اعتقاد ما بر این است که بهترین هدیهای که که دانشآموزان میتواند به معلمشان، مسوولین و اولیا ارائه دهند، همین پرژههاست.
به ثمر رسیدن کارهای آموزشی و پرورشی ما در همین همایش است. |
|
همایش علمی پژوهشی موسسه منظومه خرد روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه برگزار گردید.
در این همایش که دانشآموزان مدارس راهنمایی و دبیرستان مختلف تهران در آن حضور داشتند نمایشگاههای پژوهشی و کارگاههای علمی فعال بودند.
در این کارگاهها 164 سمینار علمی با موضوعت مختلف توسط دانشآموزان سایر مدرسههای تهران و کارشناسان آموزش و پرورش برگزار گردید که مدت زمان ارائهی هر سمینار 20 الی 30 دقیقه بود. برای مشاهدهی موضوعات این کارگاهها به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
فهرست کارگاههای همایش علمی پژوهشی
نقطه قابل توجه این همایش که در نوع خود کمنظیر بود هماهنگی و نظم فوقالعادهاش بود که بازدید از نمایشگاه و کارگاهها را برای بازدیدکنندگان آسان مینمود.
برای انتظامات این همایش دانشآموزان به گروههای مختلف تقسیم بندی شده بودند که هر گروه، لباسی با فرم خاص خود را به تن داشت و وظایف خود را به نحو احسن انجام میداد.
در بخش نمایشگاه که در سه طبقه برگزار گردید دانشآموزان فعالیتهای پژوهشی خود را که در شاخههای مختلف علمی ، فنی ، هنری و علوم انسانی تقسیم شده بود برای بازدید کنندگان توضیح میدادند و علاوه بر آن پوسترهایی وجود داشت که پشت سر هر گروه نصب شده بود که به آگاهی بازدید کنندگان در مورد پروژه ها کمک میکرد همچنین هر گروه کاتالوگی را آمده کرده بود که فعالیت خود را در آن شرح میداد. طراحی این کاتالوگها شبیه هم بود و این خود نشان دیگری از نظم فوقالعادهی این همایش بود.
ارائه ایدههای ساده که انجام آنها تنها به امکانات سادهی آزمایشگاهی و البته همت و پشتکار نیاز دارد باعث متنوع شدن و پربار گشتن بخش نمایشگاه این همایش گردیده بود. برای مشاهده فهرست پروژههای ارائه شده در بخش نمایشگاه این همایش به آدرس زیر مراجعه فرمایید:
فهرست پروژههای ارائه شده در بخش نمایشگاه
همچنین پروژههای برگزیدهی این همایش را میتوانید در آدرس زیر ببینید:
پروژههای برگزیده
همچنین در وبسایت این موسسه آموزشی بخشی به همایش اختصاص گردیده که شامل اخبار این همایش میباشد. برای دیدن آن میتوانید به وبسایت این موسسه یعنی
http://www.m-kherad.ir
مراجعه فرمایید.
مسوولین محترم مدرسه با وجود مشغله زیادشان، مختصری وقت به ما دادند تا بتوانیم سوالات خود را در زمینه برگزاری این همایش از ایشان بپرسیم . در زیر میتوانید مصاحبهی رشد را با این عزیزان بخوانید:
> خسته نباشید. همایش در سطح بالایی برگزار گردیده، آن هم یک نمایشگاه دانشآموزی.نظم بسیار بالایی بر همایش حکمفرماست.
>> نظر لطف شماست و خبر خوبی برای ما.
> لطفا در مورد برگزاری نمایشگاه با توجه به وقت کم توضیحاتی عرض بفرمایید.
>> این نمایشگاه هر ساله برگزار میشود و امسال به توصیه و همت همکار عزیزمان خانم محسنی قرار شد که نمایشگاه در سطح مدارس تهران برگزار گردد. همایش جزء برنامه کاری مدرسهی ما در هر سال میباشد. دانشاموزان با شروع هر سال ابتدا انجمن های مورد علاقه خودشان را انتخاب میکنند، سپس استادهای راهنما در آن انجمنها دانشاموزان را آموزش میدهند. پروژهها انتخاب و زیر نظر استاد راهنما هدایت میشوند. برخی از پروژهها نیز در کلاسهای درس تعریف و هدایت میشوند. مثلا پروژههای ریاضی، فیزیک، شیمی، زیستشناسی، تاریخ و ... که این پروژهها در کلاسهای مربوط به آن درس انجام میپذیرند. در بقیه موارد ما انجمن داریم مانند انجمن هنر و انجمن رباتیک و ... . آخرین زمان ارائه پروژهها، اردیبهشت ماه هر سال – به مناسبت هفته معلم – میباشد. اعتقاد ما بر این است که بهترین هدیهای که دانشآموزان میتوانند به معلمشان، مسوولین و اولیا ارائه دهند، همین پروژههاست. به همین ترتیب غرفهبندیها انجام میشوند و همایش برگزار میگردد. به ثمر رسیدن کارهان آموزشی و پرورشی ما در همین همایش است.
> همایش دارای نظم خیلی عالی میباشد. در این مورد توضیح میدهید؟
>> این دست بچههاست. خانم محسنی ساختاری تعریف کردند و کمیتههای مختلفی کارهای مختلف را پیگیری میکردند. کمیتهی نظارت و ارزیابی، کمیتهی علمی، کمیتهی روابط عمومی و کمیتهی اجرایی، کمیتههای ما بودهاند. اعضای این کمیتهها معلمین بودهاند که دانشآموزان با آنها همکاری میکردند. مثلا در کمیتهی روابط عمومی قسمت رابطین و راهنماها همگی از دانشآموزانند. در این قسمت رنگهای مختلف هر یک نشاندهندهی یک چیز است. محیط زیست، راهنما، رابطین با مدارس دیگر و پزشکی با لباسهای فرم با رنگهای مختلف مشخص میشوند. رابطین ما به بازدیدکنندگان از سایر مدارس راهنماییهای لازم را میکنند. کمیتهی پزشکی هم برای موارد خاص و اتفاقات است.
> به طور متوسط چند درصد نمرههای درس را این پروژهها تامین میکنند؟
>> بستگی به قراری دارد که معلم در ابتدای سال با دانشآموز میگذارد. برخی درسها پروژه ندارند. در برخی درسها هم ممکن است 15 و یا حتی 20 نمره به پروژهها اختصاص پیدا کند. ولی پروژههای که در انجمنها تعریف میشوند از روی علاقه میباشد. برخی از پروژهها هم روی نمرهی آزمایشگاهها و پرورشی تاثیر دارند.
> با تشکر از شما به خاطر وقتی که در اختیار ما قرار دادید.