|
سید رحیم میرشاهولد در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا اظهار داشت: تنبیه بدنی در مدارس به عوامل خاص درون مدارس بستگی دارد یعنی ماجرای آن چند سویه است این که یک معلم تصمیم میگیرد دانشآموزی را تنبیه بدنی کند به طور حتم دانشآموز از یک سری وظایف قانونی خود تخطی کرده و این تخطی تکرار شده و معلم در جایی طاقت خود را ازدست داده و تصمیم به تنبیه بدنی دانشآموز میگیرد.
وی افرود: اصل موضوع بر میگردد به اینکه دانش موزان در داخل مدرسه آیا وظایف قانونی و دانشآموزی خود را انجام میدهند یا خلاف آن عمل میکند.
مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش تصریح کرد: این خیلی مهم است که معلم چه تصمیمی اتخاذ کند تا کنون هم شنیده نشده که دانشآموزی درس خوان، مودب و پایبند به قوانین مدرسه باشد توسط مدیر معاون و یا معلم مورد تنبیه بدنی قرار گیرد.
وی ادامه داد: همکاران فرهنگی ما توقعاتی از دانشآموز دارند و زحماتی را متقبل میشوند و به مدت یک سال تحصیلی قرار است که با این دانشآموز کار کنند و این دانشآموز باید پاسخ زحمات معلم را با درس خواندن بدهد.
میرشاهولد با بیان اینکه تنبیه بدنی به طور صرف در مدارس ممنوع است گفت: در آیین نامه اجرایی مدارس روشهای جایگزین بسیارند و تنبیههای انضباطی به جای تنبیه بدنی برای دانشآموزان در نظر گرفته شده است.
وی خاطر نشان کرد: البته نوع تنبیه انضباطی را نیز معلم و مدیر مدرسه تشخیص میدهند که در بسیاری از موارد این نوع تنبیه پاسخگو است .
وی یاد آورشد: دانشآموزان به محض اینکه احساس کنند ممکن است پای خانواده در میان کشیده شود یا جابه جایی کلاس ، مدرسه و مسائلی این چنینی برای آنها اتفاق بیافتد معمولا سعی بر تغییر رفتار و عملکرد خود دارند.
مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش اضافه کرد: البته در برخی از موارد ممکن است تنبیههای انضباطی نیز تاثیری نداشته باشد به طور مثال دانشآموز واقعا انگیزه تحصیل ندارد و به دلیلی سرخورده شده و مشکلات روحی و روانی دارد که با این تذکرات و یادآوریها تاثیر آن چنانی بر رفتار و عملکرد دانشآموز نخواهد داشت.
|