متن كامل خبر
تسریع توسعه پایدار کشور، با فعالیت‌های سوادآموزی

تاريخ خبر : 19/7/1394امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 352

رییس سازمان نهصت سوادآموزی گفت: توسعه پایدار کشور با فعالیت‌های سوادآموزی تسریع می‌شود.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان نهضت سوادآموزی، علی باقرزاده در گردهمایی دو روزه کارشناسان سنجش سوادآموزی استان‌های کشور اظهار کرد: آنچه در طرح‌ها و برنامه‌ها و فعالیت‌های سوادآموزی اهمیت فراوان دارد، خود سوادآموز است و بر این اساس سامانه اطلاعات سوادآموزی راه‌اندازی گردیده است.
 
وی با تاکید بر استفاده کامل استان‌ها از ظرفیت سامانه سوادآموزی افزود: سامانه سوادآموزی از ابزارهایی است که در جهت تجمیع اطلاعات سوادآموزان کشور تهیه شده و در کوتاه‌ترین زمان وضعیت سواد ثبت شده افراد که از بانک‌های اطلاعاتی مختلف گردآمده را برای کاربران ادارات سوادآموزی مشخص می‌نماید.
 
رئیس سازمان نهصت سوادآموزی توجه و تمرکز بر آموزش‌های رسمی و دانشگاهی به عنوان مبنای سواد را از چالش‌های حوزه سوادآموزی برشمرد و گفت: در تمام دنیا وقتی از آموزش صحبت می‌شود منظور آموزش‌های پایه فراگیر در سطح جامعه است و در کشور ما علی‌رغم وجود افراد بی‌سواد موضوع سواد پایه و پذیرش اهمیت آن به عنوان یک چالش در سطح مدیران اجرایی همچنان مطرح می‌باشد.
 
وی عدم شناخت اهداف سوادآموزی را از دیگر مشکلات این حوزه در حیطه دست‌اندرکاران و کارشناسان برشمرد و بر بازشناسی مبانی و اهمیت موضوع کار سواد آموزی تاکید کرد.
 
معاون سوادآموزی وزیر آموزش و پرورش در ادامه، سواد را بدیهی‌ترین حق انسانی و اولیه افراد در جامعه و از وظایف دولت عنوان نمود و گفت: بزرگترین موهبت الهی عقل است و زمانی تجلی می‌یابد که فرد باسواد بوده و زمینه یادگیری جدید وجود داشته باشد و بر پایه سواد زندگی انسان جهت یافته و مشارکت مردم افزایش یافته و فرهنگ سکوت و خاموشی که موجب آسیب‌رسیدن به یک تمدن می‌گردد رنگ می‌بازد.
 
 باقرزاده حس ناتوانی و چالش‌های اجتماعی و مشکلات فردی و کندی جریان توسعه پایدار و انسانی در حوزه‌های محیط‌زیست، اقتصاد، صنعت و تکنولوژی و تاثیرمنفی بر رشد متعادل شاخص‌های آموزش، سلامت و رفاه در حوزه توسعه انسانی را از دیگر ابعاد اثرگذار بی‌سوادی بر سرنوشت افراد و جامعه عنوان کرد.
 
وی شناسایی و جذب افراد بی‌سواد و کم‌سواد را آسیب‌زاترین قسمت در جامعه هدف سوادآموزی عنوان نمود و بر دقت و ظرافت در شناسایی و جذب و ارائه آموزش مهارت‌های پایه و زمینه‌سازی یادگیری مداوم و مادام‌العمر به عنوان ماموریت سازمان نهضت سوادآموزی تاکید نمود.
 
باقرزاده درک انتفاع و تاثیر سوادآموزی و نهادهای مرتبط، ایجاد حس اعتماد به نفس و خودباوری در فرد بر اثر سوادآموزی، شناخت جامعه هدف، شرایط و ویژگی‌ها و تهیه و تدوین محتوای متناسب با نیاز مخاطبان و مبتنی‌بر روش و تکنولوژی آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی توسط معاونت‌ها و ادارات سوادآموزی استان‌ها و شهرستان‌ها را خواستار شد.


     منبع خبر : وزارت آموزش و پرورش

بازگشت