|
محمد ناصری در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرروش پانا گفت: در وزرات آموزش و پرورش به عنوان مجری مصوبه 828، ساختاری با عنوان شورای سیاستگذاری ساماندهی تشکیل دادهایم، که در آن تقریباً همه معاونین مرتبط وزارت آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر بازرگانی صدا و سیما، تعدادی از ناشران و اعضایی دیگر حضور دارند.
وی گفت: در این جلسات، مشکل تبلیغ کتابهای نامناسب بارها به نماینده صدا و سیما گوشزد و درخواست شده است تا مانند سایر محصولات که مجوزهایی را از دستگاههای ذیربط به واحد بازرگانی ارائه میکنند، در خصوص مناسب یا نامناسب بودن کتابهای کمک آموزشی نیز از وزارت آموزش و پرورش استعلام شود، اما متأسفانه این چالش هنوز بر طرف نشده است.
ناصری در خصوص زمینههای شکلگیری دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی گفت: تولید انبوه کتابهای کمک درسی نامناسب در سالهای پایانی دهههای شصت و هفتاد وزارت آموزش و پرورش را به فکر سازماندهی این کتابها انداخت.
وی معتقد است که تولید این کتابها اتفاق مبارکی در عرصه آموزش و پرورش کشور نبود؛ چون به نیازهای دانشآموزان به بدترین وجه پاسخ میداد ولی خوشبختانه امروز دهها سند راهنما برای تولید کتاب آموزشی در حوزههای گوناگون برای مؤلفان و ناشران فراهم آمده است و بنابر اعلام دبیرخانه ساماندهی ، حجم کتابهای مناسب از کل کتابهای بررسی شده در این ستاد 58.5 درصد است که در مقایسه با سالهای آغازین این طرح، 40 درصد رشد نشان میدهد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش هیچ کتابی بدون تأیید سازمان پژوهش، نمیتواند وارد مدارس شود.
ناصری افزود: در سند برنامه درسی ملی، 11 حوزه یادگیری تعریف شده است و در جشنواره یازدهم نیز جوایز براساس این 11 حوزه به کتابهای برگزیده تقدیم میشود.
دبیر جشنواره کتاب رشد حوزه یادگیری کار و فناوری شامل شاخههای فنی و حرفهای و کاردانش را متنوعترین حوزه به لحاظ موضوع و رشته درسی دانست و گفت: افزون بر این 11 حوزه، در دو حوزه مهم کتابهای داستانی و پیشدبستانی هم کتابهای برگزیده ، معرفی و تقدیر خواهند شد.
ناصری به ناشران کتابهای مناسب وعده داد که امسال، دست کم یک میلیارد تومان از بودجهای که برای خرید و تجهیز کتابخانههای آموزش و پرورش هزینه خواهد شد، به خرید کتابهای مناسب و منتخب جشنواره یازدهم اختصاص یابد.
|