|
به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، مهرزاد حمیدی در حاشیه سی ودمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور گفت: نظام تعلیم و تربیت و دانشآموزان میتوانند از بزرگترین اثر توافق هستهای، یعنی خوداتکایی و استقلال بهره ببرند. اینکه ایران در مقابل کشورهای پیشرفته از منافع ملی دفاع میکند، باعث ایجاد اعتماد به نفس ملی میشود.
وی افزود: دنبال کردن اخبار هستهای توسط دانشآموزان و خانوادهها بزرگترین آموزش برای نظام آموزشی کشور بود. ما نباید از بهره آموزشی این قضیه غافل شویم. این خوداتکایی علمی و تلاش خستگیناپذیر، آثارش را در نظام آموزش و پرورش و همچنین در نظام دانشگاهی برجا میگذارد.
حمیدی در ادامه خاطر نشان کرد: وزارت آموزش و پرورش سازمانی حاکمیتی و از نظر گستردگی بینظیراست. سازمانها وقتی بزرگ میشوند، هماهنگیها و انسجامشان نیز به مراتب سختتر میشود. به همین دلیل، برای یک سازمان بزرگ مثل آموزش و پرورش ضرورت دارد که مدیران آن سالانه دوره هم جمع شوند و سیاستهای سال تحصیلی را بررسی کنند و همفکری با هم بنشینند. در غیر این صورت، به دلیل گستردگی سازمانی، شاید در انجام امور این وزارت ناهماهنگی اجرایی پیش بیاید.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش نیز بیان کرد: مبانی نظری و سند تحول بنیادین را چندبار خواندهام و فهمم را از سند در تمام برنامههای حوزه تربیت بدنی و سلامت جاری و ساری کردم. میخواهم با اطمینان بگویم که داریم مکنونات سند را اجرا میکنیم. از میان برنامههای تربیت بدنی و سلامت، مواردی را که با مکنونات سند هم خوانی داشت حفظ و تقویت کردیم و پروژههای جدید بسیاری را به وجود آوردیم. موارد ناهمخوان را نیز حذف کردیم.
وی ادامه داد: این سند سره از ناسره را برای ما مشخص کرده است. ما تمام فعالیتهای خود را ورزش درون مدرسهای و همگانی دانشآموزی در کنار ساعت درس تربیت بدنی، به عنوان مکمل درس تربیت بدنی، متمرکز کردهایم.
حمیدی افزود : بنابراین ، اولا" تلاش ما این است که درس تربیت بدنی به طور کیفی برگزار شود و ثانیا" فعالیتهای فوقبرنامه بیرون از مدرسه را به طرف مدرسه سوق دهیم. ما اکنون المپیادهای درون مدرسهای را برگزار میکنیم و امسال حدود سه میلیون و پانصدهزار نفر تحت پوشش آن قرار گرفته اند. از اول مهر نیز ورزش صبحگاهی سراسری را درمدرسه کلید میزنیم. بهعلاوه بحث «حیات پویا» را تعقیب میکنیم و در نظر داریم حداقل هشت هزار مدرسه را به عنوان مرکز کانونی ورزش دانشآموزی در نظر بگیریم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: قصد داریم از فضای مدرسه که بعد از ساعت تعطیلی مدرسه بیاستفاده میشود، برای ظرفیتسازی و توسعه فعالیتهای ورزشی استفاده کنیم. به همین دلیل، کانونهای درون مدرسهای را دایر کردهایم که از تابستان فعال شدهاند و در طول سال تحصیلی کارشان را ادامه خواهند داد. مسابقات قهرمانی دانشآموزان را نیز دنبال میکنیم.
وی ادامه داد: از ماه مهر «طرح مدرسه قهرمان» ابلاغ میشود. طبق این طرح، اگر مدرسه در منطقه قهرمان شود، به عنوان نماینده منطقه به سطح استانی میرود و اگر دراستان قهرمان شود، به سطح کشوری میرود و اگر درکشور قهرمان شود، در مسابقات جهانی و آسیایی شرکت میکند. در هیچ شرایطی نمیخواهیم دست معنوی و تربیتی مدرسه را چه در فعالیتهای رسمی و چه در فعالیتهای فوقبرنامه را کوتاه کنیم.
حمیدی افزود: در صدد هستیم والدین را نیز به صحنه بیاوریم تا کاری مشارکتی اتفاق بیفتد. این موارد را جزو برداشت خود از سند تحول میبینم. ما باید فرصتهای بیشماری را از طریق ورزشی که مورد علاقه دانش آموزان است، برای رشد شخصیتشان فراهم کنیم تا ازطریق آن بتوانیم سطح تعلیم و تربیت را ارتقا دهیم و نقش تربیت بدنی را به تعلیم و تربیت اضافه کنیم.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: ما تربیت بدنی را تربیت بدن نمیدانیم، بلکه تربیت از طریق شرکتجویی در فعالیتهای حرکتی و جسمانی میبینیم. اخلاقمحوری یکی از سیاستها و رویکردهای اصلی ماست.
|