|
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، دکتر فخرالدین دانش آشتیانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه ادارات کل آموزش و پرورش استانها که در باشگاه فرهنگیان تهران برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) اظهارکرد: یکی از چالشهای پیش رو در آموزش و پرورش، اقتصاد و کمبود منابع مالی است که در این زمینه دو راه حل وجود دارد، یکی ادامه همین رویه که نتیجه آن مواجه شدن با مشکلات بیشتر خواهد بود و دیگر انتخاب راهکار جدید در این حوزه است که البته نیازمند گذشت زمان میباشد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش در وضعیت با موضوع کمبود منابع مالی روبرو نیست، بلکه با یک بحران مالی مواجه است که در تلاش هستیم تا با یک راه حل اساسی و تکیه بر منابع غیردولتی این مشکل را مرتفع سازیم .
دکتر دانش آشتیانی افزود: تجهیزات هنرستانها باید به روز باشد و این به روزرسانی امکانات، با سرانه فعلی هنرستانها امکانپذیر نیست .
وی خاطرنشان کرد: مدرسه محوری را باید از حالت شعار خارج کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم و اقداماتی را در این زمینه انجام دهیم که نشاندهنده مدرسه محوری باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به رویکرد سند تحول به سمت تربیت، گفت: همه فعالیتها باید بر تربیت متمرکز شود، زیرا تربیت جدای از آموزش نیست واین طور نیست که کار تربیتی تنها در اختیار مربی پرورشی باشد، بلکه تربیت یک امرشدنی است و دانش آموز باید در مدرسه و تحتتاثیر همه عوامل تربیت شود.
وی افزود: تمام عوامل مدرسه به عنوان یک واحد آموزشی در کنار خانواده و جامعه در تربیت دانش آموز نقش دارند.
دکتر دانش آشتیانی گفت: آراستگی و یا عدم آراستگی محیط مدرسه در تربیت دانش آموزان موثراست و هرچه محیط آموزشی منظمتر باشد، تاثیر آن بر تربیت بچهها بیشترخواهد بود.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: برای رفع بسیاری مشکلاتی که در مدارس وجود دارد، نیازی به منابع مالی نیست، بلکه تنها با مدیریت صحیح میشود وضعیت را تغییر داد.
وی افزود: محیط مدرسه الزاما نباید تجملی باشد، بلکه باید آراسته و تمیز باشد تا دانش آموزی که وارد مدرسه میشود، احساس کرامت کند.
وزیر آموزش و پرورش نقش معلم در تربیت دانش آموزان را کلیدی دانست و افزود: موضوع تعامل در مدرسه بسیار با اهمیت است، معلمی که تخصص دارد، اما فاقد مهارت تعامل با دانش آموز است، موفق نخواهد بود، در صورتی که اگر معلم مهارت داشته باشد، اما فاقد تخصص کافی باشد، به نسبت موفقتر از معلم بدون مهارت است.
دکتر دانش آشتیانی خاطرنشان کرد: معلم باید، انگیزههای درونی دانش آموزان را تقویت کند تا رقابت بین دانش آموزان، باعث صدمه به روحیه آنان نشود.
وی گفت: برای ارتقای کیفیت آموزش وپرورش باید بر آموزش حرفهای مهارتها به معلمان تمرکز کنیم.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم باید با رفتارش شادابی و انگیزه دانش آموزان را در مدرسه ارتقا دهد واعتماد به نفس آنان را تقویت کند.
وی آموزش خانوادهها را از ضروریات دانست و افزود: علی رغم نقش کلیدی خانواده در تربیت دانش آموزان، سرمایهگذاری کافی در این زمینه پیشبینی نشده است، بنابراین فشارهای اجتماعی، اقتصادی و درگیریهای خانوادگی بر روی دانش آموزان تأثیرگذار است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: بحث توسعه متوازن رشتههای تحصیلی از موضوعات بسیار مهم است، اما برای رسیدن به این توسعه نباید هدایت تحصیلی دانش آموزان اجبار صورت گیرد و باید طبق برنامه، فرآیند رسیدن به توسعه متوازن طی شود.
دکتر دانش آشتیانی تصریح کرد: موضوع هدایت تحصیلی باید مانند سالهای قبل از پایه نهم آغاز شود و زمینه رشد استعدادهای دانش آموزان را فراهم کند و خود دانش آموز براساس علاقه، مسیر ادامه تحصیل خود را انتخاب کند.
وی افزود: دانش آموزانی که به اجبار والدین، رشتهای را علیرغم علاقه خود انتخاب میکنند، در آینده شغلی، دچار مشکل میشوند و کارآیی لازم را در جامعه پیدا نخواهند کرد.
وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: حل مشکل هدایت تحصیلی زمان بر است، اما فعلا برای حل این مسئله سعی میکنیم با ارائه مشاوره، راهنمایی، برگزاری جلسات برای خانوادهها، استفاده از افراد متخصص و اطلاع رسانی از طریق رسانه ملی به دانش آموزان در بحث هدایت تحصیلی کمک کنیم و معتقدم هدایت تحصیلی با زور امکان پذیر نیست و باید اجازه دهیم دانش آموز رشته تحصیلی خود را انتخاب کند.
|