|
مسعود ثقفی در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص کمبود 900 آموزگار و مازاد بودن 2400 نیروی خانم در مقطع متوسطه اول و دوم آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: تعریف نیروی مازاد یعنی، اضافه بر کلاسهای موجود در دورههای متوسطه اول و دوم در جنسیت خانم نیرو داریم.
وی در خصوص دلیل ایجاد چنین شرایطی گفت: دلیل اول این است که بیش از 10 سال است آموزش و پرورش شهر تهران جذب معلم و آموزگار نداشته است و صرفاً تأمین نیروی انسانی آن تابع نقل و انتقالات بوده است و بیش از 85 درصد انتقالیها به شهر تهران خانمهایی بودند که به دلایل مختلفی از قبیل معالجه بیماریهای صعبالعلاج یا تبعیت از همسر وارد شهر شدهاند.
ثقفی ادامه داد: دلیل دوم این است که همه ساله به طور عادی حدوداً 2200 نفر بازنشسته میشود و با اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد، بخش بزرگی از نیروهای کارآمد مخصوصاً در حوزه آقایان بازنشسته شدند و دلیل سوم این است که با اجرای مصوبه خروج از کلانشهرها، تعداد زیادی از نیروهای شهر تهران خارج شدهاند که بیش از 90 درصد آنها از آقایان بودند.
وی افزود: دلیل چهارم این است که در سال 90، به طور الزامی بخش قابل توجهی از مدارس بدون در نظر گرفتن کمبود فضای آموزشی یکنوبته شدند و اضافه شدن یک پایه تحصیلی به مقطع ابتدایی بدون پیشبینی آموزگار مورد نیاز، دلیل پنجم این موضوع است.
سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران بیان داشت: حاصل این 5 مورد این شده است که تعادل نیروی مرد و زن در شهر تهران از بین رفته است به طوری که 81 درصد زن و 19 درصد مرد است و کمبود آموزگار تشدید شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه راهحلی برای حل این مشکل پیشبینی شده است، گفت: یک راه حل بلند مدت داریم که استخدام فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و در نظر گرفتن ردیف استخدامی برای آموزش و پرورش تهران از سوی معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است که البته اولین استخدام دانشگاه فرهنگیان حداقل 3 سال دیگر در آموزش و پرورش حضور خواهند داشت.
ثقفی با بیان اینکه مشکل کمبود معلم به طور کامل در راهحل کوتاه مدت حل نمیشود، ادامه داد: برای رفع بخشی از این مشکل، از آموزگاران کارآمد در شرف بازنشستگی خواهیم خواست که همکاریشان را با ما ادامه دهند.
وی اضافه کرد: در حوزه نیروهای مازاد خانم، 13 فعالیت غیرمعلمی در بخشنامه ساماندهی نیروی انسانی سال جاری پیشبینی کردهایم که شامل «مراقبین سلامت»، «هوشبهر مرزی»، «مشاوره»، «معلم راهنمای آموزشی»، «مربی پرورشی»، «معاون آموزگار»، «گروههای آموزشی»، «طرح پراکنده امور تحصیلی فرزندان شاهد»، «مجتمعهای آموزشی و ورزشی»، «کانون فرهنگی و تربیتی»، «مدارس غیردولتی»، «کلاسهای جبرانی تقویتی دوره اول و دوم متوسطه» و «مدارس آموزش از راه دور» است.
|