عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه در ابتدای راه ایجاد تحول در آموزش و پرورش هستیم، گفت: مقدمات تحول در آموزش و پرورش فراهم شده است.
علی کریمی فیروزجایی اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، ۳ سال پیش موضوع تحول در آموزش و پرورش را مطرح کردند که بخشی از آن به درون وزارت آموزش و پرورش و بخشی نیز به بیرون از این وزارتخانه باز میگشت.
وی ادامه داد: گام نخست آموزش و پرورش برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری، تشکیل ستاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش بود.
● برخی از متون آموزشی استانداردهای لازم را ندارند
کریمی با بیان اینکه قدم نخست، تحول در منابع انسانی و معلمان است، گفت: باید وضعیت بنیه علمی معلمان و مهارتهای حرفهای آنها مد نظر قرار گیرد.
وی اضافه کرد: بخش دیگر تحول در متون و کتب درسی است که باید مطابق استانداردهای آموزشی امروزی و معیارها و موازین مکتبی و مذهبی ما تغییر کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از متون آموزشی ما، استانداردهای آموزشی لازم را ندارد و بعضی از آنها نیز مطابق با موازین و اصول مکتبی ما نیستند که باید این دو نگاه تحولی در حوزه کتابهای درسی اتفاق بیفتد.
وی با بیان اینکه بخشی از تحول نیز به سایر منابع، امکانات و ملزومات مورد نیاز دستگاه آموزش و پرورش باز میگردد، اظهار داشت: فضای آموزشی و اعتبارات مورد نیاز دستگاه آموزش و پرورش باید تأمین شود.
● همیشه ۳۰ درصد کمتر از نیاز آموزش و پرورش در لایحه بودجه لحاظ میشود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با گلایه نسبت به موضوع کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش گفت: به دولت اعتراض داریم چرا که در این ۱۰ سال اخیر علیرغم اینکه میداند وزارت آموزش و پرورش به بودجه نیاز دارد اما همیشه ۳۰ درصد کمتر از آن در بودجه لحاظ میشود.
وی ادامه داد: البته اختصاص کمتر از ۳۰ درصد بودجه مورد نیاز، نگاهی خوشبینانه است ولی در حالت بدبینانه میتوان به همین امسال اشاره کرد که آموزش و پرورش مدعی است به اندازه بودجهاش کسری دارد.
کریمی اظهار داشت: آموزش و پرورش مدعی است ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان کسری دارد که از نظر ما؛ این ادعای آموزش و پرورش بزرگ است.
● تک تک وزرا در هنگام رأی دادن به بودجه، خود را وزیر آموزش و پرورش بدانند
کریمی با بیان اینکه باید نگاه از بیرون نسبت به آموزش و پرورش تغییر یابد، اظهار داشت: اگر نگاهمان به آموزش و پرورش این باشد که یک وزیر دارد و این وزیر یک رأی دارد، این نگاه به جایی نمیرسد.
وی افزود: باید نگاه تغییر کند و رئیس جمهور و هم تک تک وزرا در هنگام رأی دادن به بودجه، خود را وزیر آموزش و پرورش بدانند چرا که آموزش و پرورش خانواده بزرگی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آموزش و پرورش یک میلیون و ۵۰۰ هزار فرهنگی و حدود ۱۴ میلیون دانشآموز دارد که نشان از بزرگی و وسعت این وزارتخانه دارد.
● باید نگاه مصرفی به آموزش و پرورش در ردههای بالای تصمیمگیری کشور تغییر کند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخشی از تحول، سختافزاری و بخشی نرمافزاری است، گفت: باید نوع نگاهمان به آموزش و پرورش را عوض کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر آموزش و پرورش را دستگاهی مصرفی میدانند که باید برای آن پول خرج کرد در حالی که آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه مولد کشور است.
کریمی اضافه کرد: باید نگاه مصرفی به آموزش و پرورش در ردههای بالای تصمیمگیری بودجه و برنامهریزی کشور تغییر کند تا بتوانیم در آموزش و پرورش تحول داشته باشیم.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش دستگاه تولید کننده و مولد است و تولید فکر، اندیشه و تربیت نسل آینده میکند، اظهار داشت: اخیراً باب شده است که از محل درآمد دستگاهها، بخشی را برای خود دستگاهها خرج کنند در حالی که آموزش و پرورش نمیتواند درآمد داشته باشد و نمیتوان با این روند مدیر مدرسه را در تنگنا قرار داد تا از خانوادهها وجهی اخذ کند.
● ۴۰ درصد از کارمندان آموزش و پرورش، اداری هستند
کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش دارای ستادی گسترده است، اظهار داشت: کادر اداری وزارت آموزش و پرورش بسیار زیاد است.
وی افزود: شنیدهام که از یک میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند رسمی آموزش و پرورش، ۴۰ درصد اداری هستند که این اصلا منطقی نیست و باید به سمت فناوریهای نوین پیش رویم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به این نکته که ستاد وزارت آموزش و پرورش باید سبک، پویا و فعال باشد، ادامه داد: معتقدم با یکسوم نیروهای در ستاد میتوانیم، ستاد وزارت آموزش و پرورش را اداره کنیم.
وی با اشاره به نقش پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، گفت: این پژوهشگاه باید از آخرین دستاوردهای پژوهشی دنیا استفاده کند و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد و میتواند با یک نیروی محدود کار کند اما شنیدهام بیش از ۲۰۰ نیرو دارد.
● نباید انتظار داشته باشیم که تحول در آموزش و پرورش یکشبه انجام شود
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: مدرسهمحوری یکی از برنامههای آموزش و پرورش باید باشد که در تحول دیده شود. در حقیقت مدرسه اختیارات و قدرت تصمیمگیری داشته باشد.
وی اظهار داشت: نباید انتظار داشته باشیم که تحول و تغییر در آموزش و پرورش یکشبه انجام شود و باید با یک برنامهریزی و تمهید مقدماتی اتفاق بیفتند.
کریمی افزود: اتفاقاتی که در سال های اخیر اتفاق اتفاده است اعم از تغییر ساختار ستاد آموزش و پرورش و دستورالعمل ساماندهی نیروی انسانی با رویکرد تحول بوده است ولی چون تمهید مقدمات نشده، یک سری مشکلات را ایجاد کرد.
● احیای امور پرورشی را ملموس و محسوس در آموزش و پرورش نمیبینیم
کریمی به موضوع احیای امور پرورشی در وزارت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در مجلس هفتم شاهد مصوبه اجرای امور پرورشی بودیم اما در حال حاضر احیای این امور را ملموس و محسوس در آموزش و پرورش نمیبینیم.
وی افزود: آموزش و پرورش باید بتواند از همه ظرفیتهای موجود در کشور برای ارتقای سطح بینش اعتقادی و فرهنگی و تربیتی دانشآموزان استفاده کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این پرسش که چقدر مطالبات مقام معظم رهبری در خصوص تحول در آموزش و پرورش محقق شده است، ادامه داد: در ابتدای راه هستیم. البته نباید توقع این باشد که یکساله و دوساله تحول انجام شود.