|
مهدی نوید ادهم در گفت وگو با ایسنا، درباره ضرورت برگزاری و اهداف این همایش، افزود: مجموعه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران به منظور زمینهسازی برای تربیت و تامین سرمایه انسانی کشور، نیازمند توجه ویژه به زمینهها، ساختارها، فرآیندها و رشتههای آموزشی، پرورشی و پژوهشی لازم به عنوان اضلاع و ابعاد پیشتاز و پیشران در تحقق سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش است.
وی اظهار کرد: در این میان انتخاب نقش راهبردی رشتههای علوم انسانی که زیربنای پیشرفت و توسعه یافتگی در کشور است با جهتگیری محتوایی علوم و معارف اسلامی از اولویتهای اساسی توسعه آموزشی علوم انسانی در سطح پایه (همگانی) و عالی است.
نویدادهم خاطرنشان کرد: در این راستا، بسط و گسترش رشته علوم و معارف اسلامی، نیازمند تدوین اهداف، سیاستها و راهبردها از طریق بررسیهای امکانسنجی، نیازسنجی، ارزیابی مستمر و نیز ایجاد همافزایی در آراء و نظرات و تجربیات صاحبنظران، کارشناسان، مسئولان و مدیران سطوح مختلف است که یکی از راههای حصول آن ایجاد فضایی برای بحث و تبادلنظر است که در قالب همایش مذکور دست یافتنی خواهد بود.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش متذکر شد: این همایش دارای چند محور و چهار کمیسیون تخصصی است که با حضور اندیشمندان حوزه و دانشگاه و نیز مدیران با تجربه و مسئولان و متولیان ستادی نظام آموزش و پرورش، موضوعات مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته تا به نتایج راهبردی و کاربردی در راستای اهداف همایش دست یابیم.
نویدادهم با اشاره به موضوع کار کمیسیونها، افزود: کمیسیون تدوین راهبردهای بسط و گسترش رشته علوم و معارف اسلامی با مشارکت دستگاهها و موسسههای دولتی وغیردولتی، کمیسیون بررسی مشکلات و چالشهای فراروی مدارس علوم و معارف اسلامی به منظور ارتقای کمی و کیفی وضعیت موجود، کمیسیون بررسی چگونگی استمرار و توسعه علمی و تربیتی فارغ التحصیلان مدارس علوم و معارف اسلامی در مراکز و موسسات آموزش عالی دانشگاهی و حوزوی، کمیسیون بررسی و ترسیم افق شغلی و خدمتی برای فارغ التحصیلان مدارس علوم و معارف اسلامی با انطباق بر نیاز کشور در فعالیت و کار از مهمترین کمیسیونهای این همایش است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اهداف برپایی همایش، خاطرنشان کرد: پرداختن به احیاء و ارتقای رشته علوم و معارف اسلامی یک تکلیف است، چون هنوز این رشته در ساختار و نظام آموزش و پرورش ایران از جایگاه مطلوبی برخوردار نیست و برای عموم مردم رشتهای ناشناخته محسوب میشود .
نوید در ادامه تصریح کرد: از آن جایی که یکی از مراکز امید مقام معظم رهبری در تربیت و ساختن نوجوانان و جوانان آیندهساز کشور اسلامیمان ایران؛ آموزش و پرورش و بویژه این رشته (علوم و معارف اسلامی) است، به پیشنهاد بنیاد فرهنگی رضوی و محوریت دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا "ع" و با هدف استفاده از تمام ظرفیتهای ممکن برای احصای نقاط قوت و ضعف این رشته و تسهیل و تسریع در ارتقای آن از طریق همیاری همه افراد صاحب نظر؛ دلسوز و با تجربه در سراسر کشور از جمله مدارس شهید مطهری و سازمان مدارس صدرا و... با حمایت شورای عالی آموزش و پرورش و همراهی معاونتها و سازمانهای ذیریط در وزارت آموزش و پرورش این همایش برگزار خواهد شد.
نوید در معرفی رشته علوم و معارف اسلامی خاطرنشان کرد: رشته علوم و معارف اسلامی یکی از چهار رشته مصوب شاخه نظری در دوره متوسطه دوم محسوب میشود که دانشآموزان سال نهم (سال آخر دوره متوسطه اول) پس از موفقیت میتوانند با توجه به علاقه، انگیزه، هوش و استعداد و آینده شغلی؛ رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند، رشته تحصیلی علوم و معارف اسلامی از رشتههایی است که ادامه تحصیل درآن میتواند علاقهمندان را به بالاترین مراحل علمی و اخلاقی برساند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اینکه دانشآموزان این رشته چه دروسی را باید بگذراندن، گفت: بعضی از دروس این رشته عمومی است و در همه رشتهها گذرانده میشوند مانند زبان انگلیسی؛ بعضی از دروس با دروس رشته علوم انسانی مشترک است مثل جغرافیا، آمار و روانشناسی؛ بعضی از دروس هم دروس تخصصی رشته علوم و معارف مثل احکام، اخلاق، عربی ویژه معارف، فن سخنوری است.
نوید به مساله ادامه تحصیل دانش آموختگان این رشته اشاره و خاطرنشان کرد: دانش آموختگان این رشته با توجه به علاقه و توانایی خود میتوانند در حوزههای علمیه و تمامی رشتههای علوم انسانی، علوم قرآن و حدیث و... به تحصیلات تکمیلی بپردازند. برای تحصیلات تکمیلی میتوانند براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشتههای تحصیلی، تمامی رشتههای علوم انسانی را انتخاب کنند مانند الهیات و معارف اسلامی و تمامی گرایشهای آن- مدیریت و گرایشهای آن مثل (مدیریت صنعتی- دولتی و بازرگانی) حقوق و علوم قضایی با گرایشهای آن ـ علوم اقتصادی با گرایشهای آن مثل امور بانکی-حسابداری، بیمه، اکو، امور گمرک کالا (سیستم توزیع کالا) روانشناسی و تمام گرایشهای آن، علوم اجتماعی و تمام گرایشهای آن، علوم سیاسی، کتابداری، مدیریت برنامهریزی آموزشی، امور تربیتی، علوم سیاسی، روابط بین الملل، مددکاراجتماعی، تاریخ، جغرافیا، زبان و ادبیات فارسی و گرایشهای مختلف آن، گروه آزمایش هنر و زبانهای خارجی با گرایشهای آن است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه فارغ التحصیلان علوم و معارف اسلامی که در رشتههای مختلف دانشگاهی و حوزوی ادامه تحصیل دادهاند میتوانند در بسیاری از مراکز مهم علمی و پژوهشی خدمت کنند افزود: اکنون مدارس متعددی از این قبیل در سراسر کشور فعال هستند که مهمترین آنها دبیرستانهای پسرانه و دخترانه شهید مطهری وابسته به مدرسه عالی شهید مطهری تهران، دبیرستانهای پسرانه و دخترانه معارف صدرا وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی؛ دبیرستان علوم و معارف اسلامی امام رضا (ع) وابسته به آستان قدس رضوی در مشهد؛ دبیرستان امام صادق(ع) در تهران وابسته به دانشگاه امام صادق(ع)؛ دبیرستانهای هدی وابسته به جامعه الزهرا(س) و دبیرستان مربوط به جامعه المصطفی العالمیه است.
|