تفکیک و جداسازی دانشآموزان از یکدیگر مضر است، با شتابزدگی نمیتوان مدارس سمپاد را حذف کرد، ابتدا باید زیرساختهای آن آماده شود و شرایط ارائه آموزش به دانشآموزان تیزهوش در مدارس عادی مهیا گردد.
وی افزود: مهارت معلم و کیفیت مدارس ازجمله مواردی است که باید در آموزش دانشآموزان تیزهوش موردتوجه قرار گیرد و با ارتقای این دو مقوله، شرایط تحصیل دانشآموزان تیزهوش در مدارس عادی فراهم شود که این امر، زمان بر میباشد، البته در شورای عالی، فعالیتهایی در زمینه جلوگیری از توسعه مدارس سمپاد انجام گرفته است.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به تأکید رئیسجمهور محترم درباره بهکارگیری نیروهای جوان در بدنه مدیریتی کشور گفت: شایسته است مدیران کل آموزشوپرورش نسبت به شناسایی و بهکارگیری نیروهای جوان و متخصص در سطوح مختلف مدیریتی بدنه دولت اقدام کنند و آنها را برای مدیریت کلان کشور در آینده آماده سازند.
وی عنوان کرد: با توجه به ترکیب جمعیتی حوزه آموزشوپرورش، استفاده از زنان در مسئولیتها و مدیریتها ضروری است تا با استفاده از نظرات آنها در تصمیمگیریها، برنامههای مطلوبتری تدوین شود.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به اجرای پروژه مهر در سالهای گذشته، خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم به این پروژه نیازی نیست، زیرا مدیران کل باید از عوامل مدرسه بخواهند که مراکز آموزشی خود را برای پذیرش دانشآموزان در سال جدید آماده کنند و ستادهای استانی میتوانند بهترین نقش را در این زمینه ایفا کنند.
وی افزود: برنامهریزی در تمامی زمینهها توسط مدیران کل و با تشکیل شوراها صورت گیرد، وزارتخانه تنها سیاستها را مشخص کند و استانها نیز با همکاری کل دستگاه روی موضوعات مختلف ازجمله اقتصاد آموزشوپرورش تمرکز کنند و به ارائه راهکار بپردازند.
دکتر دانش آشتیانی اظهار کرد: گاه مشاهده میشود، از مدرسهای خواسته شده فلان جشنواره را اجرا کند، اعتقاد بنده این است که مدرسه حق ندارد از سرانه دانشآموزان برای برنامههای این چنینی هزینه کند، این کار شرعاً و عرفاً اشکال دارد.
وی خاطرنشان کرد: اجرای هر برنامهای در آموزشوپرورش باید متناسب با اعتبارات و در قالب منابع مالی تعریف شود زیرا برنامههایی که بدون پشتوانه مالی اجرا شود، هزینههای آن معوقه خواهد شد و مشکل پرداخت معوقات به نارضایتی میانجامد، استانها مکلف نیستند، طرحی که بدون پشتوانه مالی پیشنهاد شود، اجرا کنند.
وزیر آموزشوپرورش گفت: طبق تعهدی که در ابتدای کار به فرهنگیان دادم، وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان را پیگیری نمودم، در این خصوص، برخی افراد از سمت خود برکنار شدند و به جای آن اشخاص متخصص جایگزین گردیدند.
وی تجدیدنظر درباره ترکیب هیئتامنای صندوق ذخیره فرهنگیان را ضروری دانست و عنوان کرد: اختیار وزیر در هیئتامنای صندوق ذخیره فرهنگیان باید کمتر شود و وزیر اقتصاد یا نماینده وی، رئیس سازمان برنامه و بودجه یا نماینده وی، همچنین ۳ نفر از معلمان به نمایندگی از جامعه معلمان در هیئتامنای صندوق عضو گردند که البته موارد مذکور، به تأیید دولت بستگی دارد.
دکتر دانش آشتیانی گفت: در خصوص موضوع بانک سرمایه نیز پیگیر هستیم و قوه قضاییه نیز در حال بررسی و تحقیق است.
وزیر آموزشوپرورش اظهار کرد: در بحث اجرای سند تحول در دوره ابتدایی، میتوانیم از ظرفیتها و پتانسیلهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنیم، زیرا این کانون از نیروی انسانی متخصص و مربیان حرفهای برخوردار است که میتوانند در زمینههای مختلف ازجمله قصهگویی، نمایشنامه و ساخت فیلم به دانشآموزان کمک کنند، بنابراین تعامل با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استفاده از روشهای تربیتی آنان میتواند ساعات مطالعه در بین دانشآموزان و حتی جامعه را افزایش دهد.
عضو کابینه تدبیر وامید خاطرنشان کرد: برای شناسایی و ارتقای شأن و منزلت آموزشوپرورش همه باید تلاش کنیم و با ارائه برنامههای رسانهای، مقالات و سخنرانیها، جایگاه آموزشوپرورش را در جامعه تشریح کنیم.
دکتر دانش آشتیانی با اشاره به هجمههای مطرح شده علیه دولت در زمان انتخابات تصریح کرد: مدیران کل آموزشوپرورش نماینده ما در استانها هستند و باید بیش از پیش با انعکاس عملکرد آموزشوپرورش به این هجمهها پاسخگوی مناسب دهند و خود را جزئی از خانواده بزرگ آموزشوپرورش بدانند.
وی ادامه داد: مدیران کل باید در برنامههای مختلف، سند تحول بنیادین را برای جامعه در سراسر کشور تشریح کنند و موضوع برخی جلسات شوراهای آموزشوپرورش را به بررسی سند تحول بنیادین اختصاص دهند.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: در مسئله انتخابات، اصل بر مشارکت حداکثری بود که فرهنگیان عزیز همکاری فراوان داشتند، نقش تکتک آنها در این زمینه پررنگ بود که بنده در اینجا از همه آنان تقدیر و تشکر مینمایم.
گفتنی است؛ در پایان این مراسم عباسعلی باقری مدیرکل آموزشوپرورش شهر تهران بهعنوان نماینده مدیران کل در شورای عالی آموزشوپرورش انتخاب شد.
|