رئیس مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی گفت: همایش «رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، نوآوریها و تجربههای موفق در مدارس» پنجشنبه 31 اردیبهشت برگزار میشود. به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا»، جمیله علمالهدی در نشست خبری که امروز در جمع خبرنگاران در مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی برگزار شد، اظهار داشت: موضوع مدیریت آموزش و پرورش در سطوح مختلف از قبیل مدیریت مدرسه، منطقه، مدیریت در سطح ستادی، مدیریت در سازمانها و وزارت آموزش و پرورش در زیر عنوان مدیریت آموزش و پرورش قرار میگیرد. وی افزود: مدیریت آموزش و پرورش در سطوح مختلف، پرسشی جدی را مطرح میکند که پس از وقوع انقلاب اسلامی چه نوع مدیریت و با چه رویکردی مد نظر قرار دارد؛ به همین دلیل تصمیم به برگزاری همایشی تحت عنوان «رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، نوآوریها و تجربه های موفق در مدارس» گرفته شد. علمالهدی اظهار داشت: طراحی این همایش در سال گذشته که سال نوآوری و شکوفایی نام داشت، انجام شد ولی به دلیل تدوین محتوای علمی همایش، برگزاری آن به امسال موکول شد. وی گفت: پیش از انقلاب، مدارسی تحت عنوان مدارس اسلامی در کشور وجود داشت ولی آموزش و پرورش اسلامی، متعلق به پس از انقلاب است و در حقیقت باید گفت اسلامیسازی آموزش و پرورش از اهداف نظام جمهوری اسلامی است. رئیس مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی با بیان اینکه بیش از 50 سال است که مدارس با مدیریت اسلامی در ایران وجود دارد، افزود: هنگامی که مدارس جدید در زمان رضاخان توسط روشنفکران تأسیس شد، آموزش و پرورش ایجاد شد و بسیاری از مدیران ارشد نهادهای پس از انقلاب، تحصیلکرده این مدارس هستند. علمالهدی بیان داشت: مدارس با رویکرد اسلامی، مدارسی از محل اعتبارات خاص و مقید به آموزش اخلاق و تعالیم اسلامی با مدیرانی با ویژگی دینباوری هستند. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: برنامه مدارس با رویکرد اسلامی چیزی فراتر از مدارس دولتی نیست و به طور قانونی این نوع مدارس حق دریافت مبلغی را ندارند. وی با بیان اینکه در همایش «رویکرد اسلامی در مدیریت آموزش و پرورش، نوآوریها و تجربههای موفق در مدارس» سوابق این مدارس مطالعه میشود، گفت: در این همایش این پرسش مطرح است که اگر مدیران آموزش و پرورش در سطوح مختلف و به ویژه در سطح مدارس بخواهند رویکرد اسلامی داشته باشند چه تفاوتی در مدیریت آنها وجود دارد و مدارس با رویکرد اسلامی چه تجربههای موفق، ناموفق و نوآوریهایی دارند. علمالهدی اظهار داشت: در این همایش بحثهایی را با صاحبنظران مدیریت آموزشی و برنامهریزی آموزشی خواهیم داشت همچنین نشستی با مدیران باتجربه در مدارس آموزش و پرورش و مدارس غیر انتفاعی برگزار خواهیم کرد و نتیجه 2 نشست تعدادی پروژه پژوهشی و مقاله خواهد بود. رئیس مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی ادامه داد: نیاز داریم تا وضع موجود را بررسی کنیم و ببینیم که چه تغییراتی برای 20 سال آینده کشور لازم است. وی گفت: از هماکنون میشود احتمال داد که این پژوهشها برای دستاندرکاران آموزش و پرورش و تحول بنیادین نتیجه علمی خوبی را به همراه خواهد داشت. رئیس مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی اضافه کرد: کاری در خصوص مطالعه بر روی مدارس مختلف را در دست اقدام داریم که مشکلات اعتباری در امر پژوهش باعث شده است تا این مطالعات را در تهران متمرکز کنیم. وی افزود: شهر تهران از جهت تنوع طبقات و رویکردهای اعتقادی مختلف در مدارس، برای مطالعه قابل قبول است و حتی بحثهای قومیتی نیز در تهران دیده میشود اما باید گفت این مطالعات برای انجام عمیقتر باید در سطح ملی نیز انجام شود. علمالهدی بیان داشت: در این همایش قصد بررسی این موضوع را داریم که در صورت برخورد مدارس با رویکرد اسلامی با مشکلات، مدیران آن چگونه با مسائل برخورد کنند و در حقیقت توجه عمومی به این مدارس موضوع بحث نیست. وی ادامه داد: میخواهیم بدانیم که مدیران مدارس چه شیوههای نوآورانهای را به کار میبرند و به هیچ وجه، موضوع ارزشیابی این مدارس مطرح نیست؛ در حقیقت نوعی بررسی توصیفی وضع موجود را برای طراحی راه آینده بیان میکنیم. علم الهدی گفت: شناسایی نوآوریها و تجربههاب موفق مدیران مدارس با رویکرد اسلامی، شناسایی پیش نیازهای تحقق رویکرد اسلامی در مدیریت مدارس منتخب،شناسایی ویژگیهای مدیریت مدارس با رویکرد اسلامی در چشم انداز آینده از اهداف این همایش است.