باید تحولی محتوایی و ساختاری در آن صورت گیرد.
عباسعلی رستمی در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: آموزش و پرورش از نظر محتوایی و شکلی نیاز به تحول دارد چرا که آموزش در کشور کلید توسعه و سرچشمهی همه امور است.
وی افزود: اگر آموزش بهروز و با محوریت پژوهش باشد، قطعاً در راستای توسعه و آبادانی کشور بسیار تأثیرگذار است.رستمی با بیان این که دنیا در حال تغییر است، اظهار داشت: با توجه به تحولاتی که در جهان دیده میشود، تغییرات در آموزش و پرورش کشور به صورت محتوایی لازم و ضروری است. در حقیقت این تغییرات در متون درسی، در کیفیت آموزشی، در ارتباط با نیروی انسانی، تهیه کردن ابزار آزمایشگاهها و ابزار آموزشی و غیره ضروری است.
* تنها آموزش ملاک ما نیست
رستمی گفت: ما معتقد به تغییر و تحول در آموزش و پرورش هستیم اما تنها آموزش ملاک ما نیست. قاعدتاً همراه آموزش، مسائل اخلاقی، تربیتی، هویتی و فرهنگی و ایرانی بودن باید وجود داشته باشد. این آموزشها است که اگر به روز و بهینه باشد، هویت دینی و فرهنگی ما را نیز میتواند شکوفا و تقویت کند.
وی افزود: همان طور که گفتم کلید توسعه و سرچشمهی همه امور در کشور آموزش است. البته این موضوع دربارهی تمام کشورها صدق میکند. کشورهای دیگر نیز به مسائل تربیتی، فرهنگی و اخلاقی در کنار آموزش توجه دارند و فقط به آموزش صرف نمیپردازند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: باید محتوای آموزش در کشور تغییر کند تا با توجه به تحولات در جهان، نتیجهگیری و خروجی خوبی از آموزش داشته باشیم.
* مدارس یکنواخت است
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به صورت شکلی نیز در آموزش و پرورش کشور باید تغییراتی ایجاد شود. در حال حاضر مدرسه احداث میکنیم اما یکنواخت است.
وی اضافه کرد: مدرسهای که برای دانشآموزان ابتدایی احداث میشود، با مدرسهای که برای دانشآموزان راهنمایی یا دبیرستانی ساخته میشود، باید متفاوت باشد و باید متناسب با سن دانشآموزان مدارس ساخته شود.رستمی به شکل ظاهری مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مدارس ما جذاب نیستند و از نظر ابزاری، ساختاری و مهندسی این جذابیت در مدارس باید ایجاد شود.وی افزود: درباره فضاهای آموزشی نیز باید به صورت علمی بررسی شود زیرا فضاهای آموزشی تغییر و تحول جدی نیاز دارد.
* درباره استعدادهای درخشان کمتر سرمایهگذاری میکنیم
رستمی گفت: ایرانیها خلاق هستند اما درباره استعدادهای درخشان کمتر سرمایهگذاری میشود.
وی اضافه کرد: در المپیادها شاهد هستیم که کشورهای دیگر سرمایهگذاری صد در صد روی استعدادهای درخشان خود دارند اما در ایران به رغم سرمایهگذاری اندک، شاهد کسب رتبههای بالا از سوی دانشآموزان و دانشجویان ایرانی هستیم.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ما استعدادهای درخشان و ذهنهای فعال زیاد داریم اما نتوانستیم آنها را ساماندهی و از این استعدادها استفاده کنیم.وی افزود: این مسئله نشان میدهد که ساختار و محتوای فعلی آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته است به خوبی عمل کند.
* معلمان باید هر سال آموزش ببینند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: آموزش و پرورش باید از نظر اداری، بایگانی، نظارتی، متون درسی و کیفیت تدریس تغییر کند.وی ادامه داد: معلمان باید هر سال آموزش ببینند و سبک و شیوهی تدریس آنها متناسب با آموزشها تغییر یابد.رستمی اضافه کرد: در آموزش عالی نیز این تغییرات باید دیده میشود. به عنوان مثال برخی جزوات که به دانشجویان ارائه میشود، بعد از سالها هیچ تغییر نمیکند.
آموزش باید ماهیت پژوهشی داشته باشد
رستمی اضافه کرد: آموزش باید ماهیت پژوهش محوری داشته باشد که این نگاه در آموزش و پرورش ما ضعیف است. در حقیقت آموزش ما باید محتوایی باشد.
وی اضافه کرد: اما این نگاه در آموزش و پرورش ضعیف است که اگر توجه به پژوهش شود، شاهد توسعه، پیشرفت، رشد و پرورش استعدادها خواهیم بود.